Часовникът е велико изобретение.Има една функция.Както компасът сочи посоките насвета,така часовникът показва времето.Simple and stupid, както биха казали нашите приятели отвъд океана. Независимо дали струва 1или 400 евро (средната цена на продадените по света китайски исъответно швейцарски часовници), устройството, което носиш на китката си, показва колко е часът.

Точното време обаче е навсякъде -печката у вас показва часа, същото правят исмартфонът ти, телевизорът, лаптопът. Признай си, особено ако си под 25, едва ли часовникът е в топ 10на желаните подаръци за Коледа.За какво ти е?Показва времето,а ти знаеш от сто други местаколко,по дяволите, е часът. Не знаеш само защо във всички реклами на часовницистрелките стоят на десет без десет. Нищо важно не се е случило тогава,дори Кенеди не е убит по товавреме.Причините са две -логото на часовника се вижда по-добре, а циферблатът е усмихнат. Сега вече знаеш всичко.

В същото време, никой досега не е изобретил по-удобен начин за показване на времето отчасовника,независимо къде е поставендисплеят му,нали така? Ако iPod е по-добрият Walkman,а 60-инчовият цветен телевизор в хола е далеч по-добър от чернобелия на село,то няма часовник,който чисто концептуално да е по-добър от предишен модел. Той все така си показва часа.Електронното Casio от 80-те прави точно това, класическият IWC също. Часапоказваисмартчасовникът на Apple

Първият и основен проблем насмартчасовниците е именно в предното изречение – те невинаги показват колко е часът,защото през повечето времедисплеят им е тъмен. Носиш черен дисплей на китката си,който бипка, нотифицира, диагностицира, алармира, но не изпълнява най-основната си функция и причината изобщо да съществува. Това е проблем.

Дори Пушкин ще каже същото,а на него трябва да се вярва:

И вутринна премяна,модна,
нахлупилхубав боливар
върви сред шумен булевард
и се разсейва там свободно,
додето бодрият Breguet
със звън го сепне за обед.

Евгений поглежда към китката си и веднага разбираколко е часът. Твоят приятел Евгени поглежда към смартчасовника си и виждачерен екран.

Но за това след малко.

На всяко изложение Baselworldв Швейцария се представят по около 200 хиляди различни часовника. Принципновсички показват колко е часа, така е, ала всеки от 100-те хиляди посетители имаразличен вкус, какво остава за теб, приятелите ти, техните приятели. Всекитърси нещо различно. Един иска с дата, друг без. Трети, освен дата, смята за важнода има и месец, на четвърти не му трябва месец, а само ден. Да е с голямциферблат, да е с малък. Да е с кожена каишка, да е без. Да свети на тъмно. Вникакъв случай да не свети на тъмно. Пфу.

И аз искам разни неща – стъклото да не се драска (значида е сапфир кристал); да не го свалям нито в банята, нито в морето (значи да ес много добра водоустойчивост); да има дата на дисплея, но без месец (не етрудно постижимо); да е автоматик, а не кварц.

Сред тези 200 хиляди часовника нямаше нито един смарт.Доскоро. Неотдавна се появиха първите от новото поколение, а тази пролет и Apple Watch. Почти 110 години следпървия Cartier Santos и наподобяващ именно неговата форма, Apple създадечасовник. Във времена, когато младите гледат телефона си, за да разберат дализакъсняват за парти или за работа, а навикът да носиш нещо на китката си бавно,но сигурно изчезва, Apple представиха… часовник. Маркетиран като луксозна исекси джаджа с аура, сравнима с тази на отличен швейцарски часовник, AppleWatch първо беше продаван в отбрани бутици, после с непоносимо скъпа каишка Hermès,след това с какво ли не – все неща, които се опитваха да го набутат въввъзприятието ни за хубав и наистина класен продукт с високото качество на предшествениците от едно време.

После се сблъскахме със софтуера. За повече от половингодина по него няма кой знае какво движение. Може да се използва за т.нар. нотификации,за времето, за това и за онова, но нищо кой знае колко секси, че да решиш да си купиш. Часовникът продължава да бъде неотлъчна част от телефона на Apple,което също не е много яко. Ако иска да съществува и занапред, вероятно щетрябва да се отдели. Приложения за него? Разработчиците просто сеопитват да “смалят” вече създадените за iPhone и да ги нагодят за iWatch. Вярно,за всяко нещо е необходимо време, идват втора и трета версия на часовника. Сигурнонещата ще се оправят.

Един от създателите на софтуер разказва: “Siri битрябвало да работи брилянтно на iWatch. Но дори в watchOS2 не е достатъчнодобре работеща, за да бъде полезна, а не изнервяща функция. Часовникът очаквада говориш, без да спираш: “Хей Сири, нагласи таймера ми за 30 минути.” Аконаправиш пауза след “Хей Сири”, за да провериш дали часовникът слуша, тойпредполага, че просто си спрял да говориш.” Хм.

Освен всичко това и останалите работещи или неработещифункции, да се върнем в началото. Един часовник трябва да показва колко е часът.Часовникът на Apple, както и всички останали смартчасовници, рядко го показватнепрекъснато, защото екранът им е тъмен, за да пести батерия. При AppleWatch трябва да направиш определен жест, за да видиш точното време. И тук идваосновната драма, към която се връщаме пак и пак – какво му е хубавото на единчерен дисплей, който “грее” на китката?

