Карлос Фуентес, прочутият мексикански автор има известен коментар относно монолингуизма на англоезичните, конкретно за САЩ, който гласи: Ние сме доминираща сила и в същото време една от най-изолираните в лингвистично отношение държави. Там едва 17% от населението говорят втори език. За сравнение, в Европа същата група от хора е 54% и можем да се гордеем, че не сме част онези “second language illiterates” (цитат: проф. Ръсел А. Бърман, бивш президент на Асоциацията за Модерни езици в Stanford). Така нашите способности за комуникация с останалата част от света и особено англоговорящите страни, чиито език се превръща в международен, са в пъти по-добри за опознаване, а и оцеляване.

Оказва се, че една от причините за това изоставане е ефикасността при обучението на чужд език и по-конкретно, трудността от излизането отвъд пределите на чисто граматическите знания. Твърде многото време в учене на правила убиват ентусиазма при възрастните, а какво остава за децата. В представите на мнозина и до днес обогатяването на знания и умения посредством допълнителен език е равносилно на изучаването, на конкретни сложни правила и прилагането им предимно писмено на тестове, в името на заветния верен отговор. А той тук се състои в ключовата функция на езика – комуникация.

FUNDAY SUMMER ADVENTURE, архив лято 2018

В началото на настоящото десетилетие, осъзнали проблема в Обединеното кралство започват да прилагат чуждоезиково обучение посредством практическо приложение на знанията. Или както твърди проф. Хю Джарвис от Училището по хуманитарни науки, езици и социални науки в Университета на Салфорд: Ние знаем, че хората изучават по-добре когато изпитват нужда от комуникация – това трябва да е в основата на преподаването и методологията…Основната функция на езика е комуникацията – граматиката е важна, но всъщност картината е много по-мащабна. Езикът вече не предмет на научаване чрез механични упражнения, а развитие на учениците посредством взаимодействие и ангажиране.

За щастие, освен част от споменатите 54%, като жители на Европа, българите можем да се похвалим и с психологът и педагог проф. Георги Лозанов, създател на сугестопедията, според който: „Методите за ускорено обучение, вкл. „Superlearning“ („Суперобучение“), „Accelerative Learning“ („Ускорено Обучение“) и др., които са привлекли вниманието на много хора, представляват опити за имитация на различните варианти на неговите научни методи за преподаване/учене (след 1971 г. в сътрудничество с д-р Е. Гатева) вследствие строгите ограничения за предоставяне на информация, наложени от властите в съответните страни“.  

Photo by Robert Collins on Unsplash

Повлияни от традициите и разбиращи нуждата за знания на втори, най-вече английски език (вече обяснено защо) различни училища и програми на местна почва успешно се справят с преодоляването на езиковата бариера от страна на възпитаниците си, комбинирайки различни доказани практики. Но най-вече, работейки чрез емоциите на децата по време на техните любими занимания. И то не просто осъзнато в началото на настоящото десетилетие, а с над четвърт век опит. Най-добрият пример в това отношение е Лятна ваканция с FUNDAY SUMMER ADVENTURE, където именно децата водят процеса на обучение, чрез любимите игри с приятели. Подобни програми залагат на практическото знание за собствения ум и способности, ежедневие и самостоятелно мислене, като ключов момент остава работата през емоцията. Ето как го правят в там:

Създават лятна програма, която осигурява целодневни занимания в англоезична среда, за деца на възраст от 5 до 13 години или по време на първите стъпки към английския език. Наричат я „лятно приключение“, начело на което са квалифицирани преподаватели от Англия и Америка (native speakers), за които английският е майчин език. Именно те провокират любопитството към английския и им помогнат да бъдат уверени в ежедневната му употреба. Native speakers преподавателите прилагат интерактивни методи на обучение, чрез преживяване и работа по проекти, които потапят децата в света на науката и приключенията. Така неусетно те преодоляват предизвикателствата на чуждата реч, разширяват речниковия си запас, подобряват комуникативните си умения, усвояват нови знания без скука или излишно натоварване и придобиват самочувствие в общуването.

FUNDAY SUMMER ADVENTURE, архив лято 2018

Денят е динамичен, допълнен от ателиета по изкуства, в които децата усвояват различни приложни техники, много съответно нови термини на английски език, развивайки креативността си.

Спортът и игрите са неразделна и важна част от деня по време на всяко лятно приключение. Затова са организирали сутрешните междучасия като спортна тренировка и децата напредват в различни интересни дисциплини – катерене, бадминтон, ориентиране, стрелба с лък и др. Следобед отново въвличат децата в активни спортни занимания като плуване, конна езда, фехтовка, тенис , канго джъмпс и др. Не липсват и  множество забавления на открито – пикници, походи и посещения на детски развлекателни паркове.

Подборът на разнообразни теми всяка седмица обогатява енциклопедичните знания заедно с лексиката, която постепенно става просто средство. Краят на всяка седмицата е посветен на семейството и семейните ценности.

Децата излизат изцяло от зоната на “учене за тест” и навлизат неусетно в комфорта на ежедневието и играта с native speakers.

През 2006-та година служители на Митническа и гранична защита в САЩ за пръв път биват обучавани по подобна система на испански език. Изненадващо за всички, същите са усвоили пъти по-добре езика от колегите си обучени по старата система. При това дори по отношение на граматика. А представи си, колко знания би могло да придобие едно дете с будния си, необременен ум по време на ежедневни приключения в рамките на едно лято…

***

Чуждоезикова програма FUNDAY SUMMER ADVENTURE започва на 17 юни и ще продължи чак до 05 септември, от понеделник до петък от 09:00 до 17:00 ч. Всеки ден за децата са осигурени 5 учебни часа с квалифицирани преподаватели от Англия и Америка.

Повече информация можеш да намериш на техния сайт и Facebook страница.

Всички записали се до 15.05.2019 могат да се възползват от 10% отстъпка.