Колко от вас успяха да посетят откриването на 58-мото Биенале във Венеция през изминалата седмица? Дъждовете, подобно на времето в България и там не спират. За разлика от тук обаче, нивото на водата по улиците се повишава постоянно. Площадът Сан Марко се наводнява повече от 60 пъти на година вече. От една страна поради потъването и от друга, заради нарастващото морско ниво следствие на глобалното затопляне и топящи се ледници в Антарктида. Прогнозите са морското равнище да се повиши с около 30 м. в даден момент, от което градове с географските особености на Ню Йорк и Венеция ще пострадат много.

Усилия за спасяване на планетата виждаме от всички сфери и известни лица. Усилия за осъзнаване. Глобално. Иконата на съвременния пърформанс Марина Абрамович също допринесе за това. Тя създаде мобилно приложение – игра с послание за опазване на околната среда, на собствения хабитат, на човечеството и съзнанието на бъдещите поколения. Приложението се казва Rising и можеш да го свалиш безплатно. То показва Абрамович заобиколена от разтапящи се ледове, докато е затворена в стъклен контейнер, който бавно се пълни с вода. Можеш да я спасиш от удавяне посредством личен обет и конкретни действия за опазване на средата за живот със 7 опции – намаляване на отпадъка, пестене на вода и енергия, рециклиране и използване на продукти за многократна употреба, състрадание и почтителност към всяко живо същество, насърчаване другите към съхраняване на природните източници на енергия, отделяне по 3 минути дневно от времето си в молитва за благосъстоянието на планетата Земя.

За разлика от други игри и онлайн аватари, тук не трупаш богатства или оръжия за да станеш по-мощен. Тя свързва дигиталното изживяване с реалното действие, поставяйки задачи за ежедневието ни в полза на самите нас. Реалните, материални същества.

На 7-ми май в Ca’ Rezzonico Gallery Венеция, тя показа творбата си заедно с тези на Рената Моралес, представяни от Phi Center, Монреал.

В интервю за Garage артистът говори за това как да следваш интуицията си, спасяването на планетата и възможно ли е засилване на самосъзнанието с подтик към промяна посредством електронни игри. От там научаваме, че най-големия ѝ страх е отричането на глобалното затопляне и фактът, че можем да бъдем съвременници на опустошителни явления, следствие процеса. „Мисля, че не е само мое задължение, но и такова на всички останали. Аз живея в САЩ, държава с Доналд Тръмп, който мисли, че подобно нещо не съществува и това е проблем.“.

Абрамович очаква всички населени места, които естествено са заобиколени от вода, като Венеция и Ню Йорк да станат жертва на природно бедствие, което ще доведе до огромна вълна от мигранти, търсещи безопасно място за живот. Тя избира да насочи самосъзнанието към предложените седем начина за намаляване вредното влияние върху околната среда в приложението и удовлетворяващото чувство, че си спасил живот. Нейният живот. Споделя, че е най-шокирана от безразборната употреба на електричество. „Осветлението е включено през целия ден, през лятото, някъде използват климатик 24 часа. Всичко това влияе на климата неимоверно. Ние създаваме замърсяване, замърсяване в изкуството, шумово замърсяване, консуматорско замърсяване. Разбирате ли? Трябва да намалим потребностите си до минимум.“

Примерът.

„Винаги започваме със себе си. Ако съумееш да промениш себе си, ще можеш да го направиш и с други хиляди хора. Затова е важно да разбереш какво можеш да направиш сам. Така става. Някои хора се опитват да го пренебрегнат, сякаш не е техен проблем, но това е наш проблем. Всичко е взаимнозависимо: растения, скали, планини, всеки жив организъм на планетата и ние. Климатът е в дисбаланс. Ние оставаме слепи са цялостната картина.“

Чрез произведението си тя се фокусира върху влиянието на видео игрите върху децата. „Това е техният инструмент в този век. Те са толкова потопени във видео игрите; почти неспособни са да провеждат разговори с родителите си. Видео игрите са базирани предимно на насилие и унищожаване. Така те формират неспокойни умове. Но ако създадем видео игра, в която спасяваш нещо или някой, тогава ефектът е положителен и може да допринесе за промяна на съзнанието, насочвайки нещата в една добра посока. Децата са бъдещето, не ние.“

Споделя и опита си с видео игри от Япония през 1998 година:  „Играх тази видео игра, в която работиш като пожарникар като част от професионален екип и влизаш в (б.а. горящи) сгради като сиропиталища, за да спасиш деца. Спомням си как носех 13 деца в ръцете си. И бях толкова щастлива! Това чувство на постижение е нещото, което харесвам. Децата могат да го изпитат също. Ние можем да филтрираме света им с позитивни елементи.“

Голяма част от творбите, представени на 58-мото Биенале във Венеция, с тема „Как живеем“ са именно вижданията на избраните творци към екологичната криза, което Абрамович коментира с вярата си в интуицията на артиста.

„Наистина вярвам, че има нещо (б.а. специално) относно връзката артист-интуиция. Хората на изкуството имат своето шесто чувство. Те притежават интуиция за неща и събития, които другите не виждат. Артистите чувстват какво ще се случи. Добрата работа носи предсказание за бъдещето в себе си, за това какво предстои. Ние наистина навлизаме в опасни области, където човешкото тяло се заменя с технология. Артистите чувстват това.“ – и продължава, обяснявайки собствени си подход: „В моя случай аз се връщам към простото. Създадох метода Абрамович, при който броиш оризови зърна и вървиш бавно, вървиш сред природата и имаш слушалки за да чуеш тишината. Това е важно.“

А когато нямаме чувство за интуиция и слушалки със звук на тишината, които да ни изолират от заобикалящия шум, тя споделя как винаги се доверява на интуицията си чрез метода на Джон Кейдж – Chance Operations, при който хвърляш монета за да приложиш универсалния, вселенски закон на избора „не субективния закон“. „Така, отговорът, който получиш е този, който да следваш.“

„Направи го с малки неща първо, питайки се: Трябва ли да отида на кино или не? Хвърли монетата и виж какво ще се случи. Наистина следвай това, има удивителни резултати.“

За неуморния ум на артиста предстоят множество предизвикателства, защото „Когато спреш, умираш.“ (Марина Абрамович)

Abramović Institutе, Ню Йорк подготвя дебюта си с опера, чиято премиера ще се състои тази есен в Мюнхен. Произведението се казва Seven Deaths of Maria Callas (Седем смърти на Мария Калас). Очакваме и ретроспективна изложба в The Royal Academy, Лондон за 2020, а в най-скоро време изложба по време на Art Basel през юни.

***
Подробно за 58-мото Биенале във Венеция чети тук.