Когато Instagram протеста се надигне, спиране няма. Мирослава Дума, която признаваме много харесваме, ама много, се озова под ударите на Наоми Кембъл и сие след като изрази расистко и обидно мнение в социалните медии. Дума, за тези които не се сещат, е талантлива рускиня, дигитален предприемач, най-добре позната като създател на сайта Buro 24/7.

Атаката беше силна и Мирослава вдигна бялото знаме. Публикува и изявление в Instagram профила си, че продава дяловете си и излиза официално от дигиталната платформата Buro24/7, която тя създаде през 2011 година. Дигиталната империя Buro 24/7 отбеляза голям ръст в развитието си, навлизайки в общо 11 държави с над 130 работни места, но напоследък не може да привлече достатъчно рекламодатели.

Конкретната драма се породи след като в един свой пост, изобразяващ букет цветя, Мирослава Дума показа придружаващата картичка с надпис  “To my Ni**as in Paris,” което всъщност е цитат от песен на Джей Зи и Кание Уест. Историята се наду като балон и атаките срещу Дума не спряха. Няколко души, които тя не харесваше и открито отказваше да публикува в Buro 24/7, поведоха атаката – и кълбото се завъртя.

I am announcing today that I am to sell my stake and make an official exit from Buro24/7, a digital media brand that I co-founded in 2011, which has now grown to 11 successful international editions and nearly 130 employees globally. Having stepped away from Buro24/7 operational activity over a year ago, this final stage with the sale of my stake was a strategic plan and now feels like a natural step forward. I am confident that I leave the company in the most capable hands of my partners and the global Buro247 team. This exit will allow me to focus on the development of Future Tech Lab, and other yet unannounced personal projects, as well as making more time to spend with my young family. Buro24/7 has been an amazing journey, and I am incredibly proud of what we have achieved together. I wish the Buro24/7 team every success.

A post shared by Miroslava Duma (@miraduma) on

Всъщност идеята на Мирослава за Buro24/7 беше много интересна. Първоначално това бе платформа, създадена и организирана за навлизане на луксозни брандове в нови пазари, където до момента не са имали представителства. За първите 5 години от съществуването си Buro 24/7 успява да създадe локални представителства на 4 различни континента, като локациите включват Русия, Близкия изток, Австралия, Югоизточна Азия, Мексико, Централна Европа, Украйна, Монголия, Казахстан и Азербайджан и допълнително 11 други държави в проект. Фокусът на онлайн медията винаги са били мода, изкуство, култура, начин на живот, красота и технологии. Брандът се разрастна и offline с отварянето на Buro Canteen и Buro Beauty в Москва през 2014.

(Getty Images)

Изявлението на Мирослава Дума за напускане беше последвано от отсъствието й сред гостите на първите редове по време на представянето на новите колекции есен-зима 2018, където сме свикнали да я виждаме. През последните няколко месеца са отчетени спадове в рекламните приходи на Buro24/7, което някои отдават на расисткитe скандали, в които не отдавна беше замесена Мира. Въпросната снимка на цветя, изпратени и от нейната приятелка дизайнера Уляна Сергеенко и картичка с надпис “To my ni**as in Paris” подейства като много сериозен бумеранг, който се насочи не само към Дума, но и към сайта Buro 24/7. Последваха извинения от страна на Мира и Уля, в които обясниха, че става въпрос за цитат от песента на Kanye West и Jay Z със същото заглавие. Творци, които те наричат любими и на които се възхищават и които могат да използват тази дума. Т.е. не че думата е обидна, а това кой я използва, я прави такава. Или с други думи не може да се използва от всеки. Не е ли това също дискриминация? Но за да не влизаме в тази бездна, се връщаме към основното. Дума. Дума, която ние харесваме, както стана ясно.

(Photo by Pascal Le Segretain/Getty Images)

Според Financial Times Мирослава Дума е една от движещите сили в днешната модна индустрия, а Vogue я определя като дигиталния предприемач в сферата на модата с най-добри връзки.

Съпруга, майка на 3 деца, иноватор, предприемач и съосновател на The Tot (куриран сайт за електронна търговия за бъдещи и настоящи майки в търсене на съвет, информация и най-вече екологични продукти), които обявиха сътрудничеството си с Oscar de la Renta и Mary Katrantzou, Мира продължава по пътя на иновациите. Тя израства в Сибир и споделя в едно интервю, че дълги години най-застрашаващия земята бизнес е добива на нефт и газ. Когато вижда статистиките обаче остава много изненадана. Според същите – на второ място непосредствено след тях по замърсяване се нарежда любимата й модна индустрия, между другото с мащаб от 3 трилиона долара. Нейната цел става да направи този сфера възобновяема, социално отговорна, иновативна и екологична. Методите на производство в модната индустрия, с промени в тенденциите всеки сезон не са се променяли в последните 100 години и статистиките са наистина ужасяващи, като например:

Модната индустрия в мащаб е еквивалент на 7-мата най-голяма икономика в света със своите 3 трилиона долара;

Над 70% от използваната вода в света е за набавянето на памук, използван в над 90% от платовете в индустрията;

За да се направят 1 чифт дънки или 1 тениска отнема около 10 000 литра вода, количество което всеки един от нас изпива за около 3 години;

Всяка година се произвеждат над 100 милиарда артикули в модната индустрия. 80% от тях биват закупени, а по-голямата част от останалите – изхвърлени. Разграждането на този отпадък отнема десетилетия;

Всяка година в процеса на боядисване на дрехите се изхвърлят химикали във водните ни източници с големината на половината Средиземно море;

Световната банка има сведения, че 17-20% от замърсяването на водата идва именно от текстилната промишленост, за което в момента са открити методи за сухо боядисване;

Мирослава Дума, колкото и противоречива фигура, продължава работа в същата сфера, но по нов проект – Future Tech Lab.

На 2-ри октомври миналата година с новата си инициатива FTL тя събра всички видни имена в света на модата в Google Arts & Culture Lab, Париж, по време на модната седмица, където представи движението създадено да ускори навлизането на модната индустрия в ерата на устойчивия бизнес и иновации. Коприна от паяк, лабораторно направени диаманти, прототип на кожа, рециклиране на полиестер и др.

На прага на 4-тата технологична революция мотивирани от визията си създателите на FTL правят мост между модна индустрия и технологии, финансирайки иновативни компании в над 150 държави, измежду които  BIONIC yarn, Bolt Threads spider silk, above-ground Diamond Foundry diamonds (за лабораторно направени диаманти, където един от инвеститорите е Леонардо ди Каприо), Mint Materials peppermint antimicrobial treatment (които вместо сребърна нишка с антибактериални качества използват мента), Osomtex upcycled yarn, Vitrolabs stem-cell, които създават кожа в лабораторни условия и Worn Again, за рециклиране на памук и полиестер.

В интервюта Мира дава пример и с това как италиански учени са намерили начин да направят плат, който изумително наподобява коприна и е изработен изцяло от портокалови кори.

Тъй че, прочетете повече за Мирослава Дума, интересна дама, няма спор, а колкото до песента и онзи пост в Instagram, няма да казваме нито дума.