Първото, което видяхме – така се случва винаги, когато в нещо е въвлечено попурялно лице – беше Хелена Кристенсен. Направи ни впечатление, че тя не е просто рекламно лице за поредния парфюм, а всъщност е креативен директор на нова марка парфюми, strangelove nyc. Оказа се, че в основата на тази тъй интересна компания с четири аромата в момента стои Елизабет Гейнс, която създава парфюми по традиционния начин – търси съставки от възможно най-странните места на земята, винаги натурални, естествени, много рядко използвани в парфюми на други производители.

И Елизабет създава парфюми, които наистина не приличат на никои други. Потърсихме я за поредицата ни „Следващите 25“, която осъществяваме заедно с VIVACOM.

Константин Вълков: Кое е по-добре – човек да има определен парфюм, с който е разпознаваем така да се каже, или да опитва непрекъснато нови неща?

Елизабет Гейнс: На първо място, ние като компания имаме такъв аромат, нашият отличителен аромат е deadofnight. Казвам това, защото има клиенти, които са абсолютно и само лоялни на deadofnight. Ние имаме още три аромата, хората експериментират и с тях. Винаги е добре да имаш определен аромат, към който имаш определено чувство, някаква емоция, но също така е хубаво и да опитваш нови неща.

Интересно при нас е, че можеш да използваш deadofnight, а като допълнение към него да използваш и lostinflowers, така на практика създаваш нов аромат. Когато става дума за парфюми винаги има едно усещане на изследване, търсене на нещо ново.

КВ: Личният ви спомен, свързан с аромат, парфюм, какво не може да се заличи от главата ви?

ЕГ: Помня, когато бях тийнейджър, тъкмо започвах да нося парфюми, навярно съм била на 13 години, парфюмът беше Fendi, тогава ароматите, които ми правиха впечатление, бяха с един по-особен, по-тежък аромат, но вече не съм сигурна, моята памет се променя, както и обонянието ми също се променя, защото съм изцяло подвластна на работата си с естествени аромати, натурнални съставки.

Моето обоняние наистина се е променило, сега вече търся различни неща.

КВ: Да поговорим за маркетинга – всичко при вас започна някак по-минималистично, имаше една фотография, където в далечината се виждаше Хелена Кристенсен, каква беше вашата маркетинг концепция, когато стартирахте бранда?

ЕГ: Важно е да се отбележи, че извън парфюма и естествените му съставки, ние заложихме на почтеността, на едно определено усещане, което оставя начина, по който работим. Ние не искаме да бъдем определен тип компания. Например Хелена не е просто лице на нашия бранд.

Тя е един много интересен представител на т.нар. автентичен лукс, а това всъщност съвпада с идеята за нашата компания. В известен смисъл ние нямаме реклама, защото най-добрият начин да се говори за нас са хората, които усещат ароматите ни. Така се получи, че чрез уста на уста ние привлякохме нашите последователи и лоялни клиенти. Социалните медии също изиграха роля.

(Photo by Amber De Vos/Patrick McMullan via Getty Images)

Много от нашите клиенти правят фотографии на нашите парфюми, публикуват ги. Ние не сме от тези компании, които активно се бутат в лицето ви, харесва ни как хората откриват saturday nyc, казват на други свои приятели какво са открили.

КВ: Вие сте основател на компанията GaiaOne, която на практика промени начина, по който   се работи с естествените съставки за парфюмите.

ЕГ: Започнах да се занимавам с това, тъй като работих с една уд плантация в Борнео. Така открих красотата на естествения екстракт от уд. Имаме и пачули плантация. Моята цел беше да работим с естествени, натурални съставки.

Разбира се, екстракт от уд е изключително рядък и красив, невероятно е да се комбинира с други естествени съставки. За мен това е приключение – особено, когато става дума за такива съставки като червена шампака от Индия или гардения анфлораж. Те са трудно откриваеми, трудно е да ги набавиш. И моята цел беше да отида директно до източника, там, където се произвеждат. Това е плантацията, така работим с нашите съставки, затова имаме връзки с тези плантации. Това е скъпо удоволствие, част от начините за добив са умиращи занаяти, ако мога така да се изразя, затова и цената е висока. Качеството на съставките е толкова високо, че не може да се постигне по никакъв друг начин. Това беше като лов на съкровища за мен, да открия тези съставки, както и местата, където се добиват и аз ги пазя със сърцето си.

