Ако наистина съществуват летящи холандци, то Игор Боукър е един от тях. Ще го срещнете на всяко голямо събитие, свързано с медиите и дигиталните иновации. Според него, живеем в Четвъртата индустриална революция, а дигиталния нарцисизъм е болестта на нашето време (а той не е изключение, защото обогатява ежедневно профилите си в Instagram и Facebook.) Игор има доста радикална визия върху маркетинга, която представя артистично в Math Man in a world of Mad Men. Презентация, с която обикаля целия свят, гостува в телевизии и радиопредавания. Проектът му е далеч от лекцията и близо до шоуто. На сцената, Игор Боукър прилича на рок звезда- изкарва тонове енергия от себе си и направо залива публиката с нея.
Зад кулисите е по-спокоен. Разработва маркетинг стратегии на световни брандове като Amazon, L’Oréal, Nike и Unilever. Заради което си има един куфар с награди. А ние си стегнахме куфарите, за да проверим…
Как бихте определили себе си – като mad man или като math man?
Мисля, че съм хибрид. В началото бях по-скоро mad, традиционен играч, а сега все повече ставам дигитален.
Каква е разликата между mad и math men?
Смятам, че mad men олицетворява хората, които преди 60 години създадоха големите брандове като Nike, Coca-cola и т.н. с много реклама. Те управляваха света. А новото поколение на т.нар. „math men” са хора като Лари и Марк, хората, които основаха Google, Facebook, Amazon, Alibaba. Новите хора с неправолинейно мислене и различен светоглед. Те си казват: „Това никога не го е имало, а трябваше – поне десет години по-рано. Нека ние го построим.”
Но по време на презентацията си казахте: “Трябва да започнем война с Google и Facebook!” Защо?
Тази война вече е факт. Google и Facebook разбиха цялата медийна индустрия, събориха много традиционни медийни компании, така че трябва да се готвим за сериозна битка, защото в противен случай ще ни изхвърлят от играта.
Aко Google и Facebook продължат да вземат все по-голяма част от рекламните бюджети, много от традиционните вестници и телевизионни компании ще фалират. Тъй като брандовете могат да отделят средства единствено за няколко медии, като за всяка имат единичен бюджет. Ако нещата продължат така, вероятно ще се наложи да се уволняват хора и така медии, които съм обичал повече от 50 години ще фалират. Затова е важно да разберем, че в момента се води война.
Тогава, какво бъдеще имат медиите?
Ако искаме да бъдем релевантни и важни за хората, трябва да знаем всичко за тях, така че да можем да ги обслужваме по-добре. Така, както прави Amazon. Amazon ме познава по-добре отколкото аз познавам самия себе си. Възхитителен е начинът, по който ми предоставят съдържание, а в електронната си търговия ми предлагат точните продукти. Това наистина добавя стойност. А ако отида в един обикновен магазин, ще ми кажат – „Ето риза във Вашия размер, нещо друго?“ Искам да бъда обслужван по-добре. Това важи и за медиите. Но мога да го постигна само, ако знам всичко за теб.
Аз пък мисля, че това е лудост. Не искам Amazon да знае повече за мен, отколкото аз знам за себе си. Даже е изнервящо…
Нещата ще са различни, ако Google и Facebook не мамят и не лъжат, а са честни по отношение на личните ви данни. Но според мен, те изобщо не са и затова правят толкова много пари! Спамят с всичко, което имат, показват Ви всякакви реклами, от които най-вероятно не се нуждаете. Необходима е релевантност- дайте ми правилните продукти, покажете ми онова, което би било интересно за мен, но за тази цел трябва да ви познават. Обаче е редно да имате право на избор и всеки сам да решава ДА или НЕ.
Казахте, че съдържанието е кралят, a разпространението – кралицата. Мислите ли, че кралицата носи панталони?
Да, така мисля. Много хора ме питат за math woman. Tя е клонинг от mad man и носи панталони, даже й отиват. Но вижте, ако съдържанието все още е кралят, това никога няма да се промени. Обаче разпространението се промени драстично с появата на интернет. Трудно ни е да го осъзнаем, защото идваме от един свят, в който сядаш във вторник вечер в 8 часа да гледаш Сексът и града и край. А сега можеш да гледаш каквото искаш, когато искаш и на каквото устройство искаш; дори можеш да изгледаш накуп всичките епизоди от някой сериал, ако искаш и това наистина е странно за хората в телевизионната индустрия, защото в продължение на цели 67 години нещата се случваха по съвсем различен начин.
Как виждате бъдещето на рекламата?
Виждам акули (големите играчи) и малки пирани, които ще изядат малка част от рекламните приходи. Това, което ми прави впечатление е, че големите брандове от 80-те като Coca-cola и Nike харчат все повече пари за иновации, а не за реклама. Аз винаги казвам: рекламата ще ви спечели няколко тримесечия, иновациите ще ви спечелят десетилетия. Много брандове инвестират в дигитална трансформация, иновации, технологии, в опознаването на клиентите си.
