Ако напишеш в търсачката думата „диета“ ще получиш почти половин милиард резултати за по-малко време, отколкото ти е необходимо да мигнеш. Има диети, които съветват да броиш калориите и хранителни режими, съсредоточени само върху групи храни. Има диети, които категорично ти забраняват въглехидрати и такива, които ти нареждат да правиш карбо-натоварване. Менюто за деня включва само шепа боровинки, или шепа орехи, половин щипка канела за закуска, куркума на обяд и задължително кило лимони за вечеря. Яйца, картофи, пълномаслено мляко и млечни продукти са абсолютно табу, а след това са обратно в играта.

Тези т. нар. хранителни закони не постигат нищо друго, освен ненужна истерия, твърди диетологът Розмари Стантън пред BBC. Прищявката около супер храните е още един знак от безкрайното търсене на магическа пръчица, която да разреши проблемите, казва тя. Такова мислене, което игнорира многофакторния характер на диета и свързаните здравословни проблеми, е може би най-големият мит на нашето време.

Големият проблем всъщност е фокусирането върху отделните хранителни вещества или съставки.

Стантън твърди, че точно това отнема ползата от пресните продукти и насочва хората към преработените храни. Нашата фиксация към конкретни витамини или минерали също създава среда, в която производителите могат да добавят хранителни вещества към техните продукти с претенция за тяхната здравословност. Тези продукти са с въображаем здравен ореол и се продават, като например силно подсладените зърнени закуски, казва още тя.

Според диетолога старата хранителна мъдрост все още важи: партиди пресни плодове и зеленчуци, пълнозърнести храни, малки количества протеини, много риба и морски дарове. Поради тази причина средиземноморската диета често се потвърждава от мнозина като най-близкото нещо до супер храна.