През последните двегодини са иззети хилядифалшиви стоки от черни пазарив Англия, показва разследване на BBC. Но каква е вредата от един закупен чифтLouboutins от пазара, или чанта Прада от плажа? За обикновения купувач може да звучи малко пресилено, че тези пари отиват направо в джоба на картел на наркотици илиоръжия, но нека проверим фактите.

В този случай не става думаза алкохол, тютюн или лекарства – при закупуването на такива продукти еповече от ясно, че фалшификатите представляват минимум риск за здравето. Същото може да се каже и за играчки, които не сав съответствие със стандартите за безопасност, както и за слънчеви очила, които не разполагат спрепоръчваната UV защита. В случая не говорим за хора, които искрено вярват, честоките, които купуват за 20 лв.,са оригинални. В края на краищата, купувачите на фалшификати наистина ли лишават фирмите, които продават стоки за стотициили дори хиляди? – Имаме отговор.

Когато някой прави подобна покупка е почти сигурно, че той самият не би могъл да инвестира в оригинал. При по-заможните купувачи наавтентични продукти, покупката освен следствие на възможностите е и натрупване на познания в детайли, гарантиращи качеството.

Всъщностсъществуването на фалшивия пазар може да се твърди, че помага на марките по отношение на популярността им. В това вярва и професорът по криминология в университета в Лийдс – Дейвид Уол. Според него въпросът за фалшифициранистоки “провокира много гняв, но и нищо друго”.

Професорът твърди, че макари малкото доказателства, за това че печалбите отиват при организиранипрестъпни банди – има голям проблемс продавачите на фалшивистоки, които не плащат данъци.Същото важи и за стоките, които нарушават правата на интелектуалнасобственост на дизайнера. Засъжаление повечето търговцине зачитат моралнотозадължение да се погрижат затърговските марки на големите модни къщи.”Аз не оправдавамфалшифицирането,” настоява проф. Уол. “Просто това не би трябвало да бъдеполицейски въпрос. Това е граждански проблем. Същото важи и за кражбите на дизайн или лого. Модата е изключително сложен пазар, в който влизат и ментетата. Истинският проблем настъпва, когато хората си мислят,че репликата е оригинал. Голяма част от потребителите незнаят какво точно получават срещу парите си и трябва да бъдат защитени”. Според проф. Уол,който е съветник по вътрешните работи за организирана престъпност, не енеобходимо да има морален аргумент за търсенето на тези стоки. “Хората се кланят на нормите, определени от моднатаиндустрия. Интензивното търсене е индикация за успешна марка. Това е начинът, по който тя се реализира катотакава.”

Снимка: China Photos/Getty Images

Английскотобюро за борба с измамите съветва потребителите да избягват да купуват фалшивистоки, защото “по този начинпомагат на търговеца данаруши закона”. “Много измамници използват постъпленията от продажбатана фалшиви стоки за финансиране на наркотици или други видове организиранапрестъпност”, гласи съобщениетона Бюрото. Фалшифицирането “допринася за загуба на работни места,защото истинските производители не са в състояние да отговарят на цените,определяни от нелоялните търговци”. Също така “истинскитепроизводители са лишени от всякаква печалба”.
Организацията призова хората да докладват всеки случай наизмама.

Изследванията показват, че около три милиона потребители всяка година купуват фалшиви стоки на едни от най-добрите дизайнерски марки катоYves Saint Laurent, Burberry или Gucci. Почти една трета от продажбите са поинтернет.

Louis Vuitton е еднаот най-луксозните марки, коятоима специален екип, занимаващ се с управлението и защитата на правата наинтелектуална собственост на компанията. Говорител намарката заяви: “Louis Vuitton смята, че е от съществено значение,за да се запази ноу-хау на модната къщаи работата на истинските майстори, катосе разбият незаконните мрежи,които нарушават човешките права, околната среда и глобалната икономика.” През 2010-а, Louis Vuitton инициира сериозна борба срещу фалшифицирането всветовен мащаб, в резултат на която бяха иззети хиляди фалшиви продукти и разбити няколко престъпнимрежи.

Но въпреки действията предприети от модната къща, все още едоста лесно и възможно в ръцете ти да попаднетяхна реплика. Съществуватдори такива онлайн магазини, които се хвалят, че материали им са идентични с истинските, а търговските марки са неразличими от оригиналите.

Всъщност отговорът винагие бил в цената. Един истински Monogram Zippy портфейл се продава за 455 лири, а фалшивият може да се закупи заедва около 40. Според д-р Хайдер Али от Open University, хората, които имат сравнително малкоотношение към закона, имат и негативноотношение към големия бизнес. “Товаможе да се дължи на това, че течувстват несправедливост относно налагането на такива цени от модните марки. Тези хора виждат себе си катопроницателни купувачи, които иматжеланието да победят системата и за това сапо-склонни да купуват фалшификати. “Също така ментетата могат да се харесват на хора,които искат да докажат техния статут, но нямат средствата да направят това соригинални продукти”, допълвад-р Али.

Автентично или фалшификат – изборът е по джоба, вкуса и недалновидността на купувача.