Мрънкането на тема “таяскапана държава” по нашите географски ширини отдавна е национален спорт.Напоследък, дали за наше щастие или тяхно нещастие, “скапаните” държави семножат, множи се и всенародното мрънкане. На първо място то е насочено към ситемаскари, дето ни управляват, следвано от соченето с пръст на ония не-нашите,дето са гласували за тия маскари. Едно нищожно количество граждани сипризнават, че с нищо не са заслужили скапаните им държави да им предоставят понескапан избор от маскари. Във всеобщия ужас и психоза от бъдещето, оставено връцете на новоизбраните политици, има и едни гласове, които не разчитат дабъдат чути от попадането им в урната. Те не чакат политиците да им създадатблагоприятен климат за техните частни политики. Те променят климата, борейки сесрещу промените в климата. Или срещу световните несправедливости. Някои смалко, други с повече, кой за колкото му стигат силите.

Става дума за онезибизнеси, за които корпоративна социална отговорност не е просто минимално перов годишния бюджет, а основа на целия им бизнес модел. Представяме ви няколко от „умните и красивите“ на бизнеса, които доказват, че не всичко на този свят зависиот Тръмп, Меркел, Путин и Ердоган.

Airbnb– за един покрив повече

Политиците скоро няма данамерят общ език и решение на мигрантската криза. Airbnbобаче са в бизнеса с подслона иреагират супер адекватно на кризисни ситуации, в които хората са останали бездом. DisasterRespons e програмата им призовававсеки, който може да предостави жилище на хора в нужда, да го направи презтехния сайт абсолютно безплатно, като правата му на домакин са гарантирани отполитиките за сигурност на компанията. По този начин Airbnb се опитват да помогнат на хората по всички краищана света, останали без покрив над главата. Било то заради земетресението в НоваЗеландия или пожарите в Северна Каролина и Израел.

Зеленият петък на Patagonia

Можем да ги даваме запример по десетки точки, но днес печелят цели 100. 100% от продажбите намарката от Black Friday ще отидат във фондовете на различни екологичниорганизации, повечето малки и извън радара, които действат активно на местнониво в борбата с климатичните промени. За тези, които не знаят, Patagonia е сред двигателите на 1% forthe planet – инициативата от бизнеси, които даряват един процент от всяка продажба заекологични каузи. Е, днес процентите са 100. Едва ли има по-добра причина да сикупиш ново скиорско яке или полар, които, гарантираме ти, ще изкарат поне 10години. Но само ако наистина имаш нужда от ново яке, защото последното нещо,което иска Patagonia, е да стимулира свръхконсумацията. Това все пак може би е единственатакомпания в света, която точно преди пет години покрай черния петък влезе вучебниците по маркетинг с кампанията си Не купувай това яке

Всички сме от нашите и Amazon

„Хванали сме се загушите“ през 2016 най-вече значи „спамили сме се по статусите“’, защотоидеологическите и етнически конфликти днес се умножават стократно в социалномедийното информационно блато. Резултатите от изборите, в които уж избирамеобединители на нациите, ни разединяват още повече, до степен да се съмняваме винтегритета на най-близкото ни обкръжение. Стигна се до там, че тази седмицаамериканските медии предлагаха къде по-забавни, къде наистина сериозни съветиза това как да не избиеш роднините си по време на семейната вечеря в Деня на благодарността.Защото вероятността чичо ти да е гласувал за Тръмп е огромна, а все пак някойтрябва да ти подаде купата със салата и ти да я поемеш не просто хладнокръвно,а с благодарност в очите и сърцето. Amazon обаче успяха в 80 секунди брилянтно да ниприпомнят, че преди да сме леви, десни, евреи, терористи, гейове или вегани,сме най-вече хора.

Семейството преди всичко и Spotify

Можем само да съжаляваме,че следващите четири години няма да са онези дългоочаквани четири години, вкоито Америка ще има жена президент и това ще е финалният рунд от борбата заравенство между половете. За да се случи това, светът има нужда не само от женикато Хилъри, Меркел, Малала, Амал (г-жа Клуни, разбира се) или Елън Дедженеръс.Има нужда и от някой, който да им гледа децата на тези жени. Spotify пуснаха своята капка в морето от добри бизнес практики, давайки 6 месеца платено бащинство на всичкисвоислужители, независимо от социалните политики на държавата, в която живеят.Защото защо не, защото могат да си го позволят и защото трябва.

Домът за шампиони на ModulMetal Systems

И понеже тази вечер вновините пак ще гледаме как едни хора псуват, колят, бесят, стрелят и зверстватсрещу други хора, и за поредна вечер ще се почувстваме безпомощни и безнадежднив “тая скапана държава”, към похвалите към горните четири бизнеса от другитесветове, да сложим и един наш. Малък, скромен, но променящ пример за това какБоко, Цеко, Митьо, Динко и другите не са ни виновни. Или те са си виновни, ноние пак има какво повече да направим отвъд спаменето под фейсбук постове. Еднихора се хванали и от използвани морски контейнери построили и обзавели безвъзмездно общежитие за учениците от 153-то училище в София. И те защото защо не, защотомогат да си го позволят и защото трябва.

Айде сега и ние катопо-горните. Всеки според собствените си възможности и критерии. Да сме малкопо-полезни на света, не просто да споделяме с възмущение как обединените сини ичервени ултраси, тръгнали да раздават справедливост в Харманли. И други такивагадости.