Няколко генерални промени чукат на вратата на потребителите на Facebook. Част от тях изглеждат за добро, но други те карат да повдигнеш вежди мнително, защото работата отива натам, че не спонсорираш ли фирменото си съдържание, то е обречено на нищожен рийч. Борба с фалшиви новини, платформа за видео споделяне, механизъм за събиране на дарения и допълнителна помощ за администраторите на големи Facebook групи. Ето какво да очакваш от Facebook в близкото бъдеще и как ще се отрази то на дигиталното ти поведение.

1.    Facebook с двоен news feed

Преди седмица тази новина бързо притесни голяма част от потребителите. Идеята е да има отделно място, където да виждаш публикациите на приятелите си и спонсорирано съдържание, а на друго – неспонсорирана информация от страниците, които харесваш. В момента това се тества в Боливия, Камбоджа, Гватемала, Сърбия, Шри Ланка и Словакия. И въпреки че от страна на Facebook е ясно подчертано, че това е тест, който има за цел само да провери дали идеята ще бъде полезна на потребителите, недоволството и притеснението вече са видими. Голяма част от бизнес профилите на компании в изброените страни отбелязват драстични спадове в рийча на публикациите си, защото не ги спонсорират или не го правят достатъчно.

Дали това е начин Facebook да те накара да плащаш повече? На пръв поглед – да. Тяхната позиция е, че разделянето на личните от бизнес публикациите улесняват потребителите, а ако се окаже, че това не им е удобно, идеята ще бъде преосмислена. Временно. Но изглежда това наистина ще се случи и двойният newsfeed ще застигне всички.

Изводът? Започни да се сбогуваш с органичния рийч.

 

2.       Facebook срещу фалшивите новини

Един от най-важните скандали, свързани с фалшиви новини напоследък – определено е казусът с евентуалната кампания на Русия в подкрепа на Доналд Тръмп по време на президентските избори. Самият Тръмп не отрича твърденията, че по време на кампанията му около 3000 политически съобщения са били платени с руски пари.

В името на борбата срещу подобни прояви Facebook въвежда политика на прозрачност за вида на спонсорирането и таргетирането на публикации. Така политическата реклама става видима за всички – към кого е насочена, за какъв период от време, в какви и кои населени места и с какви средства.

Освен това ще се засили контрола върху сайтове, които гонят евтин и бърз трафик със схеми от рода на „Скандал!“, „Бомба“, „Виж какво каза някой за нещо…“ Сещаш се. Алгоритмите на Facebook ще засичат подобен тип съдържание и ще го наказват. Това би трябвало да подобри качеството на публикациите в платформата.

3.       Facebook Watch

YouTube няма реална конкуренция, но това скоро ще се промени. Facebook Watch е платформа за видео споделяне, която в момента е активна само в САЩ.  Реализирането ѝ е логично и очаквано. Толерирането и приоритизирането на видео съдържание във Facebook еволюира до отделна платформа, в която потребителите да правят свои канали, да съхраняват по-прегледно и лесно видеата си, както и да разглеждат такива. Ще има специални предавания, мини-сериали, предавания на живо и watchlist, в който потребителят да добавя видеа за гледане по-късно. Идва светъл период за онези, които създават качествено авторско съдържание и успяват да го промотират по правилния начин на правилните хора.

Видео съдържанието измества всеки друг вид съдържание, а снимането и обработването на видеа е все по-лесно. Много любопитно е какво ще се случи с Facebook Watch и YouTube. Ще се синхронизира ли всичко в крайна сметка в обща социална платформа? Спомняте ли си романа Кръгът на Дейв Егърс? Мисля, че се приближаваме към него все повече.

4.       Facebook удря едно рамо на администраторите на големи групи

Тъй като менажирането на групи, включващи стотици и хиляди души става все по-трудно, а контролирането на съдържанието – още повече, Facebook работи върху механизми, които да направят живота на администраторите по-лесен. На този етап става дума за автоматизирани съобщения към новите членове, касаещи правила, и други известния, изпращани директно до потребители. Другото интересно е, че алгоритъм ще засича общите интереси на хора, които са част от една група и ще им предлага да се свържат. Целта на подобна активност е създаването на нови ценни връзки, които евентуално да се окажат полезни или забавни.

5.       Facebook Fundraisers

Facebook разширява метода и начина на събиране и даряване на средства. Някои от вас най-вероятно вече са виждали за какво говоря. Потребителят може лесно и бързо да дари пари за кауза, но може и да направи своя собствена, в която да насърчи да се включат и други. Параметрите са предварително посочени, събраните пари – също. Всичко е прозрачно. Категориите за дарителски кампании са свързани с животни, изкуства и култура, общество и социални дейности, образование, околна среда, здравеопазване и медицина, спортове и др.

Това е резултат на предишни опити на социалната мрежа в събирането на дарения. