Кой съм аз? Къде ще съм след една година? Ще бъда ли щастлив? Как мога да направя избор? Как изглежда правилният ми избор? Как би започнал нов живот, ако си на 41 и тъкмо си се развел за втори път? Как може да танцуваш в средата на земята? Какво значи за теб жената? Какво значи за теб доматът?

Камен Стоянов, Ask Me a Question, серия от пърформативни рисунки – Как е сексуалният ти живот в момента?, 2015 – 2016

Има ли въпроси, на които не си искал да отговаряш?

Не.

Има ли въпроси, на които не си отговарял?

Не. Щом съм казал, че ще отговоря, отговарям.

Представете си слаб, среден на ръст мъж седнал на стол. На масата пред него е положена кутия, а в дясната си ръка държи черен маркер. Поглежда ви така сякаш ви очаква, но не ви говори. Ако седнете на стола срещу него, ще трябва да му зададете въпрос, по ваш избор, може би онзи, който ви се иска да попитате от известно време, но няма кого. Отговорът, който ще получите обаче, няма да е във формата, в която очаквате. След минута, от картонената кутия внезапно ще се подаде бял лист изрисуван с черен маркер. Ето го вашия отговор.

Мъжът на стола се казва Камен Стоянов. Кутията, белият лист и рисунката се случват най-напред като част от формата artist talk или разговор с артист по време на австрийския международен панаир viennacontemporary през 2015 г. с реализирания тогава Focus Bulgaria, представящ млади български артисти. Artist talk е формат, превърнал се днес във все по-задължителен елемент за изложби, биеналета и панаири, в който артистът трябва да говори, за и с публиката, изкуството, това, което създава и това, което го заобикаля. Какво ще каже, дали има изобщо нещо да каже, остава на втори план.

Камен Стоянов, Попитай художника, SARIEV Contemporary, 2017

А с Камен Стоянов разговарям между четири бели стени, от които буквално висят, подредени, отговорите на най-различни въпроси (включително и на тези цитирани по-горе), които са му били задавани по време на няколко подобни „разговора“ във Виена, Цюрих, Истанбул и Будапеща. Галерията е SARIEV Contemporary в Пловдив, а поводът, последната изложба на Камен – Ask the artist. И докато го разпитвам за работата му, задавайки всевъзможни въпроси, на които и аз очаквам отговор, се опитвам да разбера откъде идва желанието му не само да изслушва въпросите на напълно непознати хора, но и да им дава визуален отговор. Презумпция номер едно – Камен Стоянов е художник. Този факт би бил достатъчно обяснение, ако приемем фигурата на артиста като алтернатива на философа, психиатъра и врачката. Но ако авторът на следващата изложба, която разглеждате ви изгледа странно и дискретно се оттегли, защото сте му задали въпрос, подобен на гореизброените, не го приемайте лично.

Но не се ли очаква от артиста днес точно това – да дава отговори на всякакви глобални и екзистенциални въпроси?

Да, има подобна роля, но тя е много странна. Защо я има? Не съм сигурен, търси се някаква трансцеденталност според мен. Забелязах в последните години в интернет пространството един бум на хора, които обещават отговори на всички въпроси, които имаш. Тези хора винаги са ми били много интересни и съм си мислел да се свържа с някои от тях, особено с онези занимаващи се с регресия към предишен живот и обещаващи да ти разкрият твоя.

Презумпция номер две – Камен Стоянов е концептуален артист.

Камен Стоянов, Stoyanov´s Tomato Products, инсталация

Роден в Русе през 1977 г., завършва живопис в Националната художествена академия в София преди да продължи образованието си във Виена, където попада благодарение на спечелена стипендия.

Не си мислел да се занимаваш с живопис?

В началото си мислех, че само с това ще се занимавам, но после се отказах, защото видях, че има и други възможности. Моята палитра е широка. Учих и фотография във Виена, но никога не съм искал да се занимавам тясно само с това например. Винаги ми е било интересно да използвам различни похвати въпреки че темите, които ме интересуват, остават, като цяло едни и същи.

