Само бърз поглед на разписанието разкрива, че този месец самолети на UNHAS летят до Джибути, Сана, Аман, Кабул и до други подобни места, които звучат тревожно.

UNHAS е съкращение от United Nations Humanitarian Air Service, което хвърля повече светлина по въпроса защо авиокомпания лети точно там. Менажирана от Световната продоволствена програма (специализирана агенция на ООН за борба с глада в света), UNHAS е най-голямата хуманитарна авиокомпания в света. Поддържа 286 дестинации, 70 самолета, обслужва между 14 и 17 страни, а за миналата година е превозила почти 330 хиляди души. Всъщност полетите й са животоспасяващи – на борда пренасят леки товари, които помагат на труднодостъпни райони, лишени от друг транспорт, където продоволствената криза е достигнала застрашителни размери.

(Photo by Jack Taylor/Getty Images)

Голяма част от тези отдалечени региони са и изключително опасни. Там няма друг безопасен транспорт. Като добавим към това и природните бедствия, които откъсват определени райони, то сами разбирате, че въздушният транспорт често е единствения начин за достъп. Ако не е природно бедствие, причината често е вътрешен конфликт, който също поставя цели райони извън обсега на сухопътен транспорт или редовни търговски полети. И тогава се включват самолетите, които UNHAS оперира.

(Photo by Jack Taylor/Getty Images)

Създаден точно за такива сценарии, UNHAS предоставя достъп на хуманитарни работници и товари, позволявайки реализацията и наблюдението на животоспасяващи проекти. Свързахме се с Ерик Пердисън, директор на UNHAS, авиационното звено към Световната продоволствена програма.

Константин Вълков: Миналата година сте превозвали пътници и леки товари до 15 страни, всички от които достатъчно опасни. Това включва редовни полети до Йемен, Сомалия, Чад. Къде бяхте най-успешни. Въобще – как и кога подобна работа може да се определи като успешна или не. Разкажете за прогреса на UNHAS.

Ерик Пердисън: Да, в началото ми се иска да поговоря накратко за работата на UNHAS. Причината, поради която съществуваме е – да подпомагаме хуманитарните общности като осигуряваме помощ на страни в нужда. Основната ни цел е да достигнем до онези места, които комерсиалните авиолинии не могат да покрият. За да направим това, трябва да сме сигурни, че съответната локация се нуждае от нашата помощ и също така, че няма как по друг начин да се достигне там. Когато тези условия са налице, ние планираме и отиваме там.

© World Food Programme/Ikenna.Ugwu (aid workers boarding UNHAS flight in Juba, South Sudan)

Когато говорим за успешна реализация, вземаме предвид следните параметри. За нас са важни – операционната сигурност, постигане на ефективност, ефикасност и надеждност на предоставяната от нас услуга. Когато тези елементи са постигнати, ние сме сигурни, че подпомагаме живота на хората, които се нуждаят от това.

Що се касае до структурата на нашата работа, задаваме си въпрос – получили ли сме запитване да обслужваме локация, която има необходимост от това. Ако това е така, успели ли сме да обслужим тези места и да отговорим на нуждите навреме, ефикасно, ефективно и сигурно. Това са елементите, които вземаме под внимание.

© World Food Programme/Gabriela.Vivacqua (UNHAS helicopter in Jiech, South Sudan)

КВ: Обяснете и следното – когато осигурите транспорта на хуманитарните екипи и лекотоварната помощ, как продължава работата на терен.

Ерик Пердисън: Нашата цел е да предвижим хора и стоки от едно място до друго. Ние сме част от Световната продоволствена програма. Това значи, че сме част от най-голямата хуманитарна организация в света. Присъстваме в повече от 80 страни и имаме няколко различни начина за доставка на хуманитарна помощ – сухопътен, воден и въздушен.

(Photo by Jack Taylor/Getty Images)

Като организация Световната продоволствена програма е много активна в работата на терен. И всъщност ние сме една от малкото агенции, които имат точно такова, задълбочено присъствие на терен.

Що се касае до нашата въздушна структура към СПП, за нас работата на терен означава сътрудничество с други хуманитарни организации и с местните общности за възстановяване на инфраструктурата; за поправяне на летищните писти, които понякога дори и не съществуват или са в тежко състояние; също така обучение на местната общност в различни сфери. В страните, където работим, няма такава възможност за обучение и това е важно.

Getty Images

В отговор на въпроса ви, да ние работим на терен. Както с осигуряването на въздушен транспорт, също така и с всичките дейности, които върши Световната продоволствена програма.

КВ: Работите в тежки условия, в някои от местата има сериозни заплаха за вашата сигурност. Как работите по такива места, как избирате пилотите, които се съгласяват да летят там?

Ерик Пердисън: Сигурността е едно от нещата, което в известна степен е пречка за развитието на дейността ни. За да може ежедневно да вършим работата си, ние взeмаме предпазни мерки на земята, за да сме сигурни, че полетите се изпълняват при необходимата сигурност. Правим това с помощта на партньорства. Партнираме с организации, които са получили мандат от Обединените нации.

Въпреки това, има една червена линия, която не искаме да прекосяваме. Ако условията са несигурни, опасни за полета, възможно е да отложим изпълняването на мисията, а в по-крайни случаи и да преустановим полетите, докато условията не се подобрят.

© World Food Programme/Panh Helicopters (UNHAS helicopter responding to Ebola response in DRC)

КВ: Разкажете все пак как наемате пилотите за вашите операции?

Ерик Пердисън: Искам да поясня, че ние не притежаваме самолети. Това значи, че и не наемаме само екипажи. Не възнамеряваме и занапред да притежаваме самолети. Тоест – как оперираме, как работим? Използваме самолети, които са комерсиално регистрирани. И тъй като в това число влизат много оператори, ние имаме неши стандарти, които са адекватни на международните авиационни стандарти и понякога са доста по-ограничаващи, заради естествето на нашата работа. Комерсиалните оператори, които избираме, осигуряват самолетите и екипажите. Те предоставят пълният пакет услуги за извършване на нашата работа.

В този смисъл ние не избираме конкретни пилоти за наши мисии. В същото време, част от нашите служители са авиационни професионалисти, също така и пилоти, инженери, други с определена авиационна квалификация. Те са необходими, за да менажират целия процес.

КВ: Какво представлява едно стандартно разписание на UNHAS? До кои страни летите.

Ерик Пердисън: Споменах за партньорствата. Въпросните партньорства зависят от клиентите ни, това са много организации, с които имаме изключително силен механизъм за организация на терен. И така решаваме какво ще бъде разписанието на полетите ни. Полетите ни се определят в съответствие с постигнатата координация на терен. Имаме разписание, но то е преди всичко за планиране. Много често отиваме отвъд публикуваното, защото работата на терен го изисква. Не говорим за малка или голяма дестинация, защото нашият мандат е да спасяваме животи и да подобряваме ситуацията на терен. Понякога спасяването на един единствен живот считаме за много голямо постижение. Нито една операция не е прекалено голяма или прекалено малка.

Повече за UNHAS: http://www1.wfp.org/unhas