Пери, чисти, слагай вечеря, пери, чисти, слагай вечеря – дълголетните полови стереотипи са на път да отидат в кошчето за боклук, смачкани, оплюти, наругани и забранени. Това не е живот, ще кажете, но рекламната индустрия се готви да влезе с шут в оковите на новата полова неутралност, ако съдим от статията на Оуен Уолкър във Файненшъл Таймс, както и редица други статии в британските медии, публикувани по повод новите идеи за полова етика в рекламата.

Назад във времето, щастливата домакиня със сапун в ръка, която перe, чисти, глади, слага вечеря, днес се счита за абсолютно недопустима намеса в живота; намеса, която драматично оскърбява половото равноправие. Както и момчето, което само то и никое друго момиче може да ходи на хокей или да не може да ходи на балет.

За какво иде реч?

Ето ви една реклама от златните джаз години на миналия век, която хич не e добра за златните хип хоп години на настоящия.

Представете си и друга реклама, да речем смотан татко, който нито може да смени памперса, нито да укроти детето, изобщо пълна скръб, докато идва оправната майка и всичко е наред. Етичната рекламна комисия на Острова, пък и по други места на света също, твърди, че тази работа с подсилването на половите стереотипи в рекламата е отживелица и няма да я бъде.

Въпросната властимаща комисия под гръмкото име Advertising Standarts Authority се заела сериозно не само с нездравословно слабите момичета в рекламите, но и с премахване на въпросните полови стереотипи, които пращат мъжа да оправя колата с нацапани ръце, а жената – също с нацапани ръце – да върти палачинки в кухнята.

Нещо повече – децата също влизат в играта, тъй като имало реклами, които открито казват, че определени активности (примерно балет) са само за момичета. А това, разбира се, съвсем не е така.

Новите стандарти влизат в сила от началото на следващата година. Психолозите твърдят, че голяма част от стереотипите са създадени именно от маркетолозите и рекламистите, тъй че креативните умове зад рекламата на Gap, например, в която едно момче става учен като голям мъж, ще трябва да се вземат в ръце и да сложат и едно момиче, което също става учен като голяма дама, а не просто с перфектно тяло за плажа (примерно) и нищо повече.


С четири думи – много шум за нищо, но ние ще ви държим в рекламно течение по случая. Последното да се разбира като „ще проведем дълги срещи на следобедно питие в главните квартири на егоист с наши приятели рекламисти“, с които ще обсъдим създалата се ситуация.