Патриотизмът винаги ни удря по кокалчетата, но зад него е добре да стои поне малко реална информираност. Мартин Димитров предлага урок по история за начинаещи – и дори не свика референдум по случая.

Въпрос 1: Как България пада под османска власт?
Практически пада без битка. Много от болярите се споразумяват с Империята и управляваните от тях области минават под османска власт.

Въпрос 2: Значи,тия боляри са предатели?
Не и според разбиранията на онова време. През 14-ти век концепцията за държава е много различна от сегашната. От една страна, управителите на области не са могли да разчитат на централната власт. От друга – споразумението с Османската империя им гарантира както относително запазване на властта, така и възможността да осъществяват известна протекция над населението, което управляват.

Въпрос 3: Добре де,съвсем ли никой не се е бил?
Не: има не един и двама боляри, които, заедно и/или поотделно, са водили десетки сражения с османците. Просто османците са били много повече и много по-добре организирани.

Въпрос 4: А ние защо не сме се организирали?
Нямам представа дали си забелязал, но ние по принцип не сме много добре организирани. Различните управители непрестанно влизат в различни съюзи, както помежду си, така и един срещу друг. Част от тях подкрепят определени кръгове във Византия, а друга част – други кръгове.

Въпрос 5: Значи,било е малко като в Реформаторския Блок?Уж са отделна партия,а всъщност едни подкрепят Бойко,други не го подкрепят,а накрая всички се разпадат?
Точно така, почти същото е. Бойко Борисов е нещо като Йоан Кантакузин на дясното, хе-хе. Кратка справка: османското нашествие се засилва в резултат на Византийската гражданска война. В общи линии там борбата за власт е между Йоан Кантакузин и регентския съвет на Йоан V Палеолог, начело с Ана Савойска. Част от българските боляри подкрепят едната страна, друга част – другата. Това създава вътрешно напрежение и накрая всички горим.

Въпрос 6: Значи,тогава България е била много зле?
По-зле, отколкото дори можеш да си представиш. Представи си тогавашна България като територия, скована от една безкрайна Луканова зима, и всяка област се управлява от нейния си Ценко Чоков, без да общува много-много с централната власт.

Въпрос 7: Ама Ценко е ербап,и ако другите са били ербапи,защо все пак не са се били срещу турците като мъже?
Защото, точно както при Ценко, регионалната политика си е регионална политика, а националната политика е съвсем друга, далечна работа. Виж Ценко на колко избори с подкрепата на колко различни партии е участвал. Тогава е подобно: днес си под властта на българския цар, утре – под властта на Османската империя, важното е да си пазиш там властта над твоето си място.

Въпрос 8: Ти сега какво искаш да кажеш?Че цялата ни държава тогава е била съставена от множество Галичета?
Че и по-лошо дори. Тогава е много силно влиянието на богомилите. Това е секта, която в онези времена не се признава за религия нито от българското православие и държавата ни има огромен проблем с богомилите. Това още повече ни отслабва.

Въпрос 9: Клали ли са ни много?
Клали са ни, особено в първите години на нашествието, в Североизточна България например, е имало големи кланета. Но и ние сме ги клали, където сварим. През 15-ти век цената на човешкия живот никак не е висока.

Въпрос 10: А после ли са ни потурчили?
През онези векове уважението между религиите е много по-високо, отколкото сега. Насилствената смяна на вярата се случва основно и изключително в териториите, населявани от богомилите.

Снимки: Flickr

Въпрос 11: А защо тях?
Защото са секта, непризната религия. В онези времена да не принадлежиш към някоя от официалните религии е все едно да си животно, добитък някакъв. По критериите на онова време, колкото и идиотски да ти звучи, османците се справят с религиозен проблем и помагат на едни хора да изберат официална религия. Според османците, разбира се това е най-правилната такава. 

Въпрос 12: А ние не сме ли помагали на богомилите?
Не. По тогавашните православни критерии те, понеже не принадлежат към официална религия, не струват нищо. И животите им не струват нищо.

Въпрос 13: Потурчвали ли са наши,такива,нормални православни българи,дето не са богомили?
Малко, и то основно в първата фаза на робството, някъде около 15-ти век. Принципно властта в Османската империя е разделена – има административна и религиозна власти. Разбира се, религиозната власт иска да увеличава броя на правоверците, а на администрацията не й се занимава с подобни глупости. През годините има редица примери за това как множество българи са потурчени по документи, а всъщност не са. И това е, за да може администрацията да се отчете пред религиозната власт.

Въпрос 14:Значи, и в Османската си е имало врътки?
Разбира се. Османската империя е нещо като Европейския Съюз на своето време. Няма как да няма врътки.

