Сара Мелотти е пътешественик и фотограф със собствен блог, трупаща влияние посредством последователи в социалните мрежи. Има 40 000 такива в Instagram. Според Forbes печалбите на т.нар. инфлуенсъри варират по следния начин – такъв с 10 000 последователи би могъл да печели до 5 000 американски долара на пост в партньорство с даден бранд, а друг с 1 милион последователи – около 50 000 долара на пост. Хотели, самолетни и компании за различна фото техника се доверяват на натрупания интерес. Предлагат бартери и изплащат хонорари, за да съпреживеем дивите поля, незабравимия залез и павирана улица в поредната дестинация от пътешествието. И така цифрите на добре познатите обменни единици – последователи, коментари, реакции и харесвания, нарастват успоредно с влиянието. До тук нищо ново.
Преди около година обаче, Instagram промени политиката си относно дистрибуцията на нови постове. Показването на публикации ставаше по хронологичен ред и изцяло равнопоставено с всички останали. През последната година, бе въведен алгоритъм, на базата на който дистрибуцията на постове работи с приоритизиране, избирайки да покаже тези с най-голяма вероятност да предизвикат реакция (харесване, споделяне, коментар). Социалната мрежа вече не показва цялото съдържание на всички, а само онова, което би довело до дивиденти.Така се появяват например онези едни и същи снимки, които обаче гарантирано носят успех:
Съответно много инфлуенсъри отчитат спад във влиянието си. Или поредния случай, в който количеството взима превес над качеството. Днес всеки иска да види цифрите ти в социалните врежи, без изобщо да се запознае с работата ти първо, казва Сара Мелотти. Именно това я кара да разкрие някои от триковете на хората зад влиятелния профил или Инстаграм мафията, както ги нарича, за спасение от ситуацията.
Методът: Отказ от следване/ Последвано (отново)
При него, Инстаграм потребители, започват и спират да следват, коментират и харесват постове в множество случайни профили с цел да привлекат внимание и накарат повече хора да ги забележат, съответно присъединят към техния профил. Този начин за връщане обратно в играта става толкова популярен, че започват да се появяват компании, трети лица, като Instagress (вече несъществуваща), които предлагат да правят това като платена услуга за тях.
Sad news to all of you who fell in love with Instagress: by request of Instagram we've closed our web-service that helped you so much. pic.twitter.com/sIRYfFVywX
— Instagress (@instagress) April 20, 2017
Препоръки (и прецакване) от т.нар. сборни акаунти
Сигурно си виждал онези профили, предизвикващи завист с милионите си последователи и спиращи дъха кадри от различни такива? Е, много решиха, че ако тяхната снимка бъде качена в подобен профил ще има неизчерпаеми ползи във възстановяване темпоритъма на генериране нови последователи в собствените им. Добра логика, но както отбелязва Сара Мелотти, не забравяй че става въпрос за платена услуга. Т.е. тези профили печелят от съдържание генерирано на страницата им от собствените им потребители или работата на потребителите им с различни брандове. С други думи, правят пари от работата на други хора.
За да се присъединиш към такъв, трябва да използваш техния хаштаг или да ги тагнеш в пост. Когато си одобрен да използваш услугите им, което е ценен актив предвид обемите им, просто ти изпращат ценови лист с услугите си. А, цените биха могли да варират до хиляди долари за публикуване на собственото ти творение.
Купуване на последователи и реакции.
Това не е нито новост, нито пък нещо сложно за осъществяване. Искаш да печелиш посредством Instagram, но нямаш желание и възможност да работиш години наред за събиране на определен брой последователи. В този случай влизаш в сайтове като Buzzoid или Hypez, които предлагат пакети от услуги, започвайки от 2.99 долара за бързи хиляди нови хора в редиците на профила ти. И харесвания… Доста рискован метод. Ако се спреш на него, за да се направиш на влиятелен в социалката, ок. Но не го прави за работа с брандове. Това е кражба. И днес, във времена когато милиардни инвестиции са насочени към различни социални канали, лесно могат да бъдат разграничени “пътешествениците”, които стоят зад бюрото си от номадите, търсещи приключения. Веднъж разкрита истината, може да има сериозни последствия.
Инстаграм мафията.
Всичко започва много невинно след въвеждане на новия алгоритъм в Instagram, но изброените дотук трикове бледнеят в сравнение с разказа на Мелотти за т. нар. Instagram mafia. Накратко, това са групи от около 10-15 човека, които координират публикациите, коментарите и харесванията на постовете помежду си, с цел да увеличат интереса към даден пост. Свързани са в групов чат, където съобщават за новия си пост с цел останалите членове да генерират съответни реакции в рамките на 30-45 минути, след публикуването. Така алгоритъма на Instagram припознава поста като – да го наречем “вървежен” – и го дистрибутира с висок приоритет. Що се отнася до реакциите, харесванията и коментарите, предизвикали това, те изглеждат съвсем естествени.
Всички тези трикове за манипулации поставят множество етически критерии под въпрос и изпитание, заблуждавайки партньори и последователи. Зависимостта от лайкове става водеща и досущ като всяка друга повлича в изпразненото от качество, в бездънното количество. Най-добрият актив е способността ти да си уникален, казва Сара Мелотти. И макар, че губи приятели след разкритията за триковете в блога си е убедена, че “да си известен, означава, че си направил нещо запомнящо се. А, ние само постваме красиви снимки”. Тези нейни разкрития са споделени над 50 000 пъти. Добър ход, Сара.