Clippings.com е платформа, чрез която интериорни дизайнери, архитекти или естети могат даоткрият и купят дизайнерски мебели директно от техните производители. Работят с850 бранда и имат над 1.2 милиона продукта – централата им е в Лондон, но пъкчаст от хората зад иновативната идея са българи.

Любопитни подробности заекипа, за първите стъпки на компанията и за нейните следващи, право отизпълнителния директор и съосновател на Clippings.comАдел Закут.

Как намерихте ниша в тази индустрия? Всекииска да измисли успешен стартъп, но далеч не всички успяват.
Докато учих, архитектура в Лондон, започнах даработя като графичен и уеб дизайнер на свободна практика, за да си плащам наемаи това се разрасна в дигиталното студио – Despark.com. Завършвайки университет, вече имахме 10-15човека на работа в Despark и решихме че освен да работим с клиенти, искаме да развиваме и нашидигитални продукти. Една от идеите ни, която имаше успех, беше OpenBuildings.com – нещокато Уикипедия за архитекти. Искахме да направим архив от сгради в света, катоза всяка една сграда има информация кои са фирмите, които са участвали встроежа ѝ. Бизнес концепцията беше да създадем място, където инвеститорите данамерят фирми, с които да работят за да построят нов проект. Станахме стартъпна годината на Интел в България, в Европа след което събрахме над 2 милионадолара финансиране от инвеститори в Силициевата Долина. В крайна сметка, обаче, OpenBuildings непроработи като бизнес – все още съществува като платформа, все още расте, коетовсъщност е доста изненадващо, но осъзнахме, че трябва да се фокусираме върхудруга част от пазара, върху обзавеждането и реновирането на доста по малкипроекти. В тази ниша има проблем и искахме да го решим. Регистрирахме Clippings.com, катопървоначалната концепция беше платформа в която човек може да влезе, да сихареса “Clip” интериорни или продуктови снимки и съответно да си създаде дизайн отизбраните неща. На тази база, автоматично го свързваме с няколко архитекта,които да му помогнат да осъществи замисъла си.

Така ли се роди Clippings.com?
Това беше първоначалната идея в началото на2012 г. И това проработи, но дойде да ни покаже нещо още по-добро. Много хораизведнъж почнаха да ни търсят, да казват, че много харесват даден стол илидиван и искат да купят продукта. Тогава разбрахме повече за проблемите виндустрията, за начина, по който работи, и така се роди Clippings в сегашната сиформа. Макар че е същото име, това е тотално различен бизнес. Основахме го през2014 г., когато получихме инвестиция и тръгнахме по нашата пътека.

А защо точно Clippings?
“Clippings” на английски е тази дума, която ти хрумва, когато работиш по идеи занов дом или проект. Взимаш списания и режеш различни картини, които ти харесват,за да си организираш идеите или създадеш колаж. Пък и платихме 30 000 долара за домейна Clippings.com, така че сенадявам, че е добра инвестиция! (смее се) В момента в Clippings няма фокус върху действието да изрязваш различни продукти и снимки, дасъздаваш папки и така нататък, но всъщност това е доста голяма част от нашатапродуктова стратегия. През 2017 г. очаквам, че ще имаме голям фокус върхуразвитието на платформата като инструмент, използващ се от архитекти, интериорни дизайнери,от хора, които търсят вдъхновение.

Какви трудности срещнахте по пътя наразвитие на платформата?
Първата е финансирането. На много бизнеси неим е нужно да търсят средства, но за нас капиталът бе необходим, за даинвестираме, да създадем нещо. Едно отпредизвикателствата на модела е това, че ние сме двустранна платформа – трябвада намерим брандове и дизайнери, които да влязат в Clippings.com и да качатсъдържание, а от друга страна имаме хора, които трябва да намерят товасъдържание и да го купят. Всичко е на принципа „кокошката или яйцето“. Ето защов началото се фокусирахме върху предлагането, за да имаме съдържание, коетосамо по себе си не изкарва пари, а е инвестиция.

