Ще убият ли селфитата котешката походка?
Стане ли дума за мода не можем да избегнем социалните мрежи, които всеки ден имат все по-голямо влияние върху живота ни. Най-обсъжданите съвременни модели – Кендъл Дженър, Джиджи Хадид, както и останалите дами от инста-отбора, дължат славата си в голяма степен на огромния брой последователи в социалните мрежи, пише модният журналист на Vogue – Джанел Оклоуд. Фейсбук, туитър, инстаграм и Snapchat палят обществения интерес около манекенките и съвсем естествено им създадоха нов източник на значителни доходи. Предимствата на социалните медии са ясни: предлагат шанса на лицата да станат личности, вместо обикновени закачалки за дрехи. Едновременно с това красавиците си печелят куп нови фенове и директна връзка с бизнес марките – с един куршум два заека.
Да бъдем реалисти: това, че някои от тях могат да си правят ефектни селфита не означава, че всички умеят да позират пред камерата на фотографа. Тук идва и следващият въпрос – броят на последователите на манекенките се е увеличава постоянно, което измества фокуса от качеството на работата им като модели към тяхната способност да произвеждат харесвания, кликвания и новини в социалките. В съвсем стандартна процедура се превръща и въпросът към тях относно статистиката на популярността и влиятелността им в социалните мрежи. Когато целта е привличането на вниманието и портфейлите на милионите им фенове, основните задължения на модела – като позирането и котешката походка, остават на заден план. За жалост това е в ущърб не само на шоуто, а и в крайна сметка на модната индустрията.
Продажбата на продуктите винаги е била част от работата на манекенките, но никога до сега не е била с такава важност. Социалките създават нещо като мрежа за изграждане на ключови взаимоотношения с фотографи и стилисти – още един добър вид самореклама, която генерира резултати онлайн. Макар че има винаги е имало модели с различни предимства от конкуренцията – връзки, пари, популярни роднини, които са им помогнали в развитието на кариерата, игралното поле никога не е била толкова неравностойно. Ситуацията в момента слива изкуството и търговията. Нещата са така навързани, че промяната в тази насока, като че ли отнема удоволствието от творческата професия на моделите. Успехът на инста-момичетата не бива да се дължи изцяло на социални медии, а трябва да отвори вратата за различните им таланти.
В края на краищата, не може всичко да е перфектно. Носталгията по супермоделите от 90-те продължава да ни залива, дори и чрез онлайн протести по отношение на успеха на някои инста-звезди, което показва, че публиката все още копнее за онова време, когато моделите създаваха вечни образи.
В бъдеще следващата звезда на модния подиум може би ще има уникалната способност да споделя всеки миг от живота си с поток от снимки, като прецизно им прилага най-подходящия филтър за всяка ситуация. Ще се наложи да живеем и да се примирим и с това, за да може изкуството и бизнесът да останат свързани и интересни. Ще го преживеем.