Онзи ден, не толкова студен уикенд за декември, който предполагаше разходка из града, поспорихме с приятели за разликата между „дизайнерски“ и „нишов“ парфюм. Докато се разхождаме. Знам, че звучи странно, ама така си беше.

Не че имаме експертни познания или парфюмериен диплом, ала спор за аромати е като спор за новото парче на Koffee – всички знаем, че е яко и нишово, ама какво от това. Като стана дума за „нишово“…

Принципно, разликата между „дизайнерски“ и „нишов“ парфюм е лесно обяснима. Преди време парфюмерийните специалисти лесно разделяха двете категории – точки на продажба; очевидно първите се продават масово, навсякъде, от терминал на летище до дрогерията в квартала. Вторите, нишовите, са откриваеми на малко места и трябва да бъдат положени известни усилия, за да бъдат открити.

Демек – дизайнерски са парфюмите, които модните брандове представят по ред причини, да не навлизаме в подробности, макар темата да е интересна. Нишови са парфюмите, които някакви софистицирани играчи на парфюмерийния пазар пускат – нещо като костюм по мярка. Ароматът е по-скоро индивидуален, нетрадиционен, не е масов. Нещо повече – тук освен индивидуален подход в избора на „съставни“ части, ползваните съставки в повечето случаи са далеч по-качествени, умело балансирани и наистина отличителни за разлика от „дизайнерските“, които се създават като на поточна линия. Като добавим към това и факта, че няма да ухаете като всеки втори на улицата и в офиса, преимуществата на „нишовите“ са ясни. Плюс – да, нишовите парфюми са малко по-скъпи, но и доста по-трайни.

Дизайнерските парфюми от своя страна имат повече продажби не само, защото са по-достъпни ценово, но и защото играят по тънка нотка от съзнанието на консуматорите – ако не можете да си позволите дрехи на Burberry и Dior, то поне може да имате техен аромат.

Нишовите парфюми също могат да се превърнат в масови или поне такива, които са достатъчно популярни и често срещани. Ако преди години аромат на Comme des Garçons, Byredo или Serge Lutens бе нещо по-рядко срещано, то днес на все повече места в градовете тези брандове могат да бъдат открити. Което е хубаво, разбира се.

И така, моята момчешка група, състояща се от трима души, се разхождаше из София в търсене на нишов, ама по-нишов парфюм. Бутиковият ни спор стана още по-бутиков, какво да се прави, когато открихме Welton London. Млад бранд, на не повече от година и половина, който се предлага в магазин Detailor (ул. „Иван Денкоглу“ 46). Няколко отчетливи аромата, от които е трудно да избереш, всеки по-хубав от предишният, затова действахме интуитивно. Принципно – аз много рядко мириша парфюм преди да си го купя, има някаква особена интуиция относно име, опаковка, усещане, която няма как да бъде грешна. Welton предлагат пет вариации на новата си минималистична серия, вдъхновена от небостъргачите в Ню Йорк, описани от създателите на английски така:

“Oud Inspiration” – woody, amber blend

“Bel Iris” Woody – spicy blend

“Cuir Insolite” Spicy – floral, woody blend

“Singulière Rose Chyprée” Chypre – floral blend

“Secret Amber” Floral – musky blend

Точно в конкретната топла събота настроението беше хем флорално, но сериозно и зимно, а не лятно и разюздано; хем беше сериозно и тежко. А въпросната нотка „woody blend“ беше търсения балансьор. Пък и това име „Cuir Insolite“, няма как да не привлече вниманието. Та така се случи и въпросната събота. С „Cuir Insolite“ от Detailor и коледният подарък се получи неусетно, по-рано, като избягваме задръствания и навалица. Много нишово, нали.