Американскияттелевизионен канал AMC съобщи официалната си статистика -номер 1 ТВ шоу за четвърта поредна година с 18.4 милиона зрители, гледали наживо финала на сезона миналата седмица. 11.5 милиона от тях – в така ключовия демографски сегмент18-49 г.

Изненада? Асега си признай колко пъти вече гледа нов трейлър на предстоящия сезон на Игра на тронове? Докато у нас всички чакаме Джон Сноу да се завърнеот мъртвите, зад океана мъртвите отдавна властват във все по-привлекателниясегмент на сериалите. Живите мъртви предизвика сензация още сизлизането си през 2010 г. Разказвайки за борбата на бившия шериф РикГраймс, който се опитва да запази живота на семейството си и малка група оцелели в опустошенияот смъртоносен вирус свят, сериалът върна от забвение иначе бутафорната тема зазомбитата в кино и телевизионната индустрия. Само допреди няколко години свързвахме”немъртвите” с патетични и направо неловки сцени на престорен ужас оттреторазредни филмови изпълнения, много латекс и притеснителни грухтящи звуци. Живите мъртви поставиха началото на истински зомби ренесанс, койтосе разрасна шеметно с близо дузина никнещи като гъби сериали, мобилниприложения и игри (Dead Yourself например е чудесна апликация, коятоправи 3D “мъртвешки” ефект на произволна снимка в анфас и дори ще ти”захапе” пръста, ако посегнеш към екрана на смартфона).

Ако погледнем към социалнитемрежи, там цифрите говорят достатъчно за мащабите на “заразата” – 34 милиона феновете на Живите мъртви във фейсбук. Засравнение, официалната страница на Игра на тронове има малко над 17милиона, дори хит като В обувките на Сатаната е с по-малко от 12 милионапоследователи. Как да си обясним тази внезапна мания по ужаса и апокалиптичнитесценарии?

Истината е, че зомбитатадалеч не са централен елемент в сюжета, макар да внасят така интригуващияелемент на шок и свръхестествено. Сериали като Живите мъртви тотално изместиха перспективата, насочвайки вниманието на зрителя къмсериозната тема за промените, настъпващи в човешката природа при еднахипотетична ситуация на апокалипсис. Герои като Рик Граймс показват какво сеслучва, когато светът, който си познавал, престане да съществува; когатоизчезнат всякакви власти и авторитети; когато нито за минута не можеш да сепочувстваш в безопасност; когато да убиеш означава да оцелееш. Да, за ужас нахората със слаби сърца и стомаси, навън бродят зомбита – но много по-опасни оттях са самите живи. Или както гласеше слогънът на един от сезоните – “Fight the dead, fear the living”.

Докато се сражаваха спълчища от позагнили, но гладни мъртъвци и се спасяваха с оръжие от живи хора,загубили човешката си природа, Рик Граймс и компания създадоха вярна зрителскааудитория, която съпреживява всеки драматичен момент заедно със своите герои. Имакар последният епизод на Сезон 6 да предизвика множество критики с ужасяващияси “cliffhanger”(жаргонен термин, илюстриращ внезапен финал наепизод, който оставя много неизвестни и прави очакването на продължениетомъчително и изнервящо), 34 милиона фена във фейсбук ще очакват с нетърпениеесента и завръщането на своите любимци.

Телевизионната индустриябързо се зае да произведе “храна”, за да засити този внезапен глад зазомбита, в резултат на което се появиха заглавия като iZombie, Z-Nation, дорихибридният The Strain, който комбинира хайпа с крайно изтърканата тема завампирите (е, там поне не са анемични тийнове като в Здрач). Нитоедин от тях обаче не успява да постигне успеха на Живите мъртви. Вопит да “надскочат” себе си, AMC пуснаха спин-оф на мегауспешния сифлагман под името Fear The Walking Dead. Вторият сезон на шоутозапочна преди броени дни и вероятно ще подейства занимателно на верните фенове,докато чакат идването на есента. В него героите са други, апокалипсисът едва езапочнал, но ужасът от непознатата опасност се чете в очите на оцелелите иобещава драматични моменти.

Седмият сезон на Живите мъртви започва през октомври 2016.