Проучване на Edelman, американска компания за връзки с обществеността създадена в Чикаго през 1952 година, показва спад в доверието към социалните мрежи през изминалата година. Потребителите очакват брандове, които разчитат на реклама в тези канали да намерят спешно, начин за разрешаване на проблемите, предизвикали отлива. Анкетата или т.нар. Барометър на доверието проучва измежду 9000 души от различни краища на света, като Бразилия, Канада, Китай, Франция, Германия, Индия, ОАЕ, Великобритания и САЩ.
След случая с Кембридж Аналитика и намесата в президентските избори в САЩ, 4 от 10 души закриват поне един от профилите си в социалните мрежи и 6 от 10 изискват повече регулаторни механизми в платформите. Нарушената поверитeлност на лични данни и фалшиви новини доведоха до изисквания за ясно обозначение на спонсорирано съдържание и гаранции за защита на лични данни.
Тази тенденция на отслабено доверие и оттегляне е все още в период на увеличаване. 70% от запитаните очакват именно бизнесът и рекламодателите да окажат натиск на социалните канали, изисквайки мерки за справяне с невярна и обидна информация. 48% са на мнение, че е вина именно на брандовете, ако тяхна реклама е позиционирана непосредствено до реч, с тона на омразата или съдържание, включващо насилие.
“Потребителите вярват, че рекламодателите в социалните мрежи могат да направят повече за преодоляването (бел. ред. на проблема с недоверието в социалните мрежи) от правителствата” Ричард Еделман, Изпълнителен директор на Edelman.