Случи се и на това полувреме. Точно след сигнала за край на първите 45 минути на финала Реал – Атлетико бързо се обадихме на наш скъпприятел, за да припомни кой – по дяволите – беше онзи профил в Туитър, който винаги пускаяка статистика. Разбира се, че @OptaJoe.И падна една забава, едни залози. Как иначе щяхме да разберем, че Кристиано нее отбелязвал гол на последните четири финала на Сан Сиро. Или че Серхио Рамос епърви защитник забил топката на последните два финала. Ей такива неща.

Да следиш точните профили по време на някое спортно събитие езабавно мероприятие. Има хора, които поназнайват доста повече от теб, отваряттема за разговор с компанията и често наистина разсмиват. В оживени разговорипо различни теми сме попадали в ситуация тип “абе, как беше онзи в Туитър, който винаги пускажестоки шеги” или “ей, сещаш ли се онзи Инстаграм профил, направо не е истина какви фотографии”. И докато планирахме какво ще се случва посвета и у нас до края на годината, откроихме няколко важни събития и теми,които могат да бъдат следени чрез умни материали в сериозните медии, но и чрезумни мнения на разни господа и дами, които са активни в социалните мрежи.

Така се роди идеята ни – да посочим кои са добрите профили във Фейсбук, Туитър и Инстаграм, които човек систрува да следи, ако се интересува от дадена тема. Като дойде времето напрезидентските избори в България, ще ви предложим Топ 10 на журналистите в Туитър и Фейсбук, които представят интересното,провокативното, забавното. Когато подадете молба за годишен отпуск, да речемпрез август, ще ви представим Топ 10 Инстаграм профила, които наистина разсмиват или показват хитривъзможности за отлична фигура на плажа. Фокусираме сме към българскитеактивисти в социалните мрежи, но понякога може да ни позволите и фриволни чуждипредложения. Очаквайте тематични изненади.

От 28 май, финалът на Шампионска лига, та чак до средата на юли,сме на футболна вълна. Предстои Евро 2016 все пак. Поради тази причина випредставяме Топ 10 на журналистите, които пишат, говорят, спорят за футбол в Туитър и Фейсбук . Добавете ги към вашите листии ще бъдете информирани.

Как ги намерихме? Възможностите, разбира се, са две – денонощнотърсене (което направихме) и софтуерно изследване (което също направихме). Такафиналните резултати са определени обективно (използване на софтуерни платформи,които определят влиянието) и донякъде субективно (щателно проучване сред хора,на които имаме доверие, наши колеги и собствените ни вътрешни радари). Но тъйкато става дума за футбол, този път правим изключение – вместо класическите Топ10, които ще ви представяме оттук насетне, официалната ни листа този пътвключва 11 позиции. Правим тези изследвания съвместно с колегите от Дарик радиои за миг да попаднем в клопката “конфликт на интереси”, но бързо се измъкнахме- все пак точно в Дарик е любимото ни спортно радио предаване “Гонг”. Слушамего всеки ден и следим профилите на онези, които имат такива (хей, Томислав,чакаме те в социалните мрежи, идвай). Няма как екипът на “Гонг” да не е вътре и- разбира се – е вътре. Жалко, че точно като Томислав Русев и няколко другимного добри спортни журналисти нямат присъствие в социалните мрежи, но сенадяваме бързо-бързо да оправят грешката. В списъка ще видите и един футболист,които коментира и пише за футбол. Дори и да превеждате постовете му с Google Translate, не бива даго пропускате.

Това проучване е естествено продължение на проекта „ТОП 150 най-влиятелни българи в социалните мрежи“, който egoist.bg , VIVACOM и Дарик радио стартираха през 2015 година.

Начален съдийски сигнал за представяне на Топ 11 (кликни върху името). Ето ги, излизатна терена. Те са:

1. Боби Борисов 

В момента е спортен журналист в телевизия Диема, както и продуцент в спорния отдел на НоваБроудкастинг Груп . Борисов, който е познат от телевизионния екран като коментатор наанглийски футбол, е отличен в категорията „Печат“ за авторските симатериали и анализи за вестник 7 дни спорт през 2009г. Фен е на Арсенал.

