Интервю с режисьора за киното, което остава и отричането на собствената ни идентичност
Камен Калев е от артистите, които остават отпечатък във времето. Източни пиеси, Островът и С лице надолу са отражение на реалността ни отвътре и отвън, тук и сега.
В историите, които разказва, Камен е поетичен, достоверен, дълбок, жизнеутвърждаващ. И български.
В момента режисьорът е част от журито към Отворената покана за нови проекти в Капана с фокус френска култура на ОФ Пловдив 2019 – повод за разговор, в който той споделя повече за копродукциите, предизвикателствата в киното, националната ни идентичност и изкуството, което вълнува:
Къде е границата между това, което искаш да направиш и условията, с които трябва да се съобразиш, за да го реализираш? Как кандидатстващите да не прекалят в старанието си да адаптират проекта си към Отворената покана?
Опорочено ли е значението на копродукциите, предвид факта, че се оправдава повече от финансовите, отколкото от художествените нужди на един филм?
Какви са наблюденията ти за финансирането на филмопроизводството във Франция?
А каква е ситуацията в България?
Наскоро подписа и отвореното писмо, чрез което с колеги настоявате за промяна в Закона за филмовата индустрия. Каква е позицията ти?
Основната идея на това предложение е за по-справедливо разпределение на средствата. Трябва да бъде ясно за всички, че ние не надигаме глас за повече пари, а за по-адекватното им разпределение с цел правенето на повече филми. Идеята е много проста, а именно да се отпускат по-малки субсидии, за да се правят повече филми. И така вместо 7-8 игрални филма на година, да има по 16-17. На всеки му се иска да снима скъп филм, но в България няма пари, и ако все пак това се налага, продуцентите трябва да се потрудят и да намерят допълнителното финансиране от чужбина без да разчитат единствено на държавата. И всъщност продуцентите сравнително лесно дофинансират проектите си, но трябва да се знае, че това e възможно само ако собственатата ти държава е подкрепила проекта ти.
На есен трябва да се отвори законът за филмовата индустрия, заради европейската директива държавата ни да спазва едно от важните условия за държавно финансиране, а именно – субсидиите да не надвишават 50% от бюджета на един филм, освен при особени случаи като дебютни филми например. При нас изключението се е превърнало в правило. Всички филми се подпомагат с 80% от държавата и повечето от продуцентите нагласят бюджетите си, за да получат максималната субисдия. Те знаят, че става дума за около 940 хиляди и на базата на това подготвят бюджета си. Да не говорим, че това води до познатите на всички корупционни практики и нагласени журирания. И естествено статуквото се пази, защото хората, които получават субсидии и са част от всяка комисия, искат да получат много пари, така и на есен те пак ще опитат да запазят настоящата ситуация. Те твърдят, че в България всички филми са трудни и затова трябва да се дават много пари. Да, трудни са, но истината е, че средствата са ограничени и затова трябва да се мисли за по-адаптирана формула.
Противниците на тази идея питат: а как ще се правят филми с толкова малко пари? Как ще се дофинансират в чужбина проекти, засягащи локални теми – да речем, филми за Васил Левски и пр.? Убеден съм, че ако сценарият и режисурата са на високо ниво, темата Васил Левски ще бъде изключително интересна за другите европейски страни и проектът ще намери своите партньори.
Освен това, струва ми се абсурдно държавата да субсидира комерсиални филмови проекти. Нека всеки, който иска да печели пари от кино да си го финансира по-алтернативен начин.
Как убеждаваш хората, било то копродуценти или екипи, да повярват в идеята ти, при положение, че трябва да го направиш в много ранен етап от процеса, когато все още нещата не са съвсем ясни?
Може някой филм да ти харесва много, но това не значи че можеш да направиш такъв филм. Много харесвам Ще се лее кръв, но знам че такъв филм не може да бъде направен в България, от български автори, с български актьори и на български език. Ние може да направим други неща и те да са много добри, които пък Пол Томас Андерсон не може да направи, поради същите причини. И това е една много съществена част от работата на твореца – да създаде необходимата връзка между себе си, съдържание и контекст. В това отношение мисля, че имаме много да работим в България, защото референциите ни са по-далечни, най-вече американски и това води до по-схематични произведения. А е достатъчно да се огледаме около нас и ще открием невероятна плътност в турските филми на Джейлан, в португалските на Гомеш, румънските, гръцките. Това са филми, които не могат да бъдат направени от друг човек и друга култура.