Какво е иновацията за вас?
Това е добър въпрос, тъй като има поне 25 книги на тема Иновация и всичките са с различна насоченост. Според мен иновацията може да е подобряване на обслужването на клиентите; иновацията може да е адаптиране към нова тенденция като виртуалната реалност, но тя би трябвало винаги да прави бизнеса ви по-голям, по-бърз, по-добър, така че да можете по-добре да обслужвате клиентите си. Следователно иновацията е това, което прави бизнеса Ви по-добър.
Коя е следващата врата, която иновациите ще отворят?
Виждам появата на много тенденции. С мобилните телефони си мислехме, че мобилният интернет едва ли ще има голям успех, а после изведнъж Apple лансираха своя iPhone и в момента всички са пристрастени към екрана на мобилното си устройство. Смятам, че гласът е следващият врата, която ще се отвори пред нас. Всеки, който е в състояние да говори, може лесно да произнесе това, което търси и вече няма да му се налага да го въвежда с помощта на клавиатура, това ще е голямо удобство. Виждам го вече с „Amazon“. Много хора днес казват: „Уф, трябва ми мляко и сирене; трябва да купувам хранителни продукти“. Просто го произнасяте, както срещу микрофона тук и кутията ви свързва с Интернет, млякото и сиренето се озовават в пазарната ви кошница и все още можете да решите, ок, ще ги купя или не. Но също така ще можете да изкрещите на телевизора си или да прошепнете: „Днес съм в настроение за спорт. Ще ми намериш ли хубави спортни предавания?“ Това ще промени изцяло начина, по който се свързваме, а в интерфейса на потребителя, където сега пишем или кликваме, просто ще говорим: „Хей, включи спортния канал, сега.“
A дали това няма да бъде процес на откъсване в състояние на свързаност?
Това вече се случва. Често говоря с психолози и социолози относно начина, по който технологиите променят поведението на човека. Понякога хората се чувстват много самотни и виждат във Facebook невероятно готиния живот на другите и се депресират. Или пък попадам на хора в LinkedIn, които искат да се чувстват важни и да намерят добра работа и се наричат CEO или основатели. Но технологиите се развиват толкова бързо, че много хора не могат да ги следват. Нова платформа, нова социална мрежа, човек се чувства изолиран, а за много от възрастните е трудно да разберат какво се случва с младото поколение. Въпреки всичко моята баба си говори със сина ми в What’s app и Skype, така че..
Работите за силни компании на международния пазар. Какво е добрата идея?
Вече не разсъждавам по този начин. Nike например създава персонализирани видео клипове за всичките си клиенти. Клиентът, който обича джогинг получава собствено персонализирано видео с името си, личните си данни и това наистина го кара да се чувства специален и да знае, че Nike ги е грижа за клиентите им. Дори Adidas да прави много телевизионни реклами в цифров формат, рекламата вече не е важна. На никой не му пука, никой не вярва на рекламите. Искам повече, искам да съм важен за Вас като бранд, искам да вдигнете телефона, когато имам оплакване. Ние забравихме за това, но консуматорите вече не искат реклами. Искат добри продукти, добро обслужване и да знаем, че брандовете ги е грижа за потребителите. Ето тук трябва да инвестираме много пари, а не в скъпи реклами в която и да е медия с послание: „О, толкова съм готин, вижте ме, вижте ме!”
Според Вас, болестта на нашето време е в това „Вижте ме!”, което наричате „дигитален нарцисизъм.” Как се лекува?
Трудно е, особено когато говорите с различни поколения. Аз имам шестнадесетгодишен син и смятам, че нивото на комуникационните му умения е ниско, защото той постоянно е в Instagram или What’s app но пък според него моите комуникационни умения са недостатъчни. Той смята, че след като е свързан с петдесетина приятели през целия ден, значи има много добри социални умения. Така че предизвикателството е, без да избързваме в преценката си, да си дадем сметка как новият свят влияе върху поведението ни. Понякога ми идва да убия някой в ресторанта, защото непрекъснато говори по телефона си или пък съм с приятел, а той се е вторачил в телефона си и му казвам: „Хей, виждаме се само ведньж в годината. Не е ли по-добре да…“ „О, да, извинявай, само секунда“. Така че се надявам да се появи алтернатива, за да бъдат хората по-социални без социалните медии. Само че младото поколение би ме изгледало така, сякаш съм някой луд старец.
Как започна кариерaта на “лудия старец”? Как станхте популярен, как се рекламирахте?
