Създадена през 2011 година от Кацуми Минами, компанията Evisen се опитва да хвърли повече светлина върху скейтборд културата в Токио, Осака, Сендай. Още повече, че точно в Токио ще се проведе първата олимпиада, в която една от официалните дисциплини ще бъде скейтборд. Поразровихме се из документите, освен страхотни графики и жестоки дъски, открихме и един господин, който говори много добре английски, защото не е японец. Обадихме се в главните квартири на Evisen и ето ни на телефона с небезизвестния скейтър, сега партньор в Evisen и посланик на adidas skateboard, господин Лорънс Кийф.

Константин Вълков: Знаем за какво е добър скейтбординга, но за какво не е?

Лорънс Кийф: О, има такива неща, да (смее се). Ако се занимаваш сериозно, не е чак толкова добър за колената ти, глезените, може да си имаш неприятности в тези области. В същото време скейтборда се свърза с неприятности от полицията, органите за сигурност. На моменти е възприемано като нещо анти-обществено, анти-културно. Навярно не се харесва на много хора, особено съотнесено към другите спортове.

КВ: Все пак обаче има ръст на онези, които практикуват скейтборд.

ЛК: Да, има такова нещо. Ето, вече е част от олимпийските игри. Когато скейтборда започна, дори нямаше скейт паркове. Беше абсолютно незаконно да го практикуваш. Скейтърите караха в задните дворове на хората, в техните празни басейни, по улицата. Но сега е все по-възприеман и има много места, на които може да караш абсолютно законно. Също така се възприема по-добре и от хора на по-голяма възраст. Много деца се занимават също така. Да не говорим и за момичетата, които са все повече.

КВ: Деца и по-големи – казват, че възрастта не е пречка, но за по-големите особено, не е ли късно да започнеш над 30, над 40 години?

ЛК: Навярно чисто физически ще е по-трудно за по-големите, но със сигурност не е късно. Никога не е късно. Миналият уикенд двама скейтъри, които са над 50 години. Бяха много добре сложени и изглеждаха страхотно. Няма никаква причина и други да не започнат по-късно в живота.

Емма Пайле

КВ: Но повечето правят страхотни трикове. Изобщо възможно ли е да караш скейт без чак толкова много трикове?

ЛК: Да, има толкова различни варианти на скейтбординг. Няма правила. Някои от скейтърите правят само трикове, докато други просто се возят и се забавляват. Спускат се и така.

КВ: Казват, че скейтърите са особено постоянни. Това значи ли, че за разлика от други спортове, при скейтбординга са необходими много повече тренировки?

ЛК: Знаете ли, има нещо такова. Ако сравним със спорт като сноуборда, който в някакъв смисъл е подобен, необходимо е много повече време. На сноуборда можеш да се учиш един ден и да го подкараш, да се спуснеш без да падаш по цялата писта. Със скейтбординга е нужно много повече време. Не е чак толкова лесно.

КВ: Какво всъщност ви отведе в Япония?

ЛК: Аз обикалях много. Особено в Азия. Бил съм на много пътувания със скейтборда. Но не бях идвал в Япония и реших да проверя как е. Все пак Япония е едно от местата от културна гледна точка, на които можеш да се отделиш от Европа. Исках да опитам да живея в такъв тип страна.


КВ: А как се свързахте с компанията Evisen?

ЛК: Те вече съществуваха, аз познавах някои от хората тук. Кацуми например. Станахме приятели. Той се занимаше с бранда, правеше дистрибуцията. По онова време търсих някакво ново предизвикателство, спомням си, че работих в един скейт магазин. Поканиха ме и така започна.

КВ: Има толкова много брандове, повечето нишови, как да се разбере коя дъска е добра и коя не?

ЛК: Дъските на Evisen се правят в DSM, това е фабрика в Китай. Всъщност, мисля, че има само две фабрики в света, които създават много добро качество дъски. Едната е DSM в Китай, другата е Generator в Щатите. Те правят дъските на повечето големи брандове. Има и много други фабрики, но не мисля, че са толкова добри. Естествено, дори и в тези две фабрики има различни дъски. Ние използваме възможно най-доброто дърво, но в тези фабрики се правят и много евтини дъски. Най-лесно е да отидете в един магазин и да опитвате различни дъски.

КВ: Evisen – как се появи името на компанията?

ЛК: Близко е до “everything”, но всъщност има едни крекери в Япония, чийто слоган звучи нещо като “започваш да ядеш и не можеш да спреш”, нещо като скейтбординга е, и затова Evisen.

КВ: Освен Evisen, какво ново покрай вас?

ЛК: adidas нямаха скейтборд екип в Япония, сега аз се занимавам с това – избирам скейтъри, снимаме видеа, създаваме съдържание, много неща.

 

***

„Следващите 25“ е поредица на Дарик радио и VIVACOM. Слушайте интервютата по Дарик, като подкаст на darikradio.bg. Четете на egoist.bg

25 години Дарик радио. 25 идеи и разговори за годините напред. СЛЕДВАЩИТЕ 25 ХОРА и ИДЕИ идват скоростно при вас благодарение на 4G мрежата на VIVACOM. За повече информация посетете www.vivacom.bg