Тектониката в общественото и бизнес развитие не рядко е следствие на непредвидими обстоятелства. През Втората световна война например, в страни като САЩ, където масово мъжете са били на фронта, жените са се научили да вършат т.нар. “мъжка работа” и до днес не са спрели да се развиват в немислими преди това области. Пандемията, пред която сме изправени в момента не рядко бива наричана “черен лебед” спрямо едноименната теория на Насим Талеб за т.нар. непредвидими събития. Противно на множество мнения обаче и за разлика от Първата и Втора световни войни, COVID-19 не е “черен лебед”. Ключът е в думата “предвидимост”. Човешкото съзнание допуска за възможни само събития, които може да предвиди и това е част от черна страна. Урок, който би следвало да сме научили от историята, че не е меродавен. Вирусът не е от тези събития. И не визирам само TED презентацията на Бил Гейтс от 2015-та година, където милиардерът ясно показва защо има 100% опасност от масово поразяващ вирус и как не сме готови за справяне с епидемия. Нито ебола. Имам предвид обяснението на самия Насим Талеб, който ясно разграничава настоящата обстановка с COVID-19 от теорията си. И той, и Бил Гейтс не е било нужно да доказват предвидимостта на събитието в ретроспектива, защото вече са посочили проблемът обществено в перспектива. Още през 2007-ма година Насим Талиб, в книгата си “Теория за Черния лебед”, предупреждава за опасността от епидемия следствие на глобализацията и масовите пътувания: Виждам рискът от много пронизителен вирус, който ще се разпростре по цялата планета… С други думи теорията не е приложима в случая, защото сме информирани и сме по-скоро в сферата на сивият лебед, който е следствие допускането на съществуване на черния. Знаем, че не знаем. Ироничното е, че в същото време мобилизирани военни сили са готови за мигновена реакция по всяко време в света, когато вероятността от това огромно количество хора да загубят живота си по време на война е минимална в сравнение с тази от вирусна епидемия.
Сега сме изправени пред белия лебед неподготвени и това е общото между заелите противоположни краища в монохромния спектър птици. Но не непременно във всички сфери. Ако отново се обърнем към историята, събития с подобно глобално влияние са тласък в почти всяка област по трудния път към следващото ниво на развитие, съкращаващ времето многократно. Подобно на жените от Втората Световна Война (Rosies the Riveters, the We Can Do It girls). Един от най-засегнатите сегменти в такива случаи е образованието, а развитието му след, обичайно е стремглаво. Така например, след края на ВС война, под натиска на Окупационните сили се въвежда масово фундаментален закон за образованието, със задължителните начално и средно ниво, както и разнообразие от възможности за развитие.
“Mom what is it…I’m just doing meetings!” 🤣🤣 When your kids’ playtime is now them pretending to do meetings! #ComputerLife #WeZoomFromRoomToRoom #OnlineLearning 💻❤️ pic.twitter.com/CRZDEcfJ6F
— MaryKate Moore (@mooremathandsci) April 8, 2020
Днес образованието също се налага да препуска стремглаво напред в бъдещето. Ако до преди месец учениците трябваше да остават далеч мобилните си телефони по време на учебен час, то в момента те са изцяло зависими от технологиите. Същите, които преди кацането на бялата птица бяха предимно в сферата на проектите за изпълнение до определен процент на определени места. Днес в България процентът е 100. Учители и ученици се учат взаимно, започвайки с първия основен урок – технологии. Вниманието е насочено към това да не допуснем неравенство в достъпа до информация. По данни на ЮНЕСКО към момента са засегнати 91% от учащите се в света допълнени от още няколко милиона в страни, където мерките са частични. Въпреки нивото на неудобство от въвеждане на обучение в домовете, това ускори въвеждането на иновации в областта на образованието, но с внимание към проблема с масовия достъп.