О, това беше странна история. Изхвърлиха ме от професионалния футбол. Бях професионален футболист, но ме изгониха с основание. Изключиха ме от гимназията. Така че не бях особено успешен в началото – бях бунтар, хулиган. И тогава се влюбих в маркетинга и започнах да развивам бизнес. Не съм просто някакъв особняк, който следи тенденциите. Аз съм човек на бизнеса. Строя и продавам компании. А когато успееш да продадеш няколко компании и да предвидиш тенденциите, хората гледат много сериозно на теб. Така че историята има щастлив край.
Каква е връзката между креативността и бунтарството?
О, никога не бих се осмелил да се нарека креативен. Де да бях, да мога да създавам неща или като художествените директори да имам красиви идеи за филми, истории. Не, не съм. Аз съм откривател, мога много добре да преоткривам, това е моята сила. Креативността е най-готиното нещо, но мисля, че е умение, което малцина притежават наистина.
Дайте ми пример за добра и за лоша реклама.
Хм, виждам толкова много. Новата платформа на Nike, където можеш да бягаш по състезателна писта срещу дигитална версия на самия себе си според мен е изключителното нещо за хора, които спортуват. Това е по-скоро изживяване, отколкото реклама. Не вярвам в реклами, а в изживявания. Nike казват, “Eла в нашия свят и почувствай как можем да направим живота ти по-добър, по-забавен, по-необикновен.” Смятам, че това е едно от най-готините неща, които могат да се случат с една компания. Не да обещават, а да изпълняват. Обещанията са евтини, а изпълнението е много трудно.
Също като в политиката…
Да, същото е. За да бъдеш велик бранд, трябва да предоставяш велики услуги, не само велики реклами.
Казвате „Интелигентният човек е готов да се промени“. Как ще се промени света?
Четвъртата индустриална революция – това е периодът, в който се намираме в момента. Масов е. Толкова много неща се случват, толкова технологични тенденции, че не знаем откъде да започнем и не можем да смогнем на темпото. Единственото, за което можем да сме сигурни е, че светогледът и културата на хората са най-важни.
Всички имаме достъп до една и съща технология, но именно благодарение на културата и светогледа си можем да се адаптираме към един свят, в който единственото постоянно нещо е промяната.
Блиц
Какво ви кара да се смеете?
Най-вече хората. И откачени неща в интернет. Мисля, че интернет е най-великото изобретение на всички времена.
Какво ви натъжава?
Начинът, по който се отнасяме с хората. Отношението ни към сирийците, които бягат от войната. Начинът, по който разрушаваме планетата. Това много ме натъжава понякога. Сякаш изобщо нямаме сърце и душа.
В какво вярвате?
Този е труден. В прогреса. В това, че можем да продължим да преоткриваме себе си и да направим света едно по-добро място. Смятам, че това наистина е важно.
И е наистина трудно…
Отново опира до човека. Защото благодарение на технологиите произвеждаме слънчева енергия, създаваме интелигентни градове ; можем да създадем чиста енергия, а ние избираме идиот като Доналд Тръмп, който казва: „Не, искам си газта и нефта обратно!И мексиканците вън!” Наистина плача вкъщи и се питам това ли е резултатът от 4 милиарда години еволюция, това наистина ме натъжава.
Ще започнем ли да използваме изцяло електромобили в следващите 25-30 години или петролните магнати няма да ни позволят това?
Винаги съм казвал, защото съм работил с големите немски и американски производители на коли: „Електромобилите ще са следващото велико изобретение“, а те отговаряха: „Не, ще отнеме поне 20-30 години, говориш глупости, най-вероятно ще има газ и петрол още 25 години“. Тогава създадоха Tesla и всички бяхме много изненади, защото отново подценихме технологиите и хората. Така че се надявам това да продължи, но не само с колите. Искам чиста енергия навсякъде, слънчева, хидро, вятърна енергия, можем да направим толкова по-добри неща с тази планета.
Мислите ли, че ще живеем в по-добър свят предвид световната политическа картина?
Да. Аз съм оптимист и положително настроен. Смятам, че технологиите наистина ще ни помогнат да направим повече добри неща като да открием лек за рака, да помогнем на околната среда, да осигурим много по-добро образование. Макар че като помисля за САЩ и Обединеното кралство и за Брекзит и Тръмп… ъъъ, искам да остана положително настроен…
Как бихте довършили изречение: I have a dream…
Светът да бъде такъв, че всеки да може да си позволи храна и всичко друго от пирамидата на Маслоу. И образование, което ще ни позволи да осигурим по-добро бъдеще на децата си .
Какво от това, за което говорихме днес се отнася най-много до България?
Най-важното за българската публика (това важи за много хора на пазара) е да разберат, че тенденциите, които обсъждаме ще се проявят и в България. Знам, че някои хора си казват, “да, но в България е малко по-различно.” Разбира се във Вашата страна хората са уникални и специални, но всяка страна на тази планета е такава. Затова се надявам хората в България да виждат и преценяват добре, за да стане страната Ви една по-добре функционираща компания, с по-добра икономика и с повече работни места.
Повече за Игор Боукър.