Секс и революция по африкански.
Валери Симеонов може и да кръжи като пуритански мисионер из морските барове, интернет може и да му се подиграва, че ловува двойки на калъп под чадъри, балкони и кофи за боклук, но вицепремиерът – патриот всъщност върна политиката в нейното най-древно русло.
Бяхме забравили, но Валери ни напомни с гръм, трясък и полицейска охрана, че всеки разговор за политика (особено в малките часове на нощта) рано или късно опира до секс. Защото те все пак са едно и също нещо. Сексът е най-първичната метафора на властовите отношения. Кой – кого. Епохи отлетяха, а преголямо количество хора още тръпнат в очакване за ездача на бял кон „да ги оправи“. Нали, такъв е изразът – и той никак не е случаен.
Важи за злодеи, революционери, идеалисти, шоумени или обикновени нарцисисти, които се излагат на сергията за народната любов. Сексът продава и преди, и сега. Затова за съпругите на Хенри VIII се снимат сериали, а Холивуд избълва десетки филма в стил Мата Хари. И Куба още слухти за зависимостта на Фидел Кастро към мулатките. А покровителката на изкуствата Екатерина Велика остана в историята и с ненаситната си страст за еротични мебели, както и с поднесените на тепсия 1000 крепостни селяни като дар за един от най-талантливите й любовници. Бони М пък написаха глобален хит за мистичния любовник в двора на династията Романови – Распутин, чийто крайно респектиращ пенис се пази в руски музей…
Като говорим за секс и политика, още повече за секс и революция, няма как да минем без една от най-ярките личности, раждани в Африка през изминалия век.
Това е Фела Кути – повелителят на саксофона, музикалният пророк, мъж на поне 27 жени и баща на 7 деца, и най-вече – един от първите големи опозиционери на този изстрадал континент.
Докато през 60-те западните хипита зоват Make Love Not War, Фела не просто прави любов и музика, а създава ново мултижанрово явление, което ще се превърне в символ на протеста. Афробийтът звучи весело – малко джаз, малко фънк, малко етно, много импровизации, но всъщност разказва за потисничеството и ограбването на Африка от колонизатори с джентълменски имена и корумпирани диктатори с кръв по ръцете. Фела разтърсва африканците от примирението, от примката.
Освен че обожава да дразни хунтата в родната си Нигерия, Фела обожава жените и практикува незаконно полигамия. Той превръща своето имение в комуна на свободното слово и свободната любов, където двата пола се отдават едни на други не по задължение или по заповед. В един от първите големи хитове – „Lady” – Фела критикува африканките, които държат да бъдат наричани „лейди“, вместо да поддържат истинската им същност.
Сексуалната разкрепостеност на Фела е една от мишените, в които режимът се цели всеки път, когато иска да го уязви, но великият импровизатор на сцената има непоклатима философия в спалнята.
“Сексът е живот – ето в това вярвам. Едно от най-важните неща за човешкото същество е усещането, което носи удоволствие и носи живот – оргазмът, човече. И това най-много се заклеймява в момента“, твърди музикантът в автобиографията си, където е поместена специална глава за брака му едновременно с 27 жени – до една вокалистки и танцьорки от неговите групи.
Този брак също е напук на хунтата, която изпраща над 1000 войници да сринат Република Калакута – имението на Кути, кръстено на килията, в която лежи първия от общо над 200 ареста. Властите се отбиват доста често там през 70-те, когато е творческият връх на Фела, за да търсят всевъзможни улики за повдигане на обвинение – наркотици, скъпоценности, чуждестранна валута, позиви за бунт, че дори и изпражнения в тоалетните, които да тестват за забранени вещества.
В Република Калакута живеят музиканти, бедняци, бохеми, политически и социални активисти. Вратите са отворени за всички, но режимът в Лагос смята тази територия за вражеска – и буквално я съсипва заедно със студиото, записите и музикалните инструменти. Погромът е нареден, след като бендът на Кути записва албума Зомби – остра сатира на безропотното послушание на армията, превърната в маша на зли диктатори.
При щурма загива майката на Фела – Фънмилайо Рансъм Кути, която е сред пионерите на феминисткото движение в Нигерия. Година по-късно, опирайки се на африканската традиция мъжете да защитават беззащитните жени и напук на християнското възпитание, получено от баща му, Фела се венчава в един и същи ден за 27 певици и танцьорки, с които е работил.
Така те няма да бъдат принудени да си вадят хляба на улицата.
Голяма част от тях вече са преминали през митичната спалня на Фела, която западните медии често описват с изключителни подробности и съответните фото архиви – как вътре влизали само жени, доста често за разговори или гледане на телевизия. Те сядали на матраците около скромното ложе на техния гуру, стъкмено на пода. Той им осигурявал храна, дрехи и необходимото уважение, за да се чувстват добре. За много жени тази мистична комуна била спасителна лодка от мизерията навън.
Фела е разказвал подробно как е консумирал този необичаен брак – с различна жена всеки ден, винаги с нейно съгласие, но все пак в средата 80-те той се развежда с всички тези съпруги, защото „нито един мъж не заслужава да притежава женското тяло“. Нарича ги „царици“, а легендите за сексуалната му мощ се носят из цяла Нигерия, също толкова притегателни за широката публика, колкото и силните му послания за бунт срещу безобразията на елита и защита на африканската идентичност от колонизаторските влияния.
Междувременно той е основал партия, два пъти е опитвал да участва в президентски избори и нито за момент не се е примирил със статуквото, независимо от моментната личност, сложена на върха. Той се превръща в „Черния президент“ на Африка и в гласа на справедливостта, който не може да бъде заглушен дълго време след смъртта му – и чак до днес. Фела Кути е легенда на африканската музика, на революцията и секса едновременно. Един от най-добрите примери в това отношение. Титан.
Затова не се отвращавайте, когато видите човече с власт да пъчи голи гърди, загорели бицепси и космати крака. Нагонът им го говори. А иначе, по широкия свят винаги могат да се намерят много по-читави примери.
Революционно-музикалният спектакъл РЕПУБЛИКА КАЛАКУТА ще закрие 10-тото юбилейно издание на фестивала за съвременен танц и пърформанс ONE DANCE WEEK на 15 октомври от 19:30 часа в Дом на културата „Борис Христов“ в Пловдив.