Когато представяше новия модел Tesla 3, Илон Мъск, създателят на американската компания, обяви, че 115 хиляди клиенти са направили депозити в размер на 1000 долара за новия модел 3. Очаква се Tesla 3 да бъде налична за продажба след година и половина. Тоест – даваш 1000 долара сега, но возилото ти идва след 18 месеца. Хм.

Прогнозите бяха, че до края на 2016 година по същата схема ще бъдат заявени около 200 000 автомобила. Но – изненада! Само в рамките на следващия ден 232 хиляди души дадоха своя депозит. Почти четвърт милион хора очакват своята Tesla 3, която ще ги навести в края на 2017.

Какво означават тези депозити? В най-добрият случай (ако клиентите не си поискат парите обратно, тъй като това е възможно), компанията Tesla може да очаква приходи в размер на около 8 милиарда долара. 

Новата Tesla 3, т.нар. масова кола на компанията, беше представена от Илон Мъск за 13 минути на 31 март, макар да беше създавана в продължение на 8 години. Залогът е голям – или точно този автомобил на цена около 35 хиляди долара ще бъде бестселър, който отвява конкуренцията и затвърждава позициите на Tesla срещу конвенционалните автомобили, или продажбите ще бъдат на нивото на сегашните електрически автомобили и Tesla ще изпадне във финансов колапс.

Сухите данни: Tesla 3 се продава на цена от 35000 долара (60 хиляди лева); почти 350 километра пробег с едно зареждане; седан с 4 врати; 5 места. И бум – любимата ни изненада – Tesla 3 има два багажника, един отпред и един отзад. Стига вече със заглежданията по онези поршета, които са с багажник отпред.

И най-важното – има ли друг автомобилен производител, който прибира депозити (макар и по 1000 долара) за ново возило, което дори още не се е появило на пазара? Пък няма да се появи и през следващите 18 месеца? Клиентите на компанията реално подариха безлихвен заем за почти четвърт милиард долара (а постъпленията продължават). Целта на Илон Мъск да продаде 500 хиляди коли до края на тази декада изглежда постижима. Да видим.