Вярва ти се или не, геймингът по света и у нас расте главоломно от години, като тихо и кроткоизмества някои от известните ентертейнмънт империи по приходи. Ако от малък си започнал с цъкане по ротативки, SEGA и Super Mario, товаопределено няма да те изненада, но през миналата година секторът е оценен наоколо 200 млн. долара, а прогнозите са тази цифра да се удвои до края на 2017.И това е само консервативният сценарий. Големите заглавия при игрите пъкпечелят толкова, за колкото в Холивуд могат само да си мечтаят, независимо отброя хора, нападнати от мечки в дадена продукция.

Въпреки все ощебитуващото вярване, че PC ивидео игрите са за деца и компютърни гийкове, живеещи в мазето на майка си,това разбиране все повече замира. Налага му се, тъй като статистиката говоридруго. Още през 2013 г. проучване на Super Data съобщава за това, което тепърва предстои да сеслучи, а именно е-спортовете да разкажат играта на традиционните такива. Статистикататогава сочи, че финалът на League of Legends (LoL) е гледана от 32 млн. души, срещу 26 милиона,заседнали пред финалите на NBA. В този порядък са и броят на запалените по сериалите, които са гледалипоследните епизоди на В обувките на Сатаната и Двама мъже и половина.

Професиягеймър


С две думи,започва да е все тая дали онлайн спортовете имат всенародното признание дабъдат такива. Игрите се играят масово, определено не само от деца и едва ли имамедия, колкото и архаична да е, която да игнорира този факт. А геймингтурнирите имат не само място за изява, те разполагат и със солидно количествокомпании зад гърба си, предлагащи им партньорства в замяна на заветните имлога, налепени едно до друго, абсолютно навсякъде, където това е възможно. ВЩатите пък още от 2013 г. се издават визи на онлайн атлетите, които излизат дасе състезават в чужбина. В последните няколко години Китай и Великобритания дорипостроиха специализирани стадиони само за електронни спортове. Да не говорим и за много от тийновете,които сериозно обмислят и вече развиват кариера на професионалисти ве-спортовете. Не е далеч ситуацията, когато ще попитате детето си какво искада стане, когато порасне и отговорът да е „про геймър“. И дори тогава леко дасе озадачите, трябва да знаете, че много от тези професионалисти са истинскизнаменитости в своята сфера и вашето малко съкровище може един ден да бъде ЛеоМеси на DOTA 2. Пари, вили,хавански пури, златни джойстикове, ама и здрави 6-8 часови тренировки, виекакво си мислехте? Все пак вярването е, че да си „онлайн“ спортистче е по-лесноот това да си „истинско“ такова, колкото и да е трудно да наречем ВалериБожинов спортист. Това може да е така, но пък представете си каква еконкуренцията, когато нямаш нужда от физически данни, за да си професионаленатлет. Така всички, включително недокоснатите от спорт персонажи на Теория за Големия взрив, биха могли да сесъстезават в Warcraft турнир.А и когато си на 25, вече си стар за тази работа и трябва да отстъпиш щафетатана 12-годишните.

През март тазигодина учени от German Sports University реално доказват, че геймърите са си баш спортисти. Според изследването, тозивид атлети извършват по 400 движения с клавиатура и мишка на минута, което е 4пъти повече отколкото при средностатистическия човек. Освен това, движенията ина двете ръце стават заедно с движения на различни части от мозъка, което сеоказва голямо натоварване, неприсъщо за други спортове. Да не говорим, чецъкащите Counter Strike и Leagueof Legends, например, произвеждаткортизол колкото автомобилен състезател, а пулсът им достига 160-180 удара вминута, което е познато по-скоро на маратонците.

Всички са в Twitch,мацките също


Няколко седмици след като Amazon харчи 1 милиард долара за live стрийминг платформата Twitch,президентът на ESPN Джон Скипър коментира събитието, като убеденозаявява, че е-спортовете са вид състезание, а не истински спорт. Радиоводещият Колин Каухърд, отново от ESPN,пък заявява от ефира на предаванетоси, че ще се застреля, ако го накарат да коментира гейминг турнир. Това става,когато ESPN 2 излъчва на живофинала на Heroes of the Storm.

Гледайки резултатите на Twitch,разбираме колко са далновидни от Amazonи колко много са се объркали в ESPN.Оказва се, че чрез Twitch гейминг индустрията успява да се интегрирав милиони домове. По данни от 2015 г. платформата има средно повече от 600 000едновременни зрители и е достигнала аудитория от 51 милиона в световен мащаб.Потреблението й е толкова голямо, че Twitch днес вече е по-голяма от 70% отамериканските телевизионни мрежи.

Въпрекистатистиката, истинската стойност на тази консумация не е в гръмките цифри.Около 70% от всички зрители са на възраст под 35 години, което правиаудиторията на Twitch такаобожавана от рекламодателите, защото е трудно достъпна чрез традиционнатателевизия. Освен това, феновете на електронните спортове, за разлика отстандартните ТВ зрители, са силно ангажирани в съдържанието. Още повече, Twitchне показва признаци на спад в интереса. Общо минутите доставен стрийминг (кактовътрешни, така и в чужбина) са се увеличили средно с 7% всеки месец запоследните три години, а зрителското потребление се е удвоило през същияпериод. Спад не се и очаква скоро, защото гейминг индустрията в глобален мащабима статут на 2 годишно дете, което тепърва ще расте.

