Политиката е умение да се управлява полисът, градът, държавата; да се осъществява организиран контрол над населението. Използват се разнообразни методи, които включват рекламиране на собствените политически възгледи сред хората, преговори с други групировки, създаване на закони и упражняване на сила, включително война срещу противниците. Политиката се упражнява върху широк кръг социални нива, от кланове и племена на традиционните общества, минавайки през модерните местни власти, фирми и институции и се стигне до суверенни държави и международно ниво. 

Поканихме две от най-свежите имена с поглед върху влиятелните в социалните мрежи на политически теми и след оспорван дебат си стиснахме ръцете за 10-те. Нашите ментори нямат нужда от представяне – един от най-големите коментатори на днешното (т.е. всичко от зловещи музикални имитатори до зловещи нови политици) – Любен Дилов-син и сатрапът на фейсбук Letiashtata Kozzila Erato (да я уважим и с истинското й име – Елисавета Белобрадова).


1. Боян Юруков – Срещал си го в почти всички социални мрежи като yurukov. Стартира блог през 2007 г. – бизнес, IT иновации, политика и даваточни анализи и коментар обосновани на алгоритми и статистики. С него печели уеб-награди, а по-късно става и създател на единствения у нас публичен регистър забезследно изчезнали – lipsva.com.

2. Емил Джасим – Умно мнение по всички въпроси – от хардкор сцената до съвременните практики в училищата. Историк и по образование, и професия, той е прочел своя вагон с книги. Силно любен (от мало и голямо) и мразен, заради арабския произход, той е близо светски лъв и участник във всяко по-голямо столично събитие. 

3. Иван Бедров – Горещ журналист с дългогодишен опит в печатни и електронни медии. Аналитичен, особено когато коментира неговата слабост – малцинствата. Основната му сила в социалните мрежи се нарича Група за морфичен резонанс и задълбочен анализ, а не за ебавки – гръмко смешна политическасатира във фейсбук.

4. Иво Христов – Смел журналист, силно повлиян от френската левица на 70-те (автор на политическата биография на Франсоа Митеран). Преводач, ТВ водещ на Малки истории по БНТ, автор на президентскатакампания на ген. Румен Радев. Удоволствие за четене (A-specto) и следване във фейсбук..

5. Илиян Василев – Експерт по въпросите с Русия, бивш посланик и един от 89 граждани на ЕС със забрана да влиза там. Пише твърди прогнози изаставя зад тях. Залага на силно собствени предположения, но дали си съгласенили не – това си е твоя работа.

6. Капка Тодорова – Или Лола Монтескьо – авторката на фейлетони и политическа сатира, една от най-дълбоко пазените тайни на в. 24 часа. Дългогодишен кореспондент в Германия, в профила си тя си позволява да бъде себе си, без да е обременена от професионалнатасреда. Завихря разправии на антиевропейската срещу европейска позиция.

7. Мартин Карбовски – Свръхпродуктивен, журналист пар екселанс. Говорът на просветения национализъм, който не членува в никаква партия. Крайноксенофобски и националистичен. Титаничен автор с радикално мнение. Някой ден ще започне да говори и срещу евреите, за да завърши като монах-суперлиберал (примерно в Атон).

8. Полина Паунова – Aвтор на едни от най-добрите политически анализи (пише редовно и за нас), камикадзе, опустошителна като след развод, горчива, тъжна и съвършена. Поетът на улицата 2016-та, тя е превърнала профила си в лична медия (иначе е в mediapool.bg), в която коментира всяка стъпка на силните на деня – от битовото до директни смартфон включвания преди всички телевизии. 

9. Самуил Петканов – Весел и широкоспектърен автор на политически шеги, основател на Не!Новините, вдъхновен от пародиите на новинарския стил в Англия от XVIII век. „Автор на едно 40% от политическата сатира в БГ“ (Letiashtata Kozzila Erato). Бълва коментари в реално време. Извън всичко, подозираме, че онова за „умните и красивите“ се касае именно за него. 

10. Теодор Михайлов Наричат го „платен соросоид“, „протестър“и какво ли не, но истината е, че той е един от най-влиятелните хора всоциалните мрежи у нас. „Само да пръдне и събира 1000 лайка“ (Дилов). Следвайго, защото ти е нужна и друга гледна точка в този живот.

+ БОНУС ТРАК:  Руслан Трад – Нишов, смислен и качествен профил, в който ще срещнеш много философия, история, политика, особено отБлизкия изток и арабския свят. Супер интересен, умерен, спокоен и с различен глас.

