Катрин Сариева.
Ако си човек, който се интересува от изкуство и развитието на българските артисти днес, неизменно си чувал за галерия Sariev Contemporary. Онова малко, но впечатляващо пространство сгушено в глухия край на ул. “Отец Паисий”, в европейската столица на културата 2019-та. Онази неспирна Sariev power, която осъществява и винаги намира начин да покаже на света таланта на българските артисти.
Все по-често чуваме за общност от млади таланти под тепетата в кръга около Веселина и Катрин Сариеви. И сме любопитни. Затова се обърнахме към Катрин с конкретен въпрос:
Как се стигна до създаването на тази нова общност, млади художници от Пловдив – какво доведе дотук, каква закономерност стои зад процеса и в какво се изразява той?
Заговори се за общност в контекста на изложбата “Фон: млади автори от Пловдив” на галерия Сариев.
Общност, в смисъла на една нова млада художническа вълна в Пловдив, която като цяло не е много позната в града и не се идентифицира с митологемата “град на художниците”, битуваща особено през 70-те, 80-те години на 20-ти век и свързана главно с ритуалното бохемско живеене на Димитър Киров, Жоро Слона и приятели, с техния неизменен филебелийски жестов и пространствен наратив. Това е моделът на Златю Бояджиев, Бараците като цяло от по-старото поколение, характерен с публично разпознаване и легендарност.
В такъв смисъл общността “младите от Пловдив”, не е само запълване на някаква поколенческа празнота в статусното “град на художниците”, а внасяне на ново съдържание, енергия, поведение и антийерархичност.
Може би понятието за общност се породи чисто пространствено, защото ателиетата на някои от тях (Димитър Шопов, Димитър Генчев, Любо Кръстев) се намират в една култова полузапусната сграда и на чисто съжителско ниво започнаха да се схващат като група с естествената колегиална взаимопомощ и пребиваване в “много художнически” като излъчване пространства. Това на повърхностен план, но важният е, че около Димитър Шопов и неговото ателие започнаха творческите търсения и индивидуално оформяне на Мартина Вачева, Вълко Чобанов, които между купона, провокацията и неконформистко битие създадоха една нова експресивна траш естетика на ироничното, гротесковото и ъндърграунд изразяване.
Другото усещане за общност идва от новото присъствие и усещане за града, който чисто физически, с изключения на Явор Костадинов, не присъства като видим персонаж в работите им.
Този, от който те произхождат и обитават активно, не е същият Пловдив от “града на художниците” Това не са кръчмите на Стария град, не е и кръчма “Пловдив,” не са запомнящи се ритуални засядания и съответната аура. Това е един млад, смесващ се Пловдив на нeпрестижните квартали, на непринуденото общуване и неритуално пребиваване. На живеене, неподвластно на митологеми, знакови места и почити.
Техният Пловдив им дава свобода, но и известна привилегия като старо родословно дърво. Може би не толкова демонстративно като предшествениците си, но и те по някакъв начин се уповават на това ”от Пловдив”, дори и в контекста на опозицията със столичното артистично официозно, в смисъл на статусоопределящо случване, със съответното забелязване, отбелязване, участване и дори поклоннически жестове.
Същевременно те чисто творчески и като начин на живеене, трудно могат да се определят като общност.
Освен, че са млади и от Пловдив, са много различни. И дори и да има някои прилики в изразните средства, тематични вълнения и рефлексии между Мартина Вачева, Мич Брезунек, Димитър Шопов, Вълко Чобанов и донякъде Явор Костадинов с тяхната експресия, траш естетика и ирония, те са само една от страните; съвсем другаде са вглъбеният и сюрреалистичен рисувач на запуснатото и мечтата Димитър Генчев, прецизният шлифован Любомир Кръстев, перфекционистът-играч Велизар Димчев, търпеливо изграждащият визуално и звуково светове Трифон Ташев.
Живеят различно – някои отворено и общувайки, други затворени в собствени животи, но между тях съществува недемонстрирана солидарност и уважение, може би точно заради липсата на йерархични регулатори.
Те са честни към себе си и света около тях, носят заразяваща емпатия; създават общността на една нова етика.
***
Катрин Сариева е родена през 1954 година в Пловдив. Завършва средното си образование в гимназия Лиляна Димитрова” Пловдив, а после и специалност История в СУ „Климент Охридски”, София.
От 1980 до 1993 година е преподавател по история в ПУ „Паисий Хилендарски”, Пловдив. Научните ѝ интереси са свързани с изследване на социалната и демографска структура на българския град през 90-те години на 19 век. Участвала е на научни конференции, има публикации в научния и периодичния печат по темата и по събития, свързани с историята на Пловдив.
През 2004 година заедно с Веселина Сариева основават галерия Sariev Contemporary, Пловдив. Целта на галерията е да развива и представя съвременното българско изкуство в България и на международната арт сцена. Галерията е припозната като една от най-интересните и развиващи се от Източна Европа. Има участия в редица панаири за съвременно изкуство – Виена, Истанбул, Рим, Шанхай, Брюксел, Кьолн, Торино.
През 2007 заедно с Веселина Сариева основават Фондация „Отворени изкуства”, чиято известност и признание са свързани с „Нощ на музеите и галериите – Пловдив“, както и проектите: Фестивал „Улица Отец Паисий”, „Алтернативна карта на Пловдив” , „Въведение в съвременното изкуство” , „Проект 0”, „FLUCA: Австрийски културен павилион“ и др.
Катрин Сариева е автор на текста на изданието на фондацията „Улица Отец Паисий преди и сега”, 2010 и съставител и автор на текста на „Алтернативна карта на Пловдив”, 2013 и 2017 г.