Като оставимсухата материя настрани, Twitch е едно прекрасно място за геймърите и по други причини. Стриймърите там,както и в YouTube са много,ето защо трябва сериозна доза изобретателност, понякога доказана умственанедостатъчност или добри физически данни, за да изпъкнеш и да изкараш еднидобри пари от целия този онлайн ексхибиционизъм. Тук жените сериозно севъзползват от последния изброен начин да се откроиш, като небрежно цъкат предкамерата, умело натъпкали бюст в два размера по-малки сутиени и потничето намалката си сестра. Руса коса, вързана на две опашки също е сред печелившитекомбинации, разбира се, пък ако се комбинира с близалка, си е вече уау.Добавяме и едни очилца с дебели рамки, за да постигнем вида на строгата учителка и всички геймъри са наши. Не е нужно голямо старание, все пак тазиаудитория не е чак толкова претенциозна. Досещаш се, че не е необходимо и дадемонстрираш небивали умения в гейминга, момчетата ще ви простят всекипропуск, щом забележат дантелена презрамка на Victoria’s Secret.

Какво следва


Е-спортовете сапродукт на цифровата ера, ето защо получават 34% от приходите си от онлайнреклама и все още разчитат на инвестиции от производителите на игри. Въпреки чегеймингът привлича все повече спонсори, които наливат пари в наградни фондове,приходите са все още много далеч от тези на традиционните спортове, коиторазчитат главно на спонсорства и отдаване на медийни права. Това би трябвало дасе промени през следващите години, като според Newzoo феновете на е-спортовете ще достигнат до 145милиона през 2017 г. – достатъчно близо като цифра до аудиторията наамериканския футбол – 151 милиона.

Голям плюс загейминга е и фактът, че много от мъжете, които са пораснали, цъкайки по конзолии клавиатури, вече са си на възраст и имат деца. С други думи, идватпоколенията, закърмени със Starcraft и League of Legends, коитоне са особени фенове на Левски и ЦСКА и е много вероятно да не изгледатидващото европейско по футбол в целия му блясък. Това показва и скорошнопроучване във Великобритания, според което 75% от родителите днес играят PC и конзолни игри с децата си и децата на 10 години или по-малко знаят как най-бързо даубият лошите от своите родители. Така се оказва, че понастоящем семействата прекарват много повече време заеднов хола, цъкайки игри и са по-сплотени отвсякога. Тенденция, на която няма какда не се радваме, особено ако това спести на децата ни един здрав бой на някойроден стадион, бутилка, счупена в главата или пък страстно избухваща в опаснаблизост пиратка.

Освен всичкодруго, може да не се притеснявате, че вие или отрочето ще се лишите отсоциалния аспект на нещата и ръката ви ще се срастне с мишката завинаги.Феновете на про-гейминга също са хора, които пият големи количества бира ицветущо коментират даден турнир. Точно както при почитателите на футбола, затези симпатяги от известно време насам има барове, в които на големи екраниизлъчват финалите на LoL, Hearthstone и всякакви пленяващи окото на един геймър турнири. И ако си мислиш, четова са апокрифни места от сорта на приземния етаж на блок 543 в Дружба,грешиш дълбоко. Баровете са в центъра на градове като Берлин,Лондон, Париж и много, много други. У нас София също прогресира донякъде и заотделни турнири се организират събития в централни столични клубове. Изцялопосветен на е-спортовете бар, обаче, все още е кът.

Разбира се,нахлуващите тенденции няма да изхвърлят Шампионската лига от живота ти. Не иако не искаш или не планираш да живееш колкото Дънкан Маклауд. Промяната щеотнеме време и смяна на поколения, докато интересът към DOTA 2 не се изравни с този към Реал Мадрид. Втова няма нищо лошо, а и геймингът вече е поел по този път, а именно да печелии гради мащабен бизнес от и за феновете си. Досега гейм студията позволявахатяхното съдържание да бъде предавано безплатно на платформи като Twitch иYouTube, но това е малко вероятно да продължи. В YouTube вече гъмжи отстриймващи знаменитости и те много ефективно и паразитно живеят на гърба накомпаниите създатели на игри, правейки големи пари от това. Намеренията нагейминг индустрията в тази насока е да монетизира печалби и в своята посока,освен към готините и известни стриймъри.

Огромните приходина някои от традиционните спортове са всеизвестен факт и стремежът за таковафинансово развитие няма как да не обземе и света на електроннитеспортове, където в момента големитетурнири могат да бъдат гледанибезплатно. Това е в противоречие с излъчваниятана традиционните спортове, където медийните права са еднакосмическа цифра. За да може на самите медии да им излезе сметката, потребителитетрябва да плащат за абонаментендостъп, обикновено засателитни или кабелни канали. Подобен модел може би ще намери своя път и в про-гейминга. Twitch напримервече позволява на партньорскитеканали да взимат пари за абонамент,а и Major League Gaming едобавила абонаментни пакетиза своите собствени излъчвания нае-спортове.

Преди 20години, идеята за присъствието наекстремни спортове по време на Олимпиадата, е изглеждала фантастично. Днес пъкни изглежда неизбежно това дане се случи. Ето защо не е необичайно, когато Брандън Бек, CEO наRiot Games, казва, че електроннитеспортове ще бъдат част от Олимпийските игри и то по време на неговия жизнен път. Така че, спорът дали про-геймингът е истински спорт или занимавка запораснали деца пропуска най-важното. Това, че днес тойпривлича огромни аудитории, които са страстно ангажирани в съдържанието,което предлага. Да продължи да се грижи за феновете си ида генерира печалби няма да е лесно, но изграждането на една империяникога не е.

Хрис е митична червенокоса и зеленоока ПР звезда, която дава всичките си пари за необяснимо скъпи чанти и обувки.