Защо референциите ни са по-далечни, това бягство от себе си ли е? Защо е така?
А на индивидуално ниво как бихме могли да намерим този контакт с идентичността си?
Как според теб гледаме на себе си?
По-голямата част от населението ни има по-скоро ориенталски манталитет. В отношението си към работата, храната, музиката, повечето българи са по-близки до източните ни съседи, отколкото до един французин например. Тук няма нищо лошо и не казвам, че това трябва да се промени, а по-скоро, че не бива да го забравяме или отричаме. Такава е нашата история, има причина за това. Тоталитарният режим привнесе проруски манталитет, а последните години се появи и проевропейската ориентация, въпреки че засега повечето хора изглежда са само повърхностно привлечени от европейската естетика и култура. Тези влияния сякаш се противопоставят и пораждат вътрешните ни противоречия – ние се объркваме какво сме и накъде отиваме.
Дори когато си даваме сметка какво сме, пак продължава да ни е срам. Това нормално ли е?
Все още имаме доста поле за изява и пропуски що се отнася до изкуството и културата. Това плюс ли е или минус?
От една страна е плюс – полето за реализация е свободно. Няма големи авторитети, няма задълбочени традиции, няма и очаквания. От друга страна, тогава човек е като крехка фиданка в голо поле и при по-силен вятър има голям риск той да бъде прекършен. Във Франция е трудно да намериш и наложиш нов път, същевременно традицията ти помага да се ориентираш, да стъпиш върху нещо твърдо.
Осъзнавам това за себе си и се опитвам да намеря баланса. Знам единствено, че когато имаме нормално самочувствие, ние вършим нещата по-добре.
Ти как си се опазил от вредните влияния в работата ти?
И в трите ми пълнометражни филма никога не съм чувствал директен натиск и все пак съм се влияел от партньорите си. Особено в последния ми филм С лице надолу.
Френският продуцент сякаш се интересуваше повече от трилъра в сценария и аз приех тази стилистика, мислейки, че ще помогне на социалната тема, която често е отблъскваща за публиката. Но се оказа, че това не е най-подходящото за мен влияние. Дълбоко в себе си не се интересувам от трилъра, това не е моят жанр и през цялото време подсъзнателно се опитвах да наруша принципите му. Накрая обаче се получи нещо средно, което сега отчитам като концептуална грешка – нито авторски социален филм, нито разпознаваем трилър.
В С лице надолу близо 90% от финансирането е чуждо. Самата истинска история, която ме вдъхнови е на чужденец, през чиито очи откриваме света на трафика на момичета за Западна Европа. В този аспект, парите основно идваха от Франция и те имаха изискване: френският език да е водещ и после с хронометър отчитаха колко е присъствието му.
Това не те ли съсипва?
В историите, които разказваш, държиш повече на търсенето на героя, отколкото на извеждането на категоричен отговор и финал. Защо?
В каква насока би искал да работиш повече? Какво не ти достига най-често?
Ние просто можем да си дърдорим тук и да обръщаме нещата наляво и надясно, за да изразим още веднъж противоречията на живота. Затова може би най-вълнуващото изкуство за мен е пропито от абсурдизъм и хумор, напомняйки ни, че няма една линия, няма един път, няма средство, което да изрази нещата на 100%…
Тогава предвид нашата неблагоприятна среда, защо си толкова здраво стъпил на нея, а не отидеш да правиш филми във Франция?
Просто защото си мисля, че тук ще правя нещата по-добре. Идентичността в най-голяма степен минава през езика. И мисля, че да се изразяваш на собствения си език е от огромно значение. И това не е гол патриотизъм, а просто защото съм убеден, че в твореца има най-голяма сила и точност, когато работи в добре позната среда. Естествено, ако условията за финансиране тук ми попречат да продължа да снимам, може да се видя принуден да търся друга среда, в която да работя.