2. Георги Филипов

Той е спортен коментатор в българската версияна Евроспорт. Занимава се със спортна журналистика от 15години. Работил е за голяма част от българските всекидневници – 24 часа, 7дни спорт, Стандарт  и Сега. В момента ръководи спортния отдел нав.  Дневник и в. Капитал. Едно отнай-голямото изживяване в кариерата му е отразяването на олимпийските игри вСинди 2000г.

3. Едуард Папазян

Едуард Папазян еспортен журналист, завеждащ отдел „ Спорт“ в ежедневника 24 часа от почти 20 години. Родене в Пловдив и това определя футболните му пристрастия към пловдивскияЛокомотив, както и „към всички черно-бели отбори в света“(Ювентус, Нюкасъл, Сантос, ПАОК, Бешикташ, Сейнт Мирън). В кариерата си катожурналист е отразявал на живо шест финала на UEFA Champions League.

4. Желю Станков

Желю е топанализатори заместник-главен редактор на вестник Тема Спорт. Получаванаграда за Стойностна и доблестна журналистика за 2015 година Люпи и Мичмана, присъдена от Българската асоциация на спортните журналисти, с подкрепата наМинистерството на младежта и спорта.

5. Йордан Грозданов

В момента Йордан е телевизионния футболен коментатор в Евроспорт, TV+, F+. Преди това е бил редактор в МeridianMatch , а след това коментира английската футболна лига в ефира на Diema, Diema 2. Продължава катоФутболен коментатор A група в TV7.

6. Камен Алипиев

Камен Алипиев спрякор Кедъра е спортен журналист и тв водещ в БНТ. Синна легендарния с бисерите си в миналото спортен телевизионен журналист ЦветанАлипиев. Прякорът му Кедъра идва от детския баскетболен тим на “Левски” –понеже бил доста “дървен” в играта. 

7. Николай Александров

Един от най-популярните спортни журналисти в страната е Николай Александров. Работи в Дарик радио от 1997г. и е главен редакторна спортния сайт  www.gong.bg. От време на време води спортно шоу Гонг

8. Христо Иванов

Христо Иванов е маркетолог, който обича спорта и споделя за тази си страст в социалните мрежи. От 8 години работи в Нетинфо, първоначално като маркетинг анализатор, а впоследствие като проектен мениджър.

9. Христо Стоичков

Христо Стоичков Стоичков няма нужда от представяне. В последните години най-успешният футболист на България се изявява като футболенкоментатор в испански предавания.

10. Три корни (trikorni)– Владимир Тодоров; Веселин Димитров; Пламен Йорданов.

„Трикорни“ (trikorni.com) е блог за футбол, но не катодругите. През последните три години Веселин Димитров, Владимир Тодоров и ПламенЙорданов забавляват стотици читатели на сайта си и в социалните мрежи с честохапливите си коментари върху спортната действителност и познатите на всичкиличности, понякога известни не толкова заради изявите си на терена.

11. Спортно шоу ГОНГ- Валентин Грънчаров; Ивайло Йовчев; Стефан Стоянов; Веско Вълчев; Инес Павлова.

След успеха на Спортно шоу Гонг и радио Гонг, логично дойде и продължението с Gong.bg. На страниците на сайтаможе да прочетете всичко от света на спорта – български и световен футбол,коментари и анализи, турнири, срещи, фотогалерии и видео.


За проекта 

“КОЙ ДА СЛЕДВАМЕ В СОЦИАЛНИТЕ МРЕЖИ, АКО ИСКАМЕ ДА ЗНАЕМ ВСИЧКО ЗА…” е нестандартен радио и интернет проект, който представя филтрирана селекция на профили на влиятелни българи във Фейсбук, Туитър, Инстаграм, които трябва да следим, за да бъдем добре информирани по определени теми. Това са профили на хора, които се радват на определено висок обществен интерес, имат какво да кажат, информират, провокират, забавни са.