Въпрос 15: Добре де,като ние не сме могли да се справим,защо тогава не са ни помогнали от чужбина?От Запад,примерно?
Защото Ватикана са с османците, колега. Именно Ватикана, тайно, но много системно подкрепя целия възход на Османската империя, и в това има желязна логика. Падането на Константинопол, разпада на Византия превръща католицизма във водещата християнска религия, за сметка на православието.

Въпрос 16: Е,не си прав,нали е имало кръстоносни походи?
Имало е, но там положението е сложно. Първо, кръстоносните походи започват много по-рано от османското нашествие на Балканите и тяхната първа цел е налагането на католицизма. Второ: не всички от тези походи са в синхрон с Ватикана, част от тях са организирани от отделни владетели, без подкрепата на католическата църква. И трето: в голямата си част кръстоносците са маса от впиянчени, жадни за кланета и слава кретени, които се държат като люлински гангстери около църква на Великден.

Въпрос 17: А от Изток защо не са се били?
Преди Руско-турската от 1877-1878, Русия води над десет войни с Османската империя. Естествено, че ключов външнополитическиприоритет на Русия е да запази православието в завладените от османците територии и съответно, да има влияние над тези територии. Просто в онези години Османската империя е най-великата военна сила и победата над нея не е лесна работа.

Въпрос 18: Значи,пак е малко като сега?И едните,и другите искат да са важни тук?
В известен смисъл има общо. Балканите, особено България, е гранична територия в борба за влияние между две велики сили.

Въпрос 19: В известен смисъл,географското ни положение е предопределило цялото ни трудно положение?
Да.

Въпрос 20: Виновен е хан Аспарух?
Да,но нека не забравяме,че той тогава не е знаел.

Въпрос 21: А ние с турците,съжителствали ли сме?
На битово ниво,да.И с течение на годините сме живели заедно все по-добре.

Въпрос 22: Тоест,като в Германия както им е идеята да живеят,при нас така е било?
Германия се развива като мултикултурна държава,а Османската империя в генезиса си е мултикултурна държава.В интереса на Империята е народите вътре да живеят в мир и нарастващо разбирателство,защото за една империя няма нищо по-страшно от вътрешните противоречия.Представи си само:в пика си Османската империя е на площ от 5 милиона и 200хиляди квадратни километра.Територията е толкова трудна за опазване,че ако има вътрешни конфликти,тя ще стане прекалено уязвима.

Въпрос 23: А защо не са ни давали да си имаме религия?
Борбата за независима българска църква е борба най-вече с гръцката патриаршия,тъй като гърците управляват православните дела в рамките на Империята,и много по-малко –  с администрацията на Османската империя.

Въпрос 24: Тия гърци открай време все по-добре се оправят май?
Така си е.

Въпрос 25: Имало ли е българска съпротива по време на османското владичество?
Почти през цялото време.Но това са малки,локални бунтове и въстания.

Въпрос 26: А хайдутите?
Без да отричаме героизма им,хайдутите не са добре организирани и по-скоро са осъществявали,хм,единични акции,често над уплашени до смърт,беззащитни османци.Може и да не знаеш,но част от хайдутите са хайдутствали така,както се берат портокали в Испания.Тоест,само през топлите месеци.Зимата са си се прибирали по къщите и като запролети,хайде пак на Балкана.

Въпрос 27: Е,па то така не става?
Па така не става,определено.

Въпрос 28: Ние,българите,имали ли сме по-специални права в рамките на Империята?
Да.Например,за българите не е имало задължителна военна служба.Много българи са участвали и в управлението,като с течение на годините техният брой се увеличава.Но,това е характерно за мултикултурните общества,каквото е и в Османската империя.

Въпрос 29: Много неща ли са ни били забранени?
Като всяко огромно нещо Османската империя непрестанно се реформира,стремейки се към демократизация и единство.Всяка следваща реформа дава все по-големи права на народите,които съставляват империята.Така постепенно забраните отпадат.По време на Възраждането българите имат право на собственост,право да извършват търговия,право да пътуват.

Въпрос 30: Значи,много от тия големите възрожденски къщи,дето сега ги дават под наем,са били на български баровци?
Да,това са къщи на богати българи.И тук малко ще те разочаровам:архитектурата,която ние наричаме възрожденска,е класическа османска архитектура.

Въпрос 31: А имало ли е много богати българи тогава,примерно като Пеевски,или поне наполовина?
Имало е.Например бащата на Каблешков е сред много богатите българи.Той е събирал данъци от името на Османската империя в доста обширни територии,и е печелил доста от това.

Въпрос 32: А младият Каблешков защо така е постъпил,вместо да си гледа живота?
Защото е искал да бъдем свободни.Да не сме свободни обаче не означава,че сме били роби.

