Константин Вълков: Учител сте по това, което аз съм завършил, но не ме изпитвайте (смее се). Можете ли да откроите три неща, които са се променили в обучението по география в последните 10-15 години, не само тук, и какво е обучението по география сега?

Теодора Малинова – Димитрова: Според мен доста се е променило обучението по география. Все повече иновации има и другото, доста радващо е, че педагогическият състав е все по-млад. Технологиите ни заливат отвсякъде и в географията можем да ги използваме чисто практично. Ако трябва да отидем до някъде, използваме GPS – това е география. В прогнозата за времето се появява карта – това също е география.

К.В.: На теб какво ти е най-трудно в обучението по география, какво не разбираш?

Михаил Цонов: По принцип разбирам, трудно е понякога да се запаметят имената на обектите. Беше ми трудно в Южна Америка да запомня едно езеро – Титикака.

К.В.: А как се готвиш за изпити при госпожата?

М.Ц.: Госпожата ни дава едни специални листовки с обектите, езерата, планините и оттам учим. Тя ни напомня седмица преди теста и ние се приготвяме. Понякога тя ни прави тестове като комикс, тестовете са различни и много по-интересни.

К.В.: Много е интересно – как така се учи хем по американска, хем по българска система тук. Можете ли да ни разкажете?

Т.Д.: Тук най-добре Мишо да разкаже, тъй като аз съм учител в българската програма. Аз се възхищавам на нашите ученици, защото това е голямо умение. Те започват от 8:00 часа по американската програма, след това преминават в българската. На нас възрастните ни е по-трудно да превключим, а децата го правят много смело и много добре.

К.В.: Мишо, какво представлява един твой ден?

М.Ц.: Да, имаме две системи, американската ни е от сутринта до 12:00 след това до 16:30 е българската програма, аз съм седми клас и съм до най-късно. В първата програма учим всички предмети, само че на английски език с английски учебници.

К.В.: Кажи ми как се справяте с устройствата, които разсейват – мобилни телефони, таблети, електронни игри?

М.Ц.: Ами ние използваме Google Classroom, където учителите слагат домашните и ни напомнят, а понякога си използваме компютрите за проекти. Миналата седмица имахме проект срещу тормоза и правихме презентации.

Т.Д.: На децата им е забранено използването на телефони. Ние им ги прибираме сутрин, а когато си тръгват им ги връщаме, което в представите на съвременния човек е голяма драма, но нашите ученици се справят, дори не се сещат за тях. Разбира се, не сме ги лишили от технологии, те имат таблети, по всяко време могат да ги вземат и използват, както Мишо каза – ние сме Google училище. Изполозваме Google Classroom, където точно преди да дойдете качих домашното на пети клас, и всичките уроци им ги качваме интерактивно така, че те могат да работят. Всичко, което децата правят по уроците аз мога да виждам в реално време дори през телефона си, както и техните родители.


К.В.: На теб какво ти липсва през деня, когато го няма телефона ти? Проблем ли е за теб?

М.Ц.: Аз по принцип не си нося телефон в училище и не ми е проблем. Но ми е по-интересно с устройствата, понякога, ако имаме време, ни позволяват да играем и на игри.

К.В.: Кой беше последният случай, в който подразнихте учителя и с какво? Правите ли бели в клас?

М.Ц.: Силно казано е бели, но може би, когато си говорим в час, или когато някой иска да пусне музика, рядко се случва, но без да иска вместо да намали звука го усилва. Това раздразва учителя и може да се напише забележка.

К.В.: Ти как се готвиш за училище – учиш на компютър или на тетрадка?

М.Ц.: В Google Classroom ни напомнят за идващите тестове и домашни и ако искат нещо да напишем, ние го предаваме на хартия, но може и в Google Docs да го пратим на учителя.

К.В.: Кое е най-трудно за учениците днес, в това училище, когато са обградени с толкова много техника?

Т.Д.: Трудно – не бих казала, тези деца се раждат с технологиите, както и с езика. По-скоро им липсва по-арт мисленето, за това специално в моите часове има и арт методики, ето и Мишо може да разкаже, скоро правихме релефна карта от глина – нещо, което трудно можем да моделираме през Google. Когато работим с този тип техника – с ръце, да видят сами, да докоснат, да моделират, виждам, че им е много по-интересно в час.

***
„Star & Млад” е поредица на Дарик и VIVACOM за връзката ученик-учител. Представяме интересни „двойки“, които винаги изкарват шестици.