Dear President Uhuru, the online learning spinoff for children at home occasioned by Covid-19 has exposed our unacceptable social inequalities. The Government must urgently address the plight of millions of children who for no fault of their own have no access to internet. pic.twitter.com/xONDh3TGDs
— Dr Boni Khalwale, CBS (@KBonimtetezi) April 5, 2020
За овладяване разпространението на вируса учениците от Хонг Конг преминаха към обучение в изолация още през февруари, посредством интерактивни приложения. В Китай 120 милиона получиха достъп до учебни материали излъчвани по телевизията. Не по-малко креативни решения бяха намерени в Нигерия, където платформи като Google Classroom бяха допълнени с опции за видео инструкции.
В Ливан нямат проблем да приспособят дори уроците по физическо възпитание към новата обстановка, записвайки домашните си на видео, което изпращат на преподавателя. От там попаднах на коментар на родител, който споделя как самото снимане на видето е отнело минути на детето, но подготовката, запазването му в правилния формат и изпращане са отнели 3 часа и така развива знанията си също.
В страните с установена 5G мрежа като Китай, САЩ и Япония, подходите са много иновативни и реално въвеждат умното обучение “навсякъде по всяко време” с виртуални класни стаи, излъчвания на живо, инфлуенсъри педагози и пр.
First day of online learning for the first grader and their science lesson is Bernoulli’s principle! Differentials, dot products and vectors are a lot! 7 yo regrets his parents are atmospheric scientists pic.twitter.com/nBU6ZWsuIO
— Professor Fancy Scarf Pajama Pants (@tracytwine) April 6, 2020
В България от 17 март тече инициативата на МОН и БНТ 2, в която програмата на телевизията излъчва учебни уроци и образователни курсове в часовете и дните, съответстващи с учебните. Идеята за дигитализация на учебния процес не е чужда на министерството, което последните три години подкрепя и инициативата Образование 4.0, която цели да показва ползите от въвеждането на технологиите в учебния процес. Kампанията е организирана от Виваком и „24 часа”, с партньори в лицето на институции като МОН, Столична община, Регионален инспекторат по образованието София и Дигитална национална коалиция. Образование на учители, създаване на дигитално съдържание и дигитализация на класните стаи и училищната среда бяха сред най-важните теми, откроени по време на редица конференции и кръгли маси, част от Образование 4.0. Те целяха да покажат гледната точка, проблемите и предизвикателствата пред учители, ученици и родители.
Сега, в условията на 100% дигитално образование, предизвикателствата са още повече, но и съмишлениците на целия процес за модернизиране на образованието увеличават броя и усилията си. След обявяване на извънредното положение Виваком дари на МОН 500 таблета за подпомагане решаването на проблема с масовия достъп до мобилни устройства. Най-голямата издателска група – “Просвета” предоставиха напълно безплатно своите видео уроци за инициативата “Учим онл@йн”, които се излъчват по телевизията. А абонатите на VIVACOM IPTV и TV GO разполагат с достъп до тях в специалната нова секция “Училище” в пакетите „Maxi”.
Обединението на институции, издатели, педагози, представители на технологичния сектор и телекомуникационни оператори подпомага вече налагана модернизация в учебния процес, проправяйки пътя към бъдещето и общата кауза. Гиганти като GOOGLE и Microsoft в САЩ, Samsung в Южна Корея, Tencent, Ping An и Alibaba в Китай съдействат за ускоряване процеса на масова дигитализация в основополагащия сектор и в името на свободата да придобиваш знания във всеки етап на живота си. Докато повечето инициативи преди пандемията бяха лимитирани от обхват, срокове и финансиране, общите усилия днес положиха основите на масови коалиции между представители на различни сектори в постигане на обща образователна цел и не без предварителна представа за посока и конкретните цели. Така ситуацията звучи повече като бял лебед. Този, който ни разкрива красотата си отвъд видимото, или както в хиндуизма- символизира ума, хранещ се с меда от разцъфващото знание в човека, или както е в келтската традиция – символ на прехода, също на хармонията и обединението – при индианците…