Когато Instagram протеста се надигне, спиране няма. Мирослава Дума, която признаваме много харесваме, ама много, се озова под ударите на Наоми Кембъл и сие след като изрази расистко и обидно мнение в социалните медии. Дума, за тези които не се сещат, е талантлива рускиня, дигитален предприемач, най-добре позната като създател на сайта Buro 24/7.
Атаката беше силна и Мирослава вдигна бялото знаме. Публикува и изявление в Instagram профила си, че продава дяловете си и излиза официално от дигиталната платформата Buro24/7, която тя създаде през 2011 година. Дигиталната империя Buro 24/7 отбеляза голям ръст в развитието си, навлизайки в общо 11 държави с над 130 работни места, но напоследък не може да привлече достатъчно рекламодатели.
Конкретната драма се породи след като в един свой пост, изобразяващ букет цветя, Мирослава Дума показа придружаващата картичка с надпис “To my Ni**as in Paris,” което всъщност е цитат от песен на Джей Зи и Кание Уест. Историята се наду като балон и атаките срещу Дума не спряха. Няколко души, които тя не харесваше и открито отказваше да публикува в Buro 24/7, поведоха атаката – и кълбото се завъртя.
Всъщност идеята на Мирослава за Buro24/7 беше много интересна. Първоначално това бе платформа, създадена и организирана за навлизане на луксозни брандове в нови пазари, където до момента не са имали представителства. За първите 5 години от съществуването си Buro 24/7 успява да създадe локални представителства на 4 различни континента, като локациите включват Русия, Близкия изток, Австралия, Югоизточна Азия, Мексико, Централна Европа, Украйна, Монголия, Казахстан и Азербайджан и допълнително 11 други държави в проект. Фокусът на онлайн медията винаги са били мода, изкуство, култура, начин на живот, красота и технологии. Брандът се разрастна и offline с отварянето на Buro Canteen и Buro Beauty в Москва през 2014.
Изявлението на Мирослава Дума за напускане беше последвано от отсъствието й сред гостите на първите редове по време на представянето на новите колекции есен-зима 2018, където сме свикнали да я виждаме. През последните няколко месеца са отчетени спадове в рекламните приходи на Buro24/7, което някои отдават на расисткитe скандали, в които не отдавна беше замесена Мира. Въпросната снимка на цветя, изпратени и от нейната приятелка дизайнера Уляна Сергеенко и картичка с надпис “To my ni**as in Paris” подейства като много сериозен бумеранг, който се насочи не само към Дума, но и към сайта Buro 24/7. Последваха извинения от страна на Мира и Уля, в които обясниха, че става въпрос за цитат от песента на Kanye West и Jay Z със същото заглавие. Творци, които те наричат любими и на които се възхищават и които могат да използват тази дума. Т.е. не че думата е обидна, а това кой я използва, я прави такава. Или с други думи не може да се използва от всеки. Не е ли това също дискриминация? Но за да не влизаме в тази бездна, се връщаме към основното. Дума. Дума, която ние харесваме, както стана ясно.
Според Financial Times Мирослава Дума е една от движещите сили в днешната модна индустрия, а Vogue я определя като дигиталния предприемач в сферата на модата с най-добри връзки.
Съпруга, майка на 3 деца, иноватор, предприемач и съосновател на The Tot (куриран сайт за електронна търговия за бъдещи и настоящи майки в търсене на съвет, информация и най-вече екологични продукти), които обявиха сътрудничеството си с Oscar de la Renta и Mary Katrantzou, Мира продължава по пътя на иновациите. Тя израства в Сибир и споделя в едно интервю, че дълги години най-застрашаващия земята бизнес е добива на нефт и газ. Когато вижда статистиките обаче остава много изненадана. Според същите – на второ място непосредствено след тях по замърсяване се нарежда любимата й модна индустрия, между другото с мащаб от 3 трилиона долара. Нейната цел става да направи този сфера възобновяема, социално отговорна, иновативна и екологична. Методите на производство в модната индустрия, с промени в тенденциите всеки сезон не са се променяли в последните 100 години и статистиките са наистина ужасяващи, като например:
Модната индустрия в мащаб е еквивалент на 7-мата най-голяма икономика в света със своите 3 трилиона долара;
Над 70% от използваната вода в света е за набавянето на памук, използван в над 90% от платовете в индустрията;
За да се направят 1 чифт дънки или 1 тениска отнема около 10 000 литра вода, количество което всеки един от нас изпива за около 3 години;
Всяка година се произвеждат над 100 милиарда артикули в модната индустрия. 80% от тях биват закупени, а по-голямата част от останалите – изхвърлени. Разграждането на този отпадък отнема десетилетия;
Всяка година в процеса на боядисване на дрехите се изхвърлят химикали във водните ни източници с големината на половината Средиземно море;
Световната банка има сведения, че 17-20% от замърсяването на водата идва именно от текстилната промишленост, за което в момента са открити методи за сухо боядисване;
Мирослава Дума, колкото и противоречива фигура, продължава работа в същата сфера, но по нов проект – Future Tech Lab.
На 2-ри октомври миналата година с новата си инициатива FTL тя събра всички видни имена в света на модата в Google Arts & Culture Lab, Париж, по време на модната седмица, където представи движението създадено да ускори навлизането на модната индустрия в ерата на устойчивия бизнес и иновации. Коприна от паяк, лабораторно направени диаманти, прототип на кожа, рециклиране на полиестер и др.
На прага на 4-тата технологична революция мотивирани от визията си създателите на FTL правят мост между модна индустрия и технологии, финансирайки иновативни компании в над 150 държави, измежду които BIONIC yarn, Bolt Threads spider silk, above-ground Diamond Foundry diamonds (за лабораторно направени диаманти, където един от инвеститорите е Леонардо ди Каприо), Mint Materials peppermint antimicrobial treatment (които вместо сребърна нишка с антибактериални качества използват мента), Osomtex upcycled yarn, Vitrolabs stem-cell, които създават кожа в лабораторни условия и Worn Again, за рециклиране на памук и полиестер.
В интервюта Мира дава пример и с това как италиански учени са намерили начин да направят плат, който изумително наподобява коприна и е изработен изцяло от портокалови кори.
Тъй че, прочетете повече за Мирослава Дума, интересна дама, няма спор, а колкото до песента и онзи пост в Instagram, няма да казваме нито дума.