Гледай интервюто с менторите ни в Дарик Радио. Естествено, те не се стърпяха и към 10-те добавиха и още един файтон с хора: Ирини Зикидис, Иван Бакалов, Явор Дачков, Илия Лингорски, Александър Симов, Петър Волгин,  Владо Каролев, ИветаДобромирова, Георги Милков, Богомил Бонев, Николай Цонев, Аделина Марини,Атанас Семов. 


За проекта 

“КОЙ ДА СЛЕДВАМЕ В СОЦИАЛНИТЕ МРЕЖИ, АКО ИСКАМЕ ДА ЗНАЕМ ВСИЧКО ЗА…” е радио и интернет проект, който представя филтрирана селекция на профили на влиятелни българи във Фейсбук, Туитър, Инстаграм, които трябва да следим, за да бъдем добре информирани по определени теми. Това са профили на хора, които се радват на определено висок обществен интерес, имат какво да кажат, информират, провокират, забавни са. Това проучване е естествено продължение на проекта ТОП 150 най-влиятелни българи в социалните мрежи, който egoist.bg, VIVACOM и Дарик радио стартираха през 2015 година. Да подредиш най-влиятелните българи в социалните мрежи е занимание интересно, но и трудно. Причините са няколко – какво точно е влияние, как се измерва то, кои са меродавните показатели, какво се случва в огромното море на социалните мрежи, което дори най-мощните софтуерни приложения се затрудняват да следят?   

Какво ново?  

За разлика от първото проучване, което представи 150 профила на влиятелни българи в трите социални мрежи във Фейсбук, Туитър, Инстаграм, тази година стартираме проучване, което ще представя топ 10 профили отново в тези социални медии, но този път всеки месец и с определена тема. Има определени периоди в годината, когато хората се интересуват от конкретни теми – когато има европейско по футбол, това е футбол; когато има олимпиада, това е олимпиада; когато има президентски избори – това е политика и т.н. Така всеки календарен месец ще представяме листа с ТОП 10, които да бъдат следвани, като например: Топ 10 политически журналисти, топ 10 стилисти, Топ 10 спортисти и т.н. Различно ще е, че тази година проучването няма да включва жури, но за сметка на това ще работим за всяка тема с експерт-ментор по нея, който ще бъде предизвикан да анализира и коментира резултатите от съответната месечна селекция. Социалните мрежи  Избрахме да изследваме Фейсбук, Туитър, Инстаграм, защото са несъмнено трите най-популярни мрежи в България. Второ, всяка се характеризира с определен тип потребители, които ползват мрежите за конкретни неща, естествено в зависимост от самите социални платформи. Фейсбук, Туитър и Инстаграм имат конкретна специфика, която донякъде предопределя хората, които ги използват, както и конкретното съдържание, което споделят. Затова ежемесечната тематична класация на топ 10 профила, които да бъдат следвани, ще определя и кои от тези социални медии ще бъдат изследвани.    

Етапи на проучването   

Определянето на влияние се прави по различни методики, затова решихме в началото да определим няколко стъпки, които ще ни ръководят:   

1. Определяне на социалните мрежи – Фейсбук, Туитър и Инстаграм. За всяка месечна тема изследването ще се прави с комбинация от две или три от тях.   

2. Определяне на важни месечни теми, в които ще се опитаме да съсредоточим търсенето на влиятелни профили в социалните мрежи.    

3. Извършване на първоначални анализи с едни от влиятелните световни платформи (като Brandwatch, Klout, Klear, Simply Measured, Social Bakers, Union Metrics, Collec.to, LikeAlyzer и други), които се занимават с мониторинг и анализ на влияние в социалните мрежи.    

4. Специална дискусия с ментор-експерт по определената месечна тема в полза на точните резултати на анализа на влияние на селектираните профили.

5. Осъществяване на финален анализ по предварително избрани количествени и качествени критерии и селекция на топ 10 влиятелни профили в социалните мрежи за всяка месечна тема и представянето им.   

Основни критерии  

Ръководехме се от следните неща при разглеждане и класиране на всеки от профилите:   

1. Да са активни през последните 3 месеца.   

2. Да са на реални хора, които могат да бъдат идентифицирани.  

3. Да водят активни разговори в социалното пространство, да инициират теми, да предизвикват дискусии. Да не са просто разпространители на чуждо съдържание, защото за нас е важно качеството на разговорите, както и до каква степен собственото съдържание предизвиква дискусии.   

4. Да са българи и да са възможно най-адекватни за конкретната месечна тема. Независимо дали някои от постовете им са на чужд език.   

5. Да провокират разговори, мнения и споделяне от други хора с влияние. Например – ако ваш пост бъде споделен и/или коментиран от влиятелна личност, това дава по-голяма тежест от 10 други споделяния/коментари). Също така – 10 споделяния от 10 различни хора са по-важни от 10 споделяния от един и същи човек.   

6. Да не са част от група, където се забелязва неестествена активност.