КВ: Но е истина, че много компании маркетират продуктите си като нишови, колко рядък, колко нишов е вашия продукт?

ЕГ: Това е добра бележка, защото “нишов” вече не означава това, което означаваше преди. Много от големите брандове излизат с продуктови линии, които маркетират като нишови. Толкова се разшири обсега на така наречените нишови продукти. Ние сме по-скоро компания за ценители, познавачи. Ние всеки път ребалансираме нашите формули, примерно когато правим парфюма deadofnight, защото съставките са напълно естествени, те идват от различни места, не са еднакви. Примерно ние използваме поне два различни екстракта от уд в нашите парфюми. Може да си представите, че работата е много специална.

КВ: При разговор за парфюми, при оценката им, винаги се говори и за определена мистичност; една особена мистика на усещанията, на аромата. Вие какво усещате?

ЕГ: Винаги съм мислила, че нашите парфюми са в някакъв смисъл магически лосиони, заради комбинацията на съставките. Когато аз и Хелена започнахме работа, винаги сме търсили по-редки съставки, които не се откриват в другите парфюми. Четох много за историята на парфюмите, за митологията на ароматите, на съставките им. Един от новите ни аромати, lostinflowers, е свеж, забавен, който в никакъв случай не е сладникав. Такъв искахме да бъде. Естествен и лек, но всъщност е невероятно комплициран аромат, когато се развие. Точно в този парфюм използвама червената шампака от Индия. Когато се разових в историята, открих, че червената шампака се е използвала за подобряване на настроението. Когато го помиришеш, нещо се случва, химическите процеси сякаш взаимодействат с мозъка ви, със съзнанието, усмихвате се.

КВ: Колко време ви отне да създадете един аромат?

ЕГ: Интересен въпрос, защото – когато говорим за произведение, каквито са парфюмите, подобна работа никога не е напълно завършена. Работихме много интензивно повече от година, deadofnight реално се правеше почти две години. Определихме точното усещане, което очакваме от парфюма; след това търсихме съставките; после следва лабораторната част, тестовете. Всичко това отнема време. Пък и ние с Хелена пътуваме доста, необходимо е време. Всичко е един процес. Тестовете правихме върху кожите ни, върху кожите на нашите приятели. Това е едно емоционално пътуване за нас, получава се една особена алхимия.

КВ: Коя е онази част от създаването на един парфюм, която най-малко ви харесва?

ЕГ: Това е добър въпрос. Най-вероятно координацията, защото всички работим в различни часови зони, понякога е трудно да се съберем заедно по едно и също време, за да дискутираме. Но комуникацията се случва – чрез съобщения, имейли, размяна на фотографии. Предизвикателство е, но дори и това е забавно. Също така е трудно, когато открия определена съставка, която трудно може да се набави. Тук е много важна работата с плантациите, но въпреки това е необходимо време, за да се случат нещата. Понякога става бавно, на за мен е важно. Но в крайна сметка, когато си с нашия парфюм, разликата е осезаема – за разлика от другите той не отшумява, не намалява аромата му, а напротив – развива се, променя се, става по-силен и откриват непрекъснато нови нотки, нови неща, а това си струва. Хората оценяват това.

***

„Следващите 25“ е поредица на Дарик радио и VIVACOM. Слушайте интервютата по Дарик, като подкаст на darikradio.bg. Четете на egoist.bg

25 години Дарик радио. 25 идеи и разговори за годините напред. СЛЕДВАЩИТЕ 25 ХОРА и ИДЕИ идват скоростно при вас благодарение на 4G мрежата на VIVACOM, наградена от speedtest на OOKLA. за повече информация посетете www.vivacom.bg

Фотографии strangelove nyc и getty images.