В началото бе кражбата

Хилаво момиче обикаля припряно и насечено в голям магазин за художествени материали. Облечено е в черни тесни дънки, черна тениска с неясен надпис. Качена е на токчета, които може би биха били неудобни на почти всеки, посмял да ги обуе. В едната си ръка държи комплект от най-скъпите маслени пастели, а в другата мобилния си телефон, по който разпалено разговаря с някого. Когато момичето стига до касата, продължава разговора си и бързо подава на продавача пастелите. Той ясно чува какво говори по телефона клиентката. Тя обяснява на висок глас, че купува подарък за майка си и се надява друг да не е купил същото. Момичето подава 100 долара, грабва почти незабелязано бележката и изчезва от магазина. С две кутии пастели – с едната, която е платила, и с другата, която е откраднала.

Пет минути по-късно момичето се връща в магазина, открива човекът, който я е обслужил преди малко и отчаяно му обяснява, че трябва да върне пастелите. Той не е изненадан, все пак е чул разговора ѝ. Подаръкът се дублира. Но клиентката не си пази касовата бележка. Нищо, казва си продавачът, та аз току-що ѝ продадох пастелите, разбира се, че я помня. Връща стоте долара и момичето си тръгва. Запътва се към друг обект от същата верига и им връчва втория комплект пастели и касовата бележка. Разбира се, момичето е проучило и знае, че номерът може да мине. И той, разбира се, минава.

Така София Аморусо, момиче в зората на 20-те си години, изкарва 200 долара, с които ще продължи работата си за деня.

Няколко часа по-късно София щурмува разпродажбите в домовете на починали богати възрастни дами. Такива, които притежават витидж дрехи, които могат да бъдат реновирани и препродадени в Ebay или директно продадени пак там. Все пак на това се основава идеята на онлайн магазина на София – ненужните дрехи на едни са истинско съкровище за онези с въображение. По това време Аморусо е MySpace гуру с няколко хидяли приятели. По-точно приятелки. Онлайн тя зарибява контактите си и ги насочва към профила си в Ebay. Така създава директна връзка с клиентките си. А директната връзка означава по-лесно и бързо схващане на търсенето на таргет групата. По онова време София не е наясно с основите на дигиталния маркетинг, но се доверява на инстинките си. Които я отвеждат до статуса на милионер преди да е навършила 30.

Преди да започне да печели милиони София е нещо средно между хипар, пънкар и анархист, който не желае да е част от нито една система или строй. Това важи за гимназията, университета, всякакъв вид работно място, където някой ѝ е шеф. Точно като в тъпа поучителна приказка, Аморусо от малка знае, че ѝ е писано да командва. Но за разлика от повечето жени, които си остават с голото знание, което в някакъв момент трябва да пренебрегнат в името на суровата действителност, София се оказва родена за #Шефка. Пътят ѝ, минаващ от крадене на стоки и препродаването им, през ровенето в кофите за боклук с цел намиране на нещо за хапване, приключва върху на върха на един от най-печелившите уебсайтове за продажба на дамски дрехи и аксесоари.

Кралица Продажба

София Аморусо е създател на www.nastygal.com, който е насочен към по-млади жени или такива, които предпочитат по-свободен стил на обличане. В момента сайтът има над 550 хил. потребилети от цял свят. Самият бранд NastyGal е създаден официално през 2006 година като онлайн магазин в Ebay. Жените бързо лапват хитрата въдица на София, която решава, че ще използва красиви дами за модели на дрехите си, вместо да снима роклите на грозни закачалки. Снимките излъчват самоувереност, младост и свобода. Самата София често влиза в ролята на модел, защото знае как да представи най-добре стоката си. Търговете не след дълго се превръщат в кървави онлайн кланета на портфейли и дрехите, които София изравя от разпродажби и магазини за втора употреба, се превръщат в последния писък на онлайн модата.

Но троловете и заядливите Ebay търговци не спят. Особено онези, които се чувстват лично засегнати от пиклата, която изведнъж е взела огромна част от клиентите им. С няколко думи – обединението прави силата и всички винтидж продавачи в сайта се обединяват срещу София и тя се оказва не само изхвърлена от Ebay, но и любезно осведомена, че не може да продава каквито и да е стоки там, от какъвто и да е профил.

Това поражда необходимостта от намиране на нова платформа. Няколко месеца мислене по-късно www.nastygal.com вече върти космически трафик. За 6 години София Аморусо се справя неприлично добре. Нахаканото и самоуверено момиче се превръща в нахана и самоуверена #Шефка. Милионите се трупат, но всичко (може би) се завърта прекалено бързо. През 2014 е отворен първият физически магазин на Nasty Gal, а една година по-късно и вторият. Но продажбите започват да падат. През 2012 година те възлизат на 100 милиона долара, които през 2014 падат на 85, а през 2015 на 77. Една от възможните причини за загубите на компанията най-вероятно е големите ѝ разходи за маркетинг кампании и реклами, които в крайна сметка се оказват прекалени. През 2015 година Nasty Gal започва да печата списанието Super Nasty, на което главен редактор е София. То се изпраща безплатно заедно с поръчките от сайта и включва фотографии и статии. Пари на вятъра, някой би могъл да каже.

Докато сме на вълна писане

През 2014 София Аморусо решава да напише и издаде личната си история. Книгата се нарича #GirlBoss (#Шефка, изд. Киви 2017) и печели наградата на Goodreads за най-добра бизнес книга на годината. Бизнес частта в книгата е насочена към жените, които желаят да вземат в ръце мечтите си и да направят нещо с тях. Практическите съвети са от онези, които са лесни са възприемане и прилагане. А най-важното в #Шефката е възможността да те мотивира така, че ако наистина се окаже, че си имал добра идея, да се надъхаш да я тестваш.

Банкрут

Тази хубава дума влиза в употреба в живота на София Аморусо през 2016 година, когато тя продава www.nastygal.com на британската компания BooHoo, които запазват автономията, цялостта и идеята му. И сега да влезете в сайта, няма да усетите разликата.

Банкрутът не е толкова страшен за #Шефката, защото тя е пригодена да се спрява във всякакви условия. Книгата ѝ се оказва по-печеливша, отколкото някой е очаквал. До момента книгата е преведена на над 10 езика, а Netflix купиха правата върху историята и пуснаха сериал със същото име. Съвсем ясно е, София Аморусо не умее да пада по гръб и едва ли скоро ще умре от глад.

Не си мисли, че това е история, която има за цел да те мотивира, като ти покаже как някой е успял да се измъкне от калта и да стане върховен пример за поколения напред. Сега говорим за успехите на София Аморусо, а в същия момент хиляди души се провалят в най-дребни начинания. Но понякога човек успява да издърпа дългата клечка и ако съчетае това с интелект и труд, резултат може и да има. На София ѝ се е получило. Отдели си пет минути за мечти и се връщай на работа. Делничен ден е, а на тия клиенти интернетът им няма да се оправи сам.

#GirlBoss #Шефка е издание на Киви, цена 13 лв.