Носталгията по миналото е тъпа работа… е, почти

flickr.com

NOСТАЛГИЯ

от Letiashtata Kozzila Erato

Преди години ме поканиха на рожден ден на моя бивша съученичка. На тържеството дойдохаоще доста хора от випуска. Нормално, все пак в училище ние бяхме една голямакомпания, която пиеше бири в градинките, цъкаше здраво белот и ходеше покупони. Бяхме добри приятели и имахме чудесни спомени заедно. Към датата и часана рождения ден жените бяха придобили вече лекия полъх на лелки (предполагамважеше и за мен) – високи токчета, офисни панталони с ръб и коси, минали презфризьора сутринта. Мъжете се бяха позакръглили, олисяли в голямата си част игледаха кротко – като хора, стигнали до етапа, в който всичко е наред. Отколоните се носеше Guns, разговорите зациклиха в епохата на ученическото нибитие, тип “а помниш ли когато…”. По едно време някой поздравирожденичката с Runawayна BonJovi и доста от гостите, вече подпийнали, се разделиха нагрупички, прегърнаха се през рамо и вдигайки немощно свободната си ръка, запяхас притворени очи. Тръгнах си с идеята никога повече да не уважа подобна “реюниън”среща. И не защото хората бяха лоши – те си бяха съвсем наред. Просто всичкотова, което се случи там в бара, за мен беше свършило завинаги и беше останало някъдев 90-те, а аз не исках повече да се мотая в тази епоха.

Сексът беше посредствен, срамежлив и неумел. Ако някой тогава ми беше казал, че след 15години нещата ще са сто пъти по-добре, щях да се разплача от облекчение

Никога не съм изпитвала тъга по отминалите дни. Не ме блазни идеята да
се върна в училище или в университета. Споменът за убийствената скука, която меобземаше в час или на лекция е още жив. Не се просълзявам при вида нааудиокасетка, защото ми напомня как ги превъртах на ръка, за да не си хабябатерията на уокмена. Сега имам музика на телефона си и никой не може да меубеди, че това не е далеч по-яко.

рубикубчета
учебници в найлонов плик с картинка Marlboro
руска електронна игра, в която “Ну Погоди” събира яйца откокошки

– нищо от това не ми липсва.

Не ми липсва и последвалата неслучила се революция – “нежна”, нонай-вече “неживяна, непразнувана”, която се разсея във въздуха и в уждемократичния ни парламент се озоваха все същите хора, заедно със синовете идъщерите си.

През тийнейджърските ми години София беше сива и завладяна от борците. ВасилИлиев и Карамански бяха икони и това създаваше у всички вакуум в чувството засоциална йерархия. Привиквахме към нещо, което беше порочно и вредно. Бяхме умеренобедни в сивите си къщи и еднаквата си мебелировка от талашит. Най-голямотомодно постижение беше да имаш DocMarten’s, а хипарската мода дойде с едни 30 години закъснение, колкото дани отегчи.

Самата аз не бях кой знае какво, за да изпитвам носталгия поне по собственатаси личност. Бях неуверена, притеснителна, шумна и с неприятно натрапчивоприсъствие. Ако сега попадна на себе си в метрото, бих се ужасила. Говорех нависок тон, смеех се гласно и невъздържано, ръкомахах и естествения и очакванрезултат беше, че повечето момчета се ужасяваха от мен. Сексът бешепосредствен, срамежлив и неумел. Ако някой тогава ми беше казал, че след 15години нещата ще са сто пъти по-добре, щях да се разплача от облекчение.

Не ми липсваи ежедневието. Нямаше хубави заведения, интересните събития бяха малко. Всичкобеше с белезите на разпадащ се социализъм и пустота. Случваха се неща, но тебяха измъчени и трудно оцеляваха.

От гореописаното човек би могъл да остане с впечатление, че не съм изживяла хубавимоменти, които да запомня и да ми липсват. Напротив, имаше и такива, но те саминало и са останали там, където им е мястото – в минало свършено време. Животътпродължава и постоянно те залива като вълна нещо ново – нова музика, новиресторанти, нови пътешествия и хора. Да въртя старата плоча на глем рока,опитвайки се да удавя очевидно посредственото си съвременно съществуване вспомена за два купона, би ме съсипало.

Има хора,които успешно съчетават спомените за миналото и стръвта по настоящето и докатокарат яхта в Средиземно море, са способни да си припомнят с просълзени очи какса повръщали зад Нотариата след литър мастика, но аз очевидно не съм от тях.Периодът и мястото, в които живях като ученичка и студентка, не съдържаха почтиникаква романтика, колкото и сега някои хора да се опитват да ги украсят внякаква илюзорна “жалба за младост”.

И все пак, дори за една толкова нихилистично-автобиографичнонастроена персона като мен могат да се изнамерят неща, които да ми липсват.Малко са, но си заслужава да спомена поне някои. Диско музиката, както и големитефронтмени на рока като Фреди, Кърт, Мик Джагър, Иги Поп – но нямам съмнение, ченякога пак ще се появи нещо ново и толкова силно, та съм готова да го чакам.

Едно нещо обаче никога няма да се върне и понякога мисля с болка на сърце занего. Когато бях малка и не можех да ходя на детска градина или училище, защотоимах хрема, мама ме взимаше с нея на работа. Прекарвах целия ден в съблекалнятана балерините в Народната опера – ще рече – десетки чисто голи жени, коитоседяха с вдигнати крака на тоалетките си и разказваха на висок глас мръснивицове. Когато се готвеха за спектакъл, лицата им бяха тежко гримирани, отустните им висяха цигари и те играеха карти в центъра на съблекалнята,наметнали халати, обградени от бели пачки*, палци, тюл и корони от бели пера. Приличахана съвършени валкирии, които винаги имаха за мен бонбон или шоколад. Понякогаме питаха какво ново стихотворение съм научила. А аз само това чаках – качвах сена един стол и започвах да декламирам с пълно гърло стихове за Георги Димитров,а те седяха пред осветените си тоалетки, пушеха, почистваха си фон дьо тен-а иподвикваха насърчително. Накрая дълго ми ръкопляскаха и ме притискаха към себеси – и ухаеха на жени.

Това никога повече няма да се върне.

*пачки- вид балетен костюм