Легендарният бизнес гуру Питър Дракър отбеляза, че „търговското предприятие има две – и само две – основни функции: маркетингови и иновационни“ Докато по-голямата част от времето ни е заето с ежедневието и рутината на работния ден за ден, остава все по-малко време и възможности за разработването на нови идеи и намиране на нови начини за иновации на нашите продукти и услуги. Трудно е да си креативен по поръчка, дори невъзможно. Не можеш просто да седнеш за момент и да си наредиш: „Измисли нещо ново, творческо и много яко!“

Изследвания показват, че мозъкът на човека всъщност не е предразположен да бъде креативен. В действителност, се получава точно обратното – мозъкът ни го „мързи“ като прибягва до вече научени системи и пътища, благодарение на опита ни от предишни преживявания.

Мозъците ни са проектирани да бъдат с висока ефективност, но колкото повече сме свидетели на нещо, толкова по-малко енергия на мозъка ни трябва да похарчите за него, защото по този начин невронните мрежи не са засилени да се „запознаят“ с него. Така че, когато ти се иска да видиш или чуеш нещо/някого, първото, което се появява в съзнанието обикновено е вече познато.

Да пробваме. Искам да си представиш един велосипед. Как изглежда? Най-вероятно си припомни колелото от детството си, или този, който видя на улицата, или велосипеда в магазина, в който си влюбен. Това, което се случи току-що – мозъкът ти по-лесно те препрати към твоите минали преживявания, вместо да извиква нещо ново, което ще му отнема повече енергия, а мозъкът е алчен скъперник. Как да се измъкнеш от този цикъл?

Аманда Фингбодипакия – арт директор в Primacy, извежда няколко начина, чрез които да подмамиш мозъка си и да го откажеш от вече познатото, за да бъдеш по-креативен.

1. Промяна на работното място.

Може да ти звучи малко крайно, но всичко си има причина. Отиди на работа някъде, където обичайно не си зает с работни задължения – например навън, в парка, работи от вкъщи или от друга част на офиса. Когато мозъкът е поставен в непозната обстановка, тя не може да разчита на минали преживявания и е принудена да напусне своя режим за спестяване на енергия.

2. Предизвиквай идеите по различен начин.

Опитай нов метод за мозъчна атака. Ако обикновено идеите изкокват, когато си сам, този път работи в екип. И направи обратното в обратния случай. По-склонен си да имаш свежи идеи и нови прозрения, защото това ще предпази мозъка от „предсказание“. Идеите ще завалят.

3. Избягвай аналогии или сравнения с минали преживявания.

Това позволява на мозъка ти да стигне до непознатото и това, което не знае. Вместо да си запишеш веднага това, което ти идва на ум, остави се на своите инстинкти, които ще го съхранят и ще можеш да мислиш отвъд това, което вече си мислиш, че знаеш.

4. Нарочно си избирай новости в ежедневието.

Подходи с нов проект с помощта на нов работен процес, нов софтуер, или нов набор от параметри. Ако обикновено правиш план, към който се придържаш, този път пробвай обратното – не си записвай нищо. Ако обикновено работиш с един доставчик, опитай и търси нов вариант. Това поддържа мозъка буден, защото си променил играта му, принуждавайки го да играете заедно.

5. Потърси нова информация.

Допълни и обогати вече съществуващата си база от знания. Може би има нещо, което липсва в електронна таблица, палуба, или ключова част от информацията, която може да промени начина, по който се доближаваш до решение. Това свежо парче информация нулира невронните мрежи и ти помага да виждаш нещата по различен начин.

Тези техники са полезни начини да избягваш от рутината и се използват от креативните хора от всяка индустрия, за да вдъхват нов живот на своите идеи. Новостта запазва творческите двигатели свежи. Тя не позволява на мозъка да използва бързи клавиши и го принуждава да генерира нови мисли. Пробвай тези техники, докато работиш върху следващия си проект.