Онази фраза, с която започва “Нощем с белите коне”. Тя не се забравя –  заради думите, че и детските спомени. Първо как да забравиш “смесен с лугавия мирис на канална вода”, кой би предположил в ония млади години, че „лугав“ е „вкус на сапун“, има ли въобще мръсен сапун; има, защо да няма.
После и следващата фраза, вече “вкарваща” ни в автомобилното действие: “Само от време на време по булеварда профучаваше някоя закъсняла кола с червени драконови очи на тила си и мръсна бензинова опашка, която дълго след това се утайваше в клоните на дърветата.

Така е винаги, ако забелязваш какво става около теб, докато шофираш. Ако не забелязваш, не се случва нищо особено. Когато се връщаш нощем в града или просто шофираш сам, винаги има един спомен за старите сини камиони, които миеха улиците и Вежинов ги описва точно, че и донякъде настръхващо, колкото и обикновена да е картинката: “Към два часа мина камионната поливачка, водата шуртеше като в дъжделивите пролетни нощи и скоро похабеният гранитен гръб на паважа лъсна на светлината.


В такива сюжети се промъква новия CLA на Mercedes-Benz, в „драконово червено“, което на автомобилен език в гамата на германците е описано като Jupiterot. Всъщност точно това червено навява усещане за буря, а голямото червено петно на Юпитер, което всъщност е буря на повърхността на планетата, е онова мисловно завихряне, което се случва, когато точно този CLA купе премине покрай теб.

Когато трябва да избера точно кой модел на Mercedes-Benz да тествам за уикенд извън града, поради някаква необяснима причина, не искам никой друг, а точно този. Вероятно е заради наслагването във възприятията, пак. Съществува едно объркване, когато споменеш, че този модел на Mercedes стартира от 53 хиляди лева. Очакванията са за доста повече. Объркването, впрочем, продължава във всеки момент от шофирането и имам усещането, че трябва да се разхождам с ценова листа в джоба, за да доказвам на всички, с които си говорим. Конкретният модел е на цена от 69 хиляди, дизелов 2.2-литров двигател, а същата бензинова версия струва 66 хиляди лева. Втората причина е нагласата, че CLA създава донякъде ненужна ниша, която може и да няма успех. Останалите модели на Mercedes, близки до този ценови диапазон, са по-практични и удобни, с ясен профил на потребителя. Тук съществува известна неяснота. Която ме привлича.

Нишата, която заема CLA, наистина е донякъде странна или нова; автомобилът е базиран на А-класата, но всъщност е нещо като мини-CLS.

Да не говорим, че версията AMG CLA 45 създава съвсем друго възприятие. Сигурно е лично усещане, но когато съм в нов автомобил нямам никаква необходимост да изучавам как, по дяволите, функционира таблото и защо, по дяволите, светлините, уредите, копчетата са безброй. В някакъв смисъл аскетичното табло (да се чете – изчистено, помислено добре) е онова, което привлича. Като добавите към това качеството на материалите, удобният волан, спортната седалка, везните накланят в определена посока.

Единственият компромис, но той съществува в (практически) всички автомобили, които ползват този дизайн, е цъфналата инфотейнмънт система (или както там се нарича дисплеят в центъра на таблото). Едва ли има автомобил, на който не ти се приисква да изтръгнеш този дисплей, но това е положението.


Автомобилът, както стана дума, живее в един свой си, особен клас, който много ми допада, но е възможно да изненада онези, които очакват пълноценни четири места. Да, дори пет, с изключение на онази подробност, че отзад е по-удобно за малки деца, не толкова за възрастни. Таванът е скосен, което отвън придава красив вид, но вътре не очаквайте висини и ширини. Въпреки това, изненада е големият багажник, който позволява пътуване на четирима, без проблеми.


Конкретният модел на Mercedes-Benz, който всъщност е най-достъпният ценово за тези възможности, е и един от най-красивите на пътя. Убеждавате се още като видите радиаторната решетка с диамантената оптика в черно, задните LED светлини с адаптивна сила на светене, спортният делител на предната броня, декоративните лайсни, алуминиевите джанти.

Извивките на купето и предните прозорци без рамка създават спортно усещане, а като добавите към това, че автомобилът е почти два пъти по-достъпен от CLS, везните наистина накланят в негова полза. Създаден е за специфична възрастова група, насочен към по-младите, но и не толкова, CLA носи усещането за спортен и елегантен компактен градски автомобил, който е удобен и за бягство извън града. Моделът е нисък и неравностите по пътя понякога са трудно преодолими.

Ако трябва да обобщим, в сравнение с останалите модели на Mercedes-Benz, точно този е в най-неясният сегмент, а всички други са с ясни характеристики и предимства, което превръща покупката им логична и разбираема. Но именно известната алогичност на CLA създава онова странно усещане, че си в твоята кола, която ти пасва най-добре. Дори и задните седалки да са удобни само за куче или малко дете. Какво пък, понякога точно кучето и малкото дете идват на дневен ред, нали така.