Соня Йончева е „най-ярката нова звезда в световната опера”, според американския VOGUE.  Явно от VOGUE са били в Metropolitan Opera в Ню Йорк, за да се впечатлят от Соня – като Мими в Бохеми или като Джилда в Риголето, или Дездемона в Отело. Или пък Виолета в Травиата на Верди – оперният спектакъл със световен рекорд по гледаемост, цените на билетите за който на черно достигнаха до 2500 долара и за който германското издание Ди Велт я нарече „най-добрата Виолета на нашето съвремие”. С Травиата Соня блестеше и в Кралската опера Ковънт гардън в Лондон.

И именно с Верди Соня ще изгрее в зала 1 на Националния дворец на културата в България – на 18 юни. Тогава, сопраното ще си партнира с брат си Марин Йончев и Фестивалния симфоничен оркестър с диригент Доминго Хиндоян, съпруг на дивата.

Julian Hargreaves, Sony Music Entertainment

Оперната прима пристига в София след гастрол в Миланската скала на 7 юни в Бохеми, в ролята на Мими, чиято оригинална постановка е на легендарния Франко Дзефирели. Ето какво казват за Соня домакините: „Йончева е най-търсеното сопрано за последните две години. За нас е чест, че тя включи Ла Скала сред оперните театри, в които ще пее през 2017 година“.

Междувременно, Соня завърши записите на новия си трети самостоятелен албум за Сони класик в едно от най-големите и престижни студия в Европа – студио 1 на Баварското радио Bayerisches Rundfunk заедно със Симфоничния оркестър на Баварското радио под диригентството на Маестро Масимо Дзанети.

В това студио записват най-големите гласове на ХХ и ХХI век, например Пласидо Доминго и Лучано Павароти. Честта да запише своя албум в студио 1 на Баварското радио се пада на Соня Йончева поради факта, че тя е ТОП 10 на най-продаваните артисти в света от каталога на Сони класик, а последният ѝ албум с барокова музика от Хендел е в ТОП 5 на най-продаваните албуми с класическа музика в 23 държави. През 2016-а получи и номинация за Грами в категорията за класическа музика за Сватбата на Фигаро.

Julian Hargreaves, Sony Music Entertainment

Соня Йончева завършва средно образование в Пловдив със специалност Пиано. Решава че ще стане певица след като чува музика на Моцарт и си поставя за цел да възпроизведе този съвършен звук с гласа си. После учи пеене в Женевската консерватория при Уилям Кристи.

Вдъхновена е от Куин и Фреди Меркюри. А и от Пинк Флойд, Дрим Тиътър и Дафт Пънк. Прави първия си голям скок в кариерата след победа в конкурса на Пласидо Доминго Опералия.

Следват изяви на най-големите сцени в Испания, Франция, Италия, Англия и САЩ. Включително и в парижкия театър Шатле в мюзикъл редом до Стинг или пък в Австрия, където замести звездата на виенската опера Анна Нетребко във Фауст. Пее и на грандиозния спектакъл за 70-ата годишнина на Доминго.

Определя себе си така – “Аз съм посланик на изкуството и българския талант”.

Чакаме Соня на 18 юни в зала 1 на НДК. А преди това – виж отговорите й на няколко наши въпроса. И едно от брилянтните й изпълнения.

 

 

 

Кое е най-сполучливото ви превъплъщение на сцената досега, за вас самата?

Не мога да определя едно от всичките. Защото за мен успешно превъплъщение е, когато наистина съм успяла да стигна психологически най-най-близо до героинята, която пея и изпълнявам. Ако разбера тази жена коя е, какво й се случва, защо в един определен момент реагира по този начин – значи съм успяла и съм достигнала до една много висока точка на изпълнението.

Какъв е смисълът на музиката?

Музиката е една провокация за мен. То е едно изкуство, което провокира, а в нашия случа в операта – и визуално. Но това е едно невероятно оръжие, с което ние артистите разполагаме, за да манипулираме човешкия мозък.

Верди или Пучини?

И двамата, защото това са два отделни гения, които са несравними, но в един момент от творчеството на Верди, както например в Отело – се виждат хармониите и композициите, които той прави. А пък Пучини по-късно се вдъхновява от тези ноти. И то с резон.

Кой е най-ценният урок, който научихте от общуването ви с Пласидо Доминго?

Да бъда много земен човек. Защото това е той. Той е много земен човек.

Кое според вас е най-важното нещо в духовен план, което България дава на света днес?

За мен България в момента е една от най-стабилните точки на света. Дали защото политически знаем какво искаме в момента или защото се намираме в една такава точка географски, но нашата земя ми се струва много стабилна в момента. И това е нещото, което извън всички други културни линии – България дава като сигнал. И на мен това много ми харесва.

