Двамата влизат усмихнати в студиото, запознаваме се и веднага сме готови за разговора. Тя – Емилияна, графичен дизайнер; той – Дарио, специалист по дигитални неща, свързани с думи. Поредицата ни „Новите оптимисти“ е точно за такива като тях. Млади хора с блясък в очите, които случват нещата. Но да не губим време, да видим какво имат да ни кажат.

КВ: Какво не работите? Простете за въпроса, но пред хора от рекламна агенция се опитвам да бъда глупаво оригинален.

Емилияна: Не съм сигурна, че мога да отговоря точно (смее се). В рекламата се налага да можеш от всичко. Мога само да кажа какво работя.

КВ: Добре, приема се.

Емилияна: Графичен дизайнер съм и арт директор в Noble Graphics. Това е около мен.

КВ: Ти?

Дарио: Аз със сигурност не работя това, което тя работи. Не мога да се справя с програмите за графичен дизайн. Не мога да рисувам, но мога да пиша и затова се водя digital copywriter. Занимавам се с писане и със социалните мрежи на клиентите, които обслужваме.

КВ: Търсите ли мнението на другите, за да разберете дали сте на прав път в това, което правите?

Дарио: В рекламата е неизбежно мнението на друг човек. Рекламата е масов продукт, който трябва да се хареса. Тоест – ако аз имам по-специфичен вкус или тя има по-специфичен вкус, това не означава, че на другите хора ще им хареса. Мнението на другите е много важно в нашата работа и не може да тръгнем на наша глава освен, ако не е нещо, за което наистина искаме да се борим. Доста комплексно е.

Емилияна: Като цяло работата в рекламата е екипна работа. Задължително трябва втора, трета гледна точка. Също така и мнението на клиента. Ответната реакция на клиента е много важно, защото ако е негативна, трябва да се върнеш назад и да помислиш какво можеш да поправиш, какво си объркал.

КВ: Разходете ни от А до Я за ежедневната ви работа, как протича един процес?

Емилияна: Клиентът подава бриф за дадена кампания, този бриф стига до рекламната агенция. Работи се стратегически над самата кампания – как ще се позиционира, креативен процес след това, изчистване на идеи, разпределяне на идеи. Следва преглед на идеите, за да бъдат представени пред клиента. После те се визуализират от дизайнерите. Сценариите се пишат от копирайтерите. Цялото това нещо се събира, прави се една огромна презентация. А това е само началото. Клиентът после връща обратна връзка. От тази обратна връзка може да продължим с една или две идеи. Започваме да работим по реализацията и всъщност реалния процес е тук. Режисьори, фотографи, реализация на цялостната кампания. Снимане на клип. Принт-кампания и така нататък.

КВ: Трик за презентацията пред клиента, за да приеме той по-добре вашите идеи?

Дарио: Взаимоотношенията между клиент и рекламна агенция лично ги възприемам като една връзка. Много е важна химията между клиента и екипа. Когато има химия, тогава съществува и разбирателство. Всичко лежи в това агенцията да се постави в обувките на клиента.

КВ: Как се разбира дали един човек става за работа в рекламна агенция или не? Има ли някакъв тест за това?

Дарио: Аз съм пример в момента (смее се). Най-големият новак съм, официално съм от два месеца. Трябва да си призная, че винаги ми е било мечта да бъда в Noble Graphics, откакто изучавам реклама. Не си представях, че ще стане толкова бързо, защото нямах самочувствието или опита, за да бъда в такава голяма агенция. Но явно това, с което се занимавам извън работната сфера, както и интересите ми, са успяли да ме развият като личност до такава степен, че да бъда подходящ кадър за работата, която в момента работя. Много съм щастлив от това.

КВ: Влияеш ли се от тенденциите, модата, свързани с това, което правиш? И вярваш ли, че едно такова адекватно на времето поведение печели повече клиенти?

Емилияна: Особено от страна на дизайнерската работа е много важно да се информираш за модерните в момента неща, чисто като тенденции. На световно ниво – как се развива реклама, илюстрация, типография. Много е важно не само за самия дизайнер, но и за да се възпита клиента.

Клиентите не винаги имат визуалните идеи, културата, ние сме тези, които трябва да възпитаме това, да им покажем, че това са нещата, които се правят през 2019 година. Това е правено примерно от брандове като Nike и Adidas, които в момента представят много изтрещели типографии. И хайде и ние да направим нещо, което е в крак с времето, да гледаме извън нашите ширини, за да се развиваме по-бързо, да вървим напред.

КВ: Може ли да се каже, че твоята професия е предимно мъжка или дамска?

Емилияна: Не бих казала. Единствено такава разлика има сред дизайнерите на свободна практика, това е лично мое впечатление. Там са повече мъжете, защото сякаш жените нямаме смелостта все още да работим на свободна практика.

КВ: Крайгълният камък в твоята кариера досега?

Емилияна: Не бих казала, че едно конкретно нещо е променило кариерата ми, светогледа ми. Още в началото на моята работа, вече четири години съм в агенция, усещах, че се развивам, че напредвам, че научавам нови неща. Бих казала, че всеки ден трупам опит.

КВ: Ако може да избирате какво да работите в рекламна агенция и имате таланта и опита за това, коя позиция бихте избрали?

Емилияна: Със сигурност абсолютно същата позиция. Не бих променила нищо. Не мога да си представя да работя нещо друго. Още от ранното си детство рисувах, бях решила да се занимавам с това. Нямала съм момент на колебание.

Дарио: Интересен въпрос за мен, защото съм избягвал да се изразявам писмено, а животът ми така се разви. Все пак се случи, че хобито ми се разви и вече се изхранвам с това. Мога да кажа, че в момента съм изключително щастлив. Ако аз не съм намерил пътя си, то пътят ме е намерил мен.

***

Поредицата „Новите оптимисти“ се реализира с подкрепата не Теленор България.