„Движи се. Виж. Помогни.” – това е мотото на проекта за социална отговорност на служителите на JTI България, което ги обединява в техните усилия да бъдат активни и ангажирани граждани и да даряват личното си време и ентусиазъм за важна за тях социална кауза. Инициативата едновременно е насочена, както към доброто физическо и ментално здраве на служителите, така и към благотворителна активност. Чрез проекта компанията предизвика своите служители да живеят по-активно и здравословно, като всяко тяхно действие в рамките на програмата генерира дарение към кариерния център за хора с увреждания Jamba.

„Радвам се и съм благодарна, че участвах в тази благотворителна активност. За мен основна движеща сила беше каузата. Мисълта, че с всяка спечелена точка помагам на човек в нужда, ми даваше сили през цялото време. Заредих се с положителни емоции и вяра в силите и възможностите си. Това е една страхотна идея и ще е хубаво да стане традиция. Радвам се, че благотворителната кампания отново обедини JTI, за да постигнем общата цел. Гордея се, че съм част от този екип.“, споделя Мария Христова, търговски представител в JTI.

Как се ражда идеята за този благотворителен проект и как се мотивират служителите да участват в казузата, разговаряме с Косара Иванова-Крендева, мениджър „Хора и организационна култура“ в JTI България.

По какъв начин служителите участваха в проекта „Движи се. Виж. Помогни“?

Всеки от служителите имаше възможност да събира точки като посети природни и културни забележителности в България от предложен от компанията списък с над 300 обекта, или чрез физически активности като ходене, бягане, плуване, колоездене. Проектът се проведе през юли и август тази година. През този период служители на JTI България посетиха 265 различни локации, направиха 19 милиона крачки, изминаха над 2400 километра с колело и преплуваха над 240 километра.

„Движи се. Виж. Помогни“ доста се отличава от стандартните благотворителни инициативи, как се роди идеята за този проект?

Идеята за повишаване на физическата активност на служителите съвсем не е нова при нас, тъй като сме наясно, че една голяма част от тях не успяват да достигнат така нареченият минимум от дневни крачки – според последни данни 5000. Това се дължи на естеството на работа на някои от офис функциите и недостатъчната мотивация за движение след работно време. Точно това ни провокира да създадем вътрешна програма, чрез която да стимулираме движението на служителите в по-топлите месеци от годината – когато денят е по-дълъг и те стандартно използват повече отпуск. Програмата създадохме миналата година и я класифицирахме като „well-being”, но тогава тя беше насочена само към служителите. С радост споделям, че идеята за подкрепа на кауза чрез движение дойде от самите служители.

Как успяхте да мотивирате служителите да се включат?

Участието беше доброволно. Мотивацията определено не беше проблем, тъй като служителите, които взеха участие в проекта миналата година, бяха събрали толкова много положителни емоции и спомени, че с нетърпение очакваха следващото издание. Вярвам, че голяма част от мотивацията да се включат е благодарение на техните семейства и близки хора, тъй като тази активност всъщност е още по-интересна и предизвикателна, когато си намериш съмишленици. В една от вътрешните ни системи за комуникация създадохме група, в която споделяхме снимки от различни локации и се мотивирахме взаимно. В процеса на общуване в тази група също забелязахме, че част от колегите дори се организират да посещават заедно дадени забележителности или пък се срещат случайно там, и така споделят емоцията заедно със семействата си.

Според вас подобни проекти действат ли сплотяващо на екипа?

Определено. Аз, като представител на функцията, която се грижи за хората, вярвам, че всеки екип заслужава повече време, в което да се забавлява и да се чувства част от общност. Смятам, че това е важен елемент при създаването на работа среда, чиято основа са качествените и продуктивни взаимоотношения. Този проект беше специално създаден за нашето локално дружество в България, тъй като ние сме голяма корпорация, но за щастие имаме свободата да избираме с какво да ангажираме служителите си на местно ниво, а те – имат свободата да изберат кауза. JTI е компания, която полага изключително много усилия да се грижи за служителите си – ние сме сертифицирани като работодател с отлични условия за работа в 62 държави, а в България цели поредни 9 години. Имаме установени и много добри практики, насочени към служителите, чрез които продължаваме да създаваме работна среда, в която всеки има правото да бъде чут и да изрази мнението си без притеснения, да се чувства оценен и част от голямата цел на компанията. Резултатът от всичко това е, че когато се грижиш за служителите си, те самите изразяват желание да се погрижат за общности извън компанията.

Имате ли история с Jamba и защо решихте да подкрепите точно тази кауза?

Да, определено имаме история. Партньорството ни с Jamba започна през 2020 г., когато решихме да подкрепим проекта на неправителствената организация за създаване на кариерен център за хора с увреждания – първият такъв в България. Тогава този център беше просто идея. JTI България всъщност е един от дългосрочните партньори на каузата, като за последните 3 години е участвала в повечето инициативи и събития на кариерния център и е подкрепяла организацията чрез разнообразни активности. Ние, като екип, вярваме в каузата на Jamba и разпознаваме проблема с включването в пазара на труда като едно от най-големите предизвикателства пред хората с различни възможности. Сигурни сме, че усилията на бизнеса в подкрепа на дейности, които подобряват достъпа на различни социални групи до важни за тях ресурси и услуги, са ключови за развитието на обществото като цяло. За последните 5 години Jamba успя да обучи над 600 души на професионални и меки умения, както и да включи в пазара на труда над 400 кандидати с различни възможности. Това е невероятен успех и вярваме, че те могат още повече. Затова сме плътно зад тази кауза чрез различни активности и финансови дарения, демонстрирайки устойчивост в партнирането.