Пърформанс, видео, фотография, инсталации и рисунки, палитрата на Камен Стоянов наистина е широка. По-интересното в случая обаче е не толкова използването на множество похвати, колкото начинът, по който артистът непрекъснато ги съчетава или както би казал някой преподавател по живопис – неговата „смесена техника“. А идеята, концепцията, която стои в основата на проектите му е отправна точка за всякакви експерименти, в които Камен Стоянов участва от първо лице единствено число. Изкуството практикувано като екстремен спорт.

Камен Стоянов, Future Idea, пърформанс, 2013

Обичам да попадам в различни ситуации и състояния, за да мога да науча нещо ново, да преживея различни неща. Особено ако го правиш като изкуство, като пърформанс, тогава е много по-силно отколкото ако го правиш просто ей-така. Сценичното преживяване е по-различно от обикновеното. Имам една работа от 2003 г., Здравей Ленин, се казва, която направих в Русе. До 89-та или 90-та, в града имаше паметник на Ленин, и когато го демонтираха, всъщност свалиха само фигурата, но оставиха постамента, който стоя там празен 25 години. В един момент се замислих кой днес вече има представа какво е имало на него, дори аз започнах да не си спомням как е изглеждал и така реших да направя пърформанс, като се кача на постамента и заема позата на паметник. Беше много силен момент, да се качиш горе, да стоиш в ролята на някаква фигура като Ленин, а хората да минават по улицата.

Камен Стоянов, Cultural Moussaka, видео, 2010

Освен заместник на Ленин, Камен е бил водещ на „готварско“ шоу, садил е домати, висял е в хамак опънат на празен софийски билборд, произвеждал е звук предвижвайки три метрова свирка закрепена върху покрива на колата си, инициирал е полет над София в странно подобие на делта планер теглещ банер стрелка, стоял е с неонов надпис We own this shit пред сградата на завършен, никога неизползван и предлагащ се за продан русенски мол, учил се е да прави джага с подръчни материали в малко селце на българо-турската граница, рисувал е непрекъснато в продължение на 24 часа и е рецитирал, пременен в златна роба, записът от грамофонна плоча направен през 70-те, изстрелян с космическия апарат Voyager 1 и предназначен за всякаква форма на извънземен живот или хора от бъдещето. Презумпция номер три – Камен Стоянов обича да работи с различни аспекти от всекидневието, с процеси и явления, абсурдни, мегаломански и трагикомични, които сме спрели да забелязваме или да ни интересуват.

Камен Стоянов, Noise Trial, пърформанс, 2013

А с какво се занимаваш в момента?

Сега работя по един видео проект за новото летище в Истанбул, което се строи вече две години. Това трябва да е най-голямото летище в света и да бъде завършено до 2018. Но, нужно ли е в Истанбул да бъде най-голямото летище в света, възможно ли е и какво седи зад това нещо, на каква цена става то? Иначе миналият месец бях в Лос Анджелис и отидох на мястото, където преди години по случайност бях намерил бележките we own this shit и be scared or be square, по които по-късно направих две творби. Тогава имаше и трета бележка, която намерих и взех, но с която изобщо не знаех какво да правя, защото беше много безумна. Сега, след 5 години, на това място открих идеята. На бележката с много дребен шрифт пишеше I’m going to kill you.

Камен Стоянов, Ask Me a Question, серия от пърформативни рисунки, Какво искаше да правиш преди да решиш да станеш артист? 2015-2016

Презумпция номер четири – Камен Стоянов обича въпросите. И въпроса за въпросите. Какво искат да знаят хората, какво биха попитали, когато им се даде тази възможност, дори ако няма правилен отговор? И докато разглеждам тези висящи в галерия SARIEV си задавам и въпроса, който дискретно задава и самият артист, с голяма част от своите проекти – кое в крайна сметка е произведението? Пърформанса или рисунките? И двете ? Този път дори самият той няма точен отговор.

Ходили ли сте някога на врачка? А на психиатър? Ако не, недейте. Вместо да задавате въпросите, които ви мъчат, екзистенциални и други, на подобни обществени явления или да кажем, на Google, задайте ги на Камен Стоянов. Отговорът, който ще получите може да не ви хареса, но пък за сметка на това, ще се превърне в произведение на изкуството. За първи и най-вероятно за последен път.

Камен Стоянов, Попитай художника, SARIEV Contemporary, 2017

Ask the artist, в галерия SARIEV Contemporary ще продължи до 12 май, а въпросите си съм Камен Стоянов ще може да зададете на 9 април 2017.