По темата “как ще оцелее швейцарската индустрия, когатосе появят добрите смартчасовници” са изписани безброй материали, затовапотърсих друга компания, не швейцарска, създадена сравнително наскоро (вчасовникарския бизнес “наскоро” е четвърт век), за да разбера какво се случва саналоговите часовници, когато медиите по света говорят основно засмартчасовници. Колебаех са сред няколко – исках такава, която се характеризирас отличителен дизайн, разпознаваемост, отношение към традициите и най-важното -сериозен ръст на продажбите след началото на “ерата на смартчасовниците”.

Такав началото на тази година видях марка, която не познавах. Немска компания. Наричасе NOMOS. Харесами, че прави всичко сама – не само часовниците си, но и всичко около тях. Иматсобствена креативна агенция, която се занимава с възприятията, които NOMOS оставя.

Да видим какво се случва на аналоговия фронт. Отговори ми ДжудитБоровски, директор на креативната им агенция Berlinerblau.

Джудит, вие работите в компания,която прави часовници.За какво нямате време?

–     На практика за всичко.Особено сега, когато NOMOS расте. Само тази година растежът ни е в рамките на около 30%и в момента сме много заети.Все пак идва Коледа.Нямам време за семействотоиза приятелите,факт.

Как менажирате времетоси?С електронен бележник илипишете на ръка?

–     Всичко изброено. Имам неща на моя iPhone,който непрекъснато издаваподсещащи звуци.Но повечето неща,които трябва наистина да запомня,пиша в тефтера си на ръка.

Ако разгледаметенденциите при производителите на часовници, които се появяват всяка година,трябва да признаем,че часовниците NOMOS са последните,които ги следват.NOMOS, акомогатакадасеизразя, съществував свой собствен свят. И ми се струва, че това е съзнателно,нали така?

–     Съзнателно е, да. Винаги си казваме, че правим часовници първо за нас самите и заблизките ни приятели. Опитваме седа са такива,каквито на нас ни харесват,не е задължително да следватмодата.Това не значи,че сме капсулирани -напротив, ние се влияем от модата,от изкуството,от улицата, от нещата, които ни заобикалят. Все пак се опитваме да не бъдем непременно свързанис временните тенденции, както и дасъздаваме часовници, които могатда се използват през целия живот на един човек. Не искаме да бъдем модерни само за този сезон.

NOMOS личнонаменми емного интересна компания, заради креативната агенция, на която вие сте шеф.Самите часовници се правятв Гласхюте,което всъщност е най-високата гаранция за качество.А агенцията е в Берлин.За какво отговаряагенцията всъщност?

–     Ние сме част от NOMOS Glashütte,не сме независими.За какво сме отговорни ли?На първо място за контактите смедиите -както сега си говорим с вас.Правим всички неща,свързани с дизайна на марката.Часовниците като цяло -отговарямезадизайна им, завизиятана каишките.. за всичко. Мебелите за магазините, където се продават часовниците.Кутиите, опаковките, фотографиите, каталозите, пишем текстовете…

Получавате ли критики?

–     Ако трябва да съм откровена,доста рядко (смее се). Щастлива съм в това отношение. За сметка на това ние в агенцията сме критичникъм работата си.Признавам, че не прекарвам безсънни нощи,заради критики,но това е защото часовниците неса толкова важни и вестниците не са пълни с тях (смее се).

Какво се случи следпредставянето на часовника на Apple? Промени ли се нещо при вас?

–     Беше вълнуващо и за нас.Вълнувахме се преди представянетотази пролет и честно казано ние считаме, че появата на часовника е добре за индустрията.Младите хора, които рядко носят часовник на китката си,навярно ще научат,че могат да я използват зачасовник.Ще видят, че е доста удобно и отново ще привикнат даносят  часовник.

Когато казах на Джудит какво мисляза идеалния часовник, тя отговори,че NOMOS имат такъв модел итова е серията Ahoi. Изпрати ми го за няколко дни, за да го тествам. Не знам дали подозираше, че изпитанията винаги са сериозни -не съм внимателен към вещите,това значи – без пощада, пълен тест на водоустойчивост,удари, футбол, опит за надраскване, пренасяне на секция и столове и т.н. Получих и започнах.

Ahoi ечаст от т.нар. спортна серия на NOMOS,представена за първи път на Baselworld през 2013година. Година по-късно бе обявен и сегашният NOMOS Ahoi Atlantic,характеризиращ се с разпознавемтъмносин циферблат в цвят, който от NOMOS наричатпросто “deep blue”.Характеристиките са същите -каса с диаметър 40мм, 200 метра водоустойчивост, въртяща се корона, без допълнителни усложнения (има вариант с дата), стъкло от сапфир, автоматик. Въпросният “deep blue” цвят е изключително интересен – почти черен за човешкото око,но в същото време с красивиотблясъци.Каишката е особена,за първи път виждам такава -текстилна и много тънка,бързосъхнеща и дишаща,тя реално превъзхожда всичкидруги на пазара (макар не всички да са доволни от външния й вид).Часовникът е от онези,които или харесваш от пръв погледили отхвърляш моментално. На обяд с приятели, един от тях беше готов веднага да го свали и даго постави на китката си (Ники, това си ти), другият каза, че не е за него (Светльо, здрасти).Часовникът мина всички тестове -стрелките се виждат прекраснонощем,дори в пълна тъмнина,което винаги е важно,ако не искаш да будиш останалите,но все пак искаш да видиш часа,по дяволите, вече е почти 5, трябва да ставам.

Цената му е в т.нар. нисък западноевропейски клас, който за България е твърде висок (под 2800 евро). NOMOS обаче имат далеч по-приемливи в ценово отношение модели,които се доближават до среденклас Apple Watch. И всички показват колко е часа. За разлика от смартчасовниците, които показват всичко друго.Тик-так. Тик-так. И така да следващата сутрин.