Това проучване е естествено продължение на проекта „ТОП 150 най-влиятелни българи в социалните мрежи“, който egoist.bg , VIVACOM и Дарик радио стартираха през 2015 година.

Да подредиш най-влиятелните българи в социалните мрежи е занимание интересно, но и трудно. Причините са няколко – какво точно е влияние, как се измерва то, кои са меродавните показатели, какво се случва в огромното море на социалните мрежи, което дори най-мощните софтуерни приложения се затрудняват да следят?

Какво ново 

За разлика от първото проучване, което представи 150 профила на влиятелни българи в трите социални мрежи във Фейсбук, Туитър, Инстаграм, тази година стартираме проучване, което ще представя топ 10 профили отново в тези социални медии, но този път всеки месец и с определена тема.

Има определени периоди в годината, когато хората се интересуват от конкретни теми – когато има европейско по футбол, това е футбол; когато има олимпиада, това е олимпиада; когато има президентски избори – това е политика и т.н. Така всеки календарен месец ще представяме листа с ТОП 10, които да бъдат следвани, като например: Топ 10 политически журналисти, топ 10 стилисти, Топ 10 спортисти и т.н.

Различно ще е, че тази година проучването няма да включва жури, но за сметка на това ще работим за всяка тема с експерт-ментор по нея, който ще бъде предизвикан да анализира и коментира резултатите от съответната месечна селекция.

Социалните мрежи 

Избрахме да изследваме Фейсбук, Туитър, Инстаграм, защото са несъмнено трите най-популярни мрежи в България. Второ, всяка се характеризира с определен тип потребители, които ползват мрежите за конкретни неща, естествено в зависимост от самите социални платформи. Facebook, Twitter и Instagram имат конкретна специфика, която донякъде предопределя хората, които ги използват, както и конкретното съдържание, което споделят. Затова ежемесечната тематична класация на топ 10 профила, които да бъдат следвани, ще определя и кои от тези социални медии ще бъдат изследвани.  

Етапи на проучването 

Определянето на влияние се прави по различни методики, затова решихме в началото да определим няколко стъпки, които ще ни ръководят:

1. Определяне на социалните мрежи – Фейсбук, Туитър и Инстаграм. За всяка месечна тема изследването ще се прави с комбинация от две или три от тях. 

2. Определяне на важни месечни теми, в които ще се опитаме да съсредоточим търсенето на влиятелни профили в социалните мрежи.

3. Извършване на първоначални анализи с едни от влиятелните световни платформи (като Brandwatch, Klout, Klear, Simply Measured, Social Bakers, Union Metrics, Collec.to, LikeAlyzer и други), които се занимават с мониторинг и анализ на влияние в социалните мрежи.

4. Специална дискусия с ментор-експерт по определената месечна тема в полза на точните резултати на анализа на влияние на селектираните профили

5. Осъществяване на финален анализ по предварително избрани количествени и качествени критерии и селекция на топ 10 влиятелни профили в социалните мрежи за всяка месечна тема и представянето им

Основни критерии 

Ръководехме се от следните неща при разглеждане и класиране на всеки от профилите:

1. Да са активни през последните 3 месеца

2. Да са на реални хора, които могат да бъдат идентифицирани

3. Да водят активни разговори в социалното пространство, да инициират теми, да предизвикват дискусии. Да не са просто разпространители на чуждо съдържание, защото за нас е важно качеството на разговорите, както и до каква степен собственото съдържание предизвиква дискусии.

4. Да са българи и да са възможно най-адекватни за конкретната месечна тема. Независимо дали някои от постовете им са на чужд език.

5. Да провокират разговори, мнения и споделяне от други хора с влияние. Например – ако ваш пост бъде споделен и/или коментиран от влиятелна личност, това дава по-голяма тежест от 10 други споделяния/коментари). Също така – 10 споделяния от 10 различни хора са по-важни от 10 споделяния от един и същи човек.

6. Да не са част от група, където се забелязва неестествена активност.