Сигурно сте чували онази история за един от шефовете на Nokia, който – абсолютно необезпокояван от конкурентите в ония години – всеки ден се прибирал доволен вкъщи. Поверената му компания върви нагоре, защо да се тревожи. Нищо не може да спре финландците. Модел след модел, Nokia се утвърждаваше като категоричен световен лидер.

В началото на 2007 година започва да се вдига доста шум около предстоящ мобилен телефон на Apple, но въпросният шеф и останалите в Nokia не обръщат кой знае колко внимание на медийната вакханалия. През юни 2007 Стив Джобс представя iPhone, а само след ден първият iPhone е на бюрото на въпросния шеф на Nokia. Когато той се прибира у дома същата вечер, оставя чантата си, съблича сакото си, и поставя телефона на масата. Детето му го взема, само след минута е напълно наясно с всичко, което трябва да направи, за да работи с този iPhone. Без упътване. Сякаш го вижда за стотен път. В този момент шефът на Nokia разбира, че Nokia ще има проблем. И той ще има проблем. И всичко около него ще имат проблем. Гигантски проблем.

Седем години по-късно, припомня Стив ЛиВайн, Nokia е продадена за едва 3% от стойността си в златните години на световна доминация. Трудно е да не се признае, че от онзи юни 2007 година Apple няма революционен продукт на пазара, който да нанесе такива щети на традиционните играчи. Вярно, продажбите вървят нагоре и последният iPhone бие всички рекорди. Вярно е също така, че революция няма. Не само при Apple, но и при останалите.

Няма го и Стив Джобс. Революцията днес идва от друг господин, често сравняван именно с Джобс. Неговото име е Илон Мъск. 

Господин Мъск представи новата Tesla 3 на 31 март тази година. За въпросната Tesla 3 ще се чака минимум 18 месеца, ако не и повече. Събират се депозити по 1000 долара и – уважаеми – опашките са подобни на опашките за първия iPhone. Новата Tesla ще струва около 60 хиляди лева, гарантиран пробег София – Бургас с едно зареждане, четири врати, седан, два багажника, няма табло с уреди, има гигантски дисплей вместо това. До този момент над 325 хиляди души са дали по 1000 долара за колата. Три-две-пет хиляди, не е грешка.

Въпросните 325 хиляди души са неочаквани. Ама наистина неочаквани. Няма анализатор, любител, мечтател или гадател, който да е предполагам за такъв интерес към нещо, което ще се появи след година и половина. Автомобилните журналисти започнаха да търсят като луди подобен аналог в историята на превозните средства на четири гуми. Бертел Шмид напомни любимия ни Citroen DS от 1955 година (Илон, не ни се сърди, но онзи Citroen е ненадминато красив и го искаме повече дори от новата ти Tesla). Тогава, в далечната 1955 година, онзи Citroen получи 12 хиляди предварителни поръчки в деня на представянето си – факт, който в онези години е знак за земетръсен интерес. 

Без да имаме данни за заявките за Лада и 10-годишните чакания в Мототехника, смело обобщаваме, че такова чудо като Tesla 3 не се случва и с топлия хляб. 

Какво, по дяволите, се случва в автомобилната индустрия тогава? Възможно ли е г-н Мъск да пише новите правила на играта? Почти 10 години след iPhone на Apple, това ли е следващата консуматорска треска, която обръща с главата наопаки цял пазарен сегмент? И ако при мобилните телефони нещата са някак по-прости, автомобилният бизнес е зверски сложна работа. Дори самият Мъск подмята, че да направиш автомобил не е като да направиш един Apple Watch. И ако при Apple Watch голямата новина тия дни е новата каишка на Hermès (моля ви, Apple, ние ви обичаме, пощадете ни от тези безсмислени новини), то нова кожа за кожения волан на Tesla-та, била тя и крокодилска, няма как да е новина.

“Ще отговорим на конкуренцията,” каза шефът на дивизията за електрически автомобили към General Motors. Същото казваше и шефът на Nokia преди десетина година. И всички виждате какъв е отговора.

Това, което може да обърка плановете на Илон Мъск са сроковете. General Motors ще имат подобен автомобил в края на тази година (да, 2016), а за новата Tesla ще трябва да се чака (повтаряме) минимум 18 месеца. Като допълним, че Tesla 3 не е вариация на предишните модели на компанията, а създаването й започва от нулата, предстоят безсънни нощи за Мъск и сие. Както се казва, ще ви държим в течение какво се случва.