Средният живот на една голяма корпорация през 60-те години на 20 век е около 60 години. Днес нещата вече не стоят по този начин и срокът на годност на компаниитегиганти е не повече от 15 години. Имайки предвид огромните бюджети замаркетинг, бързото привличане на капитали и не на последно място данните, скоито съвременните компании разполагат, на пръв поглед изглежда странно, челидерите в някои индустрии толкова бързо губят позиции спрямо едва прохождащистартъп формации.

Защо се случва това? Ако трябва да отговорим ведно изречение – поради иновации в инфраструктурните решения. Инфраструктуратавинаги е била най-голямата бариера за навлизане в една индустрия и корпорациитеразчитат на това, че са изградили нещо, което би било непосилно за имитация илиподобрение от една едва прохождаща компания без огромен бюджет. Но когато единстартъп излезе с решение, в пъти по-евтино и за което промяната на мащаба еелементарно, индустрията изпада в шок.

Първият пример за подобна изненада е SnapChat. Компанията еоснована през 2011 г. През 2013 е все още малък стартъп, за който наддават Google и Facebook, но все пак небива продаден. Днес SnapChat се оценява на над 20 млрд. долара, което е невероятен ръст за 5години, особено имайки предвид ниските разходи за инфраструктура. SnapChat функционира катоплатформа за изпращане на съобщения, снимки и видео, използвайки основноресурсите в устройствата на крайните потребители. Тъй като повечето “снапове“, които сеизпращат, имат живот не по-дълъг от 10 секунди, не се налага пазенето им всървърите на SnapChat. Ех, лесен им е живота на IT-тата на SnapChat – не им се налага да мигрират огромни бази данни, да правят ежедневнибекъпи и разни други такива. Това, на фона на факта, че SnapChat има над 115милиона потребители и че над 400 милиона „снапа“ се пращат ежедневно, звучипросто като мечта. Но е реалност за 26-годишния основател на компанията ЕванСпийгъл.

Втората компания, разтърсила цяла индустрия, еSimple –банка без реални физически офиси. Основана през 2009 г. и излязла в бета през2012, Simpleе един доста бодлив трън в очите на традиционните банки. Фактът, че всичкитранзакции се правят онлайн или през дебитни карти VISA спестява достаразходи както на компанията, така и на потребителите ѝ. Simple все пак си партнирас традиционна банка – Bancorp, а през 2014 основателите решават да продадат Simple на BBVA Group – глобален банков конгломерат с активи настойност над 820 млрд долара. За съжаление, Simple засега е достъпна само в САЩ, но някой денможе да спести някое редене на опашка и на нас.

Като си говорим за онлайн плащания испестявания, темата за инвестициите никак не е далеч. Acorns е една изключителноиновативна и ориентирана към потребителите си платформа, която позволява леснои елегантно да инвестираме малки суми. Най-добрата асоциация, която я описва, еонлайн прасе-касичка. Точно това прави Acorns – позволява автоматично закръгляне наежедневните покупки и инвестиране на рестото през мобилна апликация.Естествено, можете да инвестирате и по-големи суми, но тогава пък може и повечеда ви заболи. Потребителите всъщност нямат много контрол – единственото, коетомогат да избират е нивото на риск. Което всъщност ще ви е напълно достатъчно,ако така или иначе нямате интерес към финансите и цифрите ви ужасяват толкова,колкото мен. За такива хора Acorns бързо и сигурно започва да се избистря като новия виртуален управителна активи.

Не всички стартъпи успяват от раз. СпоредБрайън Чески, един от основателите на AirBnB, те са стартирали сайта си три пъти, тъйкато първите два не са били забелязани. Е, явно третият път е на късмет.Компанията AirBnB всъщност е основана през 2008 г. от две бедни дизайнерчета, без достатъчно парида си платят наема. След като отдали под наем 3 матрака за една нощ, сезамислили, че могат да направят бизнес от това. Явно са успели, тъй като днес AirBnB се оценява на над30 млрд. долара, далеч повече от традиционните компании за резервации като Wyndham или Hyatt. Това се дължи нафакта, че платформата предлага лесен и удобен начин да отдавате апартамента сиили части от него краткосрочно и същевременно ще ви помогне,  когато вие сте в ролята на туристи и търситеприятна, централна локация на умерени цени. Неслучайно компанията има повечеприходи от хотелите в някои от по-големите градове по света. И докато днес Uber, компанията засподелено пътуване, понастоящем не функционира у нас, регулации за споделенотонастаняване все още няма, така че, възползвайте се спокойно.

Веднъж споменали Uber, не може да не муотдадем заслужено място в списъка от стартъпи, променили индустрията, в коятофунционират. Отново инфраструктурната бариера на бизнеса с превози се заобикаляс иновативно решение. Платформата функционира лесно и идеята й е да те закараот точка А до точка Б без излишни монолози, скандали, псувни, липса на ресто идруги познати ни от таксиджиите номера. От една страна са шофьорите, коитопредлагат нови и без миризма на цигари и пот автомобили, съответно приятенпревоз. От друга страна са пътуващите, които следят местонахождението нашофьора си, виждат негов профил, а и плащат с карта, за да не се занимаватизлишно. Да, звучи добре, но се оказва, че в KLETA MAJKA BALGARIQ има и други бариери – нарегулаторите-протекционисти.Все пак, една битка е загубена, но не цялата война. Азсамата с нетърпение очаквам завръщането на платформата.

В днешния предприемачески свят стартъпкомпаниите са много и нови изникват дори докато пиша този текст. Някои от тяхще умрат в зародиш, други ще поработят и ще изчезнат, но ще има такива, коитоще събудят конкуренцията, ще променят икономиката и представите напотребителите изцяло. Това, разбира се, може само да ни радва, защотоизобилието, технологиите и иновациите ни носят все повече удобства на по-добрицени, а никой не бяга от хубавото, нали?