Колко е голям екипът сега и в какъв съставзапочнахте?
Именно екипът е третото предизвикателство, скоето се срещнахме, след финансирането и изграждането на модел. Доста е труднода намериш страхотни хора, с които да работиш – мисля, че сме имали доста голямкъсмет, че имаме такъв екип! В момента сме 21 човека – 7 в София, 8 в Лондон и6 във Филипините.

А как стои въпросът с намиране насъдържание днес, с развитието на платформата?
Голяма част от важните брандовете като Flos, Vitra, HAY, Knoll, Poliform и още 850 са част от платформата ни и вече почваме да се фокусираме върхуразрастването на клиентската база. Но и там имаше огромни предизвикателства,защото когато стартирахме бяхме двама основатели, чукахме по вратите на фирмикато Vitra снад милиард приходи и им казвахме „Здравейте, искате ли да продавате в Clippings?“, a те отговаряха с „Кои стевие?“. Отне ни време, но преди две седмици Vitra започна да продава при нас. 

Как привличате големите имена?
В днешно време дизайн индустрията енеефективна и фрагментирана. Има наистина много дизайнери и брандове които многотрудно можеш да намериш – няма едно място, в което можеш да достъпиш цялатаинформация. Вторият проблем е липсата на прозрачност – цените на продуктите неса лесно достъпни. Трябва да се свържешпо телефона, да пратиш имейл или дори факс! Нямаш достъп до цените веднага илипък до търговски отстъпки, ако си интериорен дизайнер или архитект. Нямашдостъп до информация колко време ще отнеме да пристигне поръчката. Дизайниндустрията просто не е успяла да се възползва от интернета за да адресира тезипроблеми все още. Това е, което ние правим. Така че, когато си говорим сдизайнерите и с брандовете, ние просто представяме тази визия и те сеентусиазират от нея.

А успяхте ли да направите някой прохождащбранд популярен?
Да, има няколко такива бранда. Един от тях еЕнрико Занола, италиански дизайнер, който миналият месец беше класиран катономер 4 в платформата. Това рязко променя всичко за един индивидуален дизайнер,който изведнъж започва да получава няколко хиляди евро продажби при нас. Такаче, да, това се случва и като растем очаквам, че ще се случва все повече, защото реалнопогледнато, силата и тежестта на големите бранда привличат повече хора в Clippings. Не казвам, чевсички купуват известните имена – много хора пазаруват неща от дизайнери, за коитоне са чували преди. Все пак, психологически се изгражда по-лесно доверие къмновите брандове, когато имената им стоят до тези на големите.

Миналата година сте търсили финансиранечрез CrowdCube (онлайнплатформа за финансиране) и с таргет 500 000 британскилири сте събрали 850 000. Какво следва сега?
Идеята ни беше да обявим таргет от 500 000паунда, които да използваме до началото или средата на 2016 г., след което чрезинвестиционни фондове да съберем още милион или два, за да продължим. Тъй катоимаше по-голям интерес към нас, това ни купи повече време и ни позволи дарастем повече като бизнес, да инвестираме малко повече в маркетинг, в екип.Чувството да прехвърлиш замисления таргет определено е страхотно!

А самите хора, които са инвестирали, каквополучават?
Акции от бизнеса. Те инвестират, защотоочакването им е стойността на тези акции да се увеличи с времето и да могат даполучат инвестицията си обратно, заедно с печалба. Clippings.com вече струва почетидвойно от това, което беше в началото, така че акционерите ни трябва да садоволни! От гледна точка на продажби, нещата също вървят много добре – правихме около 25-30 000 лири на месец предигодина, в момента цифрата е около 200 000.

А накъде планирате да се отваряте католокации?
През 2017 г. настъпваме в Европа – а до 3 годинииз целия свят!