Давид: Това е моята учителка Стела, в нашето училище се обръщаме към учителите на малки имена. Тя ми е преподавател по иврит от няколко години, гимназиaлен етап, всичко върви чудесно, готвим се за изтипи.

Стела: Това е Давид от 12 А клас, един от най-блестящите ми ученици по иврит.

Константин Вълков: Кога разбирате, че един ученик ще се превърне в блестящ  – в момента, в който го видите на първия урок, тоест от първото впечатление, или в процеса на работа става ясно?

Стела: Винаги първото впечатление е важно, но то може да се промени и аз не държа само и единствено на него, но то почти никога не ме лъже. Интересът към езика, въпросите, които задава един ученик – това е най-важното.

К.В.: Вие какъв ученик бяхте, помните ли, защото то е било общо взето – скоро?

Стела: Не беше много скоро (смее се). Амо бях различна. Имала съм етапи в моето обучение – като малка ученичка бях изключително добра, после преминах през етап, в който имах колебания и съмнения в това, с какво искам да се занимавам. Последните години от моето обучение отново започнах да уча много старателно, завърших с отличие и златен медал.

К.В.: А първият път, в който един учител застава пред учениците как се преживявя, помните ли го?

Стела: Разбира се, че го помня, това е изключително вълнение, незаменимо, за мен то се повтаря много честно, не само първият път. Тогава бях много млада, бях двадесетгодишна, когато започнах да работя, но това вълнение ме държи в професията, никога няма да го забравя.

К.В.: Какъв тип учители са интересни на днешните ученици, които са обградени с технологии и стотици неща, които могат да те разсеят по време на час и след час? Какъв трябва да е учителят, за да ти е интересен?

Давид: Както вие правилно отбелязахте, технологията е силно навлязла, особено в живота на младите хора, аз мисля, че учителят не бива изцяло да бяга от нея, за да задържи вниманието на учениците трябва да я използва за различни образователни цели, но същевременно не тряба да бяга и от тази човешка връзка – понякога да се скара, да смъмри ученика, понякога похвала да даде. Трябва да има баланс между нещата, аз така мисля.

К.В.: Ти кога за последен път използва новите технологии за нещо свързано с образованието?

Давид: Снощи си направих теста по английски на компютъра. Не само с иврит, а с почти всички предмети в нашето училище работим с компютри и аз много ги използвам за учене и то не от вчера а от години е така. Има много полезни материали в Интернет, които мога да използвам.

К.В.: Кои ученици са трудни ученици и как се справяте с тях?

Стела: Всеки ученик е различен и учителят трябва да има различен подход с всеки. Учителят трябва да пробва кое е подходящо за работа с една група ученици и с друга, да използва креативност и най-вече чувство. Да влага емоция, да си говори с тях, да полага усилия. Учителската работа е изключително трудна.

К.В.: Любимите ученици, когато усетят, че по някакъв начин учителят има симпатии към тях – отпускат ли се?

Стела: Някои се отпускат, аз за това гледам да не показвам кои са ми любимите ученици, в никакъв случай.

К.В.: Имате ли ученици, които са ви любими, но са с по-ниски оценки?

Стела: Честно казано аз обичам всички мои ученици има такива, към които изпитвам по-голяма симпатния. Оценките зависят повече от старанието, което са вложили, всъщност и знанията не винаги препокриват оценката, те може много да знаят и могат, а в дадения момент да не са го показали, за това аз не се водя много стриктно от оценките им.

К.В.: Ако парите не са проблем, времето не е проблем, законите на са проблем, какво бихте променили във вашата работа, в обучението по иврит, ако въобще има какво да се промени, за да е по-интересно за учениците?

Стела: Нищо. Мисля, че е чудесно, вдъхновяващо, че е моята работа. Мисля, че учениците учат изключително много, някои успяват, имат страхотни постижения. Аз няма да остана на място, ако чувствам, че има проблеми с него.

К.В.: Кой предмет най-много те затруднява?

Давид: Не искам да прозвуча нещо като Леонардо, но ми вървят всички предмети, но най-много усилия трябва да полагам по математика.
***

Поредицата „Star & Млад“ се опитва да представи по любопитен и нетрадиционен начин връзката „ученик – учител“ и навлизането на новите технологии в училище/университет. Проектът се случва с подкрепата на VIVACOM.