Очаквахте ли да постигнете този голям успех в кариерата си и подготвена ли сте за него на психологическо и емоционално ниво?

Винаги съм се чувствала подготвена за всички стъпки в моя живот – професионален или личен.

Тежи ли ви отговорността да продължите традицията на „златните български гласове” на световните оперни сцени през настоящия ХХI век?

Не ми тежи, напротив, горда съм.

Смятате ли себе си за продукт на „българската вокална школа” предвид факта, че сте завършили консерваторията в  Женева?

Разбира се, гените са ми български.

Photography: Gregor Hohenberg / SonyClassical

Доколко бароковият репертоар е онова, което ви дава основата, върху която стъпвате за изграждането на разнообразен репертоар – Моцарт, Верди, Пучини, Белини, Офенбах, Чайковски?

Барокът ми дава страхотна база на знания и много дисциплина. Това се опитвам да го апликирам във всички стилове музика.

За да запази един певец свежестта на гласа си за дълга сценична кариера е необходимо умно и премерено да пристъпва към всяка следваща роля.  Кой ви съветва за вашата стратегия?

Съветва ме моят глас. Ако гласът ми се чувства тази година по-добре в ниските тонове или в средните тонове, бих се захванала с някоя роля, която подобава на този репертоар.

В този смисъл Норма, с която открихте този сезон в Ковънт Гардън, беше ли премерен риск, като един връх, като Еверест в драматичния сопранов репертоар?

Да, че беше Еверест, беше! Но всички роли са Еверест и трябва да си 100 процента на сцената вокално и драматично нямаш право на грешки.

В днешния модерен свят какво е мястото на жените със силен характер като вашите героини от Хенделовия албум – Алчина, Агрипина, Клеопатра, Теодора? Какво е посланието на този албум към съвременните жени?

Да бъдат силни, да не забравят, че са жени и че да бъдат жени не означава да искат да заемат мястото на мъжа в обществото. Винаги съм смятала, че една жена е много по-силна, ако знае мястото си. И да бъде силна, но и слаба.

Photography: Gregor Hohenberg / SonyClassical

 

Как постигате свобода в интерпретацията в рамките на спазването на изискванията на композитора? Трудно ли е да запазите емоционален контрол по време на пеенето на сцената?

Да, в много ситуации е много трудно, защото хората в залата са с теб. Понякога 4000 човека таят дъх заедно с теб и това няма как да не те докосне.

Казвате че „гласът е израз на душата”. Не е ли опасно да позволявате на толкова много хора – на публиката от цял свят, да потъва толкова дълбоко във вашата душа?

Абсолютно опасно е и заради това, когато си тръгна от театъра, се прибирам вкъщи и се уединявам. Никой не идва да ме посещава.

Мария Калас е била първата модна икона от света на операта.  Вие сега възприемате тази роля съвсем естествено и открито като рекламно лице на Rolex, Alaia… Каква е мотивацията ви?

За мен да си естет във всичко, което правиш и във всичко, което обичаш, е много важно. Нямам фешън линия, която да следвам. Не ми харесва кичът и не смятам, че той е шик. Стремя се да съм елегантна.

Много певици жертват ролята на майка, заради кариерата, тъй като гласът се променя след раждане на дете. Вие напротив! Смело пристъпихте към тази роля и само три седмици след раждането на Матео дебютирахте успешно като Мими в Метрополитен опера. Това е своеобразно послание към жените, че не е необходимо да избират между кариерата и майчинството. Всъщност, как вашите роли в живота – на майка, съпруга, сестра, дъщеря  се отразяват на кариерата ви на оперна дива?

Това само може да ме обогати. Да бъдеш майка, съпруга, дъщеря, професионалист е нещо, което е присъщо на всяка една жена. Всяка жена го може, убедена съм.

 

 

Поради изключителния интерес към продуцирания от НДК концерт на оперната прима Соня Йончева на 18 юни в зала 1 НДК пуска допълнителни билети в оркестрината. Броят им е лимитиран, а притежателите им ще имат възможността да бъдат най-близо до световноизвестната оперна дива.

 

Билети за концерта на Соня Йончева в зала 1 може да се закупят от Билетен център – НДК и онлайн в мрежата на Ticketportal.

Събитието е част от Календара на културни събития на Столична община за 2017 година.

 

“Habanera” from Bizet’s Carmen

“Habanera” from Bizet’s Carmen – Opera Gala at Festspielhaus Baden-BadenDeutsche Radio Philharmonie Saarbrücken Kaiserslautern conducted by Domingo Hindoyan

Публикувахте от SONYA YONCHEVA в 8 юни 2017 г.