След 18 години работа и 434 милиона долара инвестиция в проекта, пустинната роза на Жан Нувел в сърцето на Доха отвори врати, приютила културно-историческото наследство на Катар. На площ от 30 000 кв. м. новооткрития Национален музей помещава близо 1.5 километра изложбени зали, аудитория с 220 седящи места, форум със 70 места, център за изследване на историческото наследство, лаборатории за съхранение, магазини, офиси, две кафенета, ресторант и бутик. А, влизането е грандиозно – 114 скулптури за фонтан в 900 метра дълга лагуна. Покривната конструкция, за която някъде можеш да прочетеш, че прилича на сблъсък между точно 539 летящи чинии е направена от 76 000 панела с 3600 различни форми и размери.

В основата на дизайна е потапянето на посетителите в срещата на океана с пустинята, обуславящи мястото, а и прехода от номадския живот на бедуините и търсачите на перли до най-богатата нация на глава, на население. Към момента само в Лондон Катар притежава повече земя от самата Кралица, в това число и Harrods. Чуждестранните инвестиции на държавата варират от банки и университети до несравнима арт колекция. Преход в рамките на 50 години, обусловен от откритието на петрола и природния газ, разказан в новия музей посредством артефакти. Архитектът Жан Нувел проектира структурата, изградена от стомана, стъкло и фибробетон, като „наподобяващите остриета листа на пустинната роза, формация от минерали на кристализиран пясък, срещани в слоестата част непосредствено под повърхността на пустинята.“

„Архитектурата е свидетелството за една епоха“ казва той пред The Guardian. „Тази сграда е свидетелство за настоящия момент в Катар – един много, много мощен период, свидетел на ударна промяна.“

Сградата, освен дестинация като културен и архитектурен комплекс е също и политически ход, допълвайки списъка със забележителности в Катар след наскоро отворилите врати Национална библиотека и Музей на Ислямското изкуство. От една страна част от подготовка за предстоящото домакинстване на световното първенство по футбол през 2022 година. А, в границите на залива (суперлатив до суперлатива) и добър отговор на Лувъра в Абу Даби, също дело на френския архитект.

В една от страничните зали с постоянна експозиция е представен този бум на строителство в Доха през ранните години на прехода и мастърплан до развитието днес. Документиран е подробно избора на 11 носители на наградата Pritzker за архитектура, включително Нувел, наети и оформили идентичността на Катар без каквито и да е ограничения на въображението. А и бюджета, съответно.

Началото на обиколката започва с изложена вкаменена риба на 400 милиона години, след което ритъма на 11-те галерии следва от геологически находки в годините към дивата природа, археология, култура, традиции със специално внимание на тази в лова на перли и преминава към откриването на нефта и природния газ. Разбира се, важно място заемат Шейховете и техните семейства с лични предмети и медали от други нации. Шейха Ал-Маяса бинт Хамад Ал Тани бин Халифа ал-Тани е считана за най-влиятелната личност в света на изкуството днес. Последната галерия на музея поставя фокуса към Катар в днешни дни и предстои да бъде обогатявана с експонати. Огромните пространства все още изглеждат незапълнени с наличните постоянни колекции, но отново – 30 000 кв. м. …

От там тръгваш към пустинята и се връщаш обратно, носейки съкровища: картини, които завинаги остават гравирани в паметта ти. – Жан Нувел