Въпрос 33: Последно -ние под турско робство ли сме били,под османска власт ли,под какво?
Не забравяй нещо важно.Тогава езикът е бил много по-различен и определенията са били по-простички.Езиковата терминология,историческата терминология,с която си служим сега,тогава е била непозната.

Въпрос 34: Значи,по-коректно е да използваме “османска власт”?
Не само е по-коректно,но е и по-правилно.Както сам си забелязал,фактът,че съществуваме и до днес,означава,че сме запазили идентичността си.Тоест,през цялото време ние сме се съхранили като народ,но през тези 5 века не сме имали държавно управление.

Въпрос 35: А тогава с данъците как е седял въпроса?
Като сега.Данъкът за българите в Османската империя е десет процента от дохода.

Въпрос 36: Я да питам нещо важно сега.Турците искали ли са да ни претопят като народ?
Не,разбира се.Османците са ни управлявали,което е различно от това да са искали да ни претопят.

Въпрос 37: През тези години имало ли е издевателства на турците над мирното българско население?
Да.И тези издевателства се наричат престъпност.Толерирането на престъпността обаче не е политика на Османската империя,както и на нито една държава.

Въпрос 38: Висока ли е била престъпността?
Много,в районите на кърджалиите,както и в тези райони,в които се заселват черкези.

Въпрос 39: А тия кърджалиите,каква им е играта?
След промишлената революция в Англия, Османската империя започва да върви неумолимо надолу.Феодализмът просто си изживява времето.Това отслабва Империята и кърджалиите,които са тогавашното ВИС-2,овладяват цели територии и налагат властта си над тези земи.Така че,кърджалиите са рекетьори и престъпници.

Въпрос 40: Кърджалиите само българи ли са клали?
Не.При тях няма българи,няма османци – те безчинстват над цивилното население.И слабата Османска империя не може да се справи с тях.

Въпрос 41: А черкезите?
Ако кърджалиите са ВИС-2,черкезите са СИК.Това е малцинство,което Русия насилствено прогонва от земите си.И тъй като черкезите са мюсюлмани,те се заселват в границите на Империята.И започват да дерибействат,обирайки и убивайки и българи,и турци,и който там им падне.

Въпрос 42: Значи,когато държавата е зле,независимо дали се казва България или Османска империя,и ние сме зле?Като е добре,и ние сме добре,така ли?
Абсолютно.Априлското въстание избухва най-вече в територии,в които са се заселили черкези.Защото престъпността в тези райони е висока,хората не се чувстват сигурни и няма кой да им помогне.Години наред те очакват Османската империя да реши проблема с черкезите,но тя няма ресурс да се справи.

Въпрос 43: Най-важното -аз сега роб ли съм?
Не си роб,колега.И никога не си бил.Просто през тези векове данъчните ти са били турци и са ти събирали данък точно колкото сега,не си ходил войник,точно както сега,имал си право да изповядваш религията си,точно както сега,а и да работиш – за друг или за себе си,вече зависи от твоята инициативност.

Въпрос 44: Понеже стана дума за работа,та в тази връзка да попитам – имало ли е социални помощи за българите в Османската империя?
Колкото и странно да ти звучи,да.Но те не са били масова практика,по-скоро решение на местния управник.Отпускани са помощи за многодетни семейства,за лечение,за образование.

Въпрос 45: То май не е било чак толкова зле?
Виж,имало е периоди,в които е било много зле и такива,в които е било добре.Каквито моменти има във всяка една държава.

Въпрос 46: Защо ни е важно да бъдем роби?
Защото е по-лесно.Историята,ако се разглежда като робска,улеснява бездействието в нашето съвремие.Защото да си роб е оправдателно,ненужно и жалко.Освен,че не е вярно.

Въпрос 47: Примери с други държави можеш ли да ми дадеш?
Да,веднага.Австралия започва като каторга,но хората там не се самоопределят като каторжници.Шотландия не успява да запази независимостта си,но не се определят като хора под английско робство.Норвегия е независима държава от малко повече от 100 години,но те не се определят като роби на шведите.

Въпрос 48: Ама не е честно -аз не мога да се сравня нито с шведите,нито с шотландците,съгласи се?
Няма да се съглася,защото можеш.И това,че сам искаш да се определяш като роб,това те спира.

Въпрос 49: А като не съм роб,как да определям миналото си?
Като мултикултурно,интересно,като такова,което те е обогатило.Като минало,което днес може да ти даде уникалност.Като едно твое,лично и неповторимо минало,с много минуси,но с още повече плюсове.

Въпрос 50: Сега,когато вече не съм роб,какво да направя?
Вдигни си главата и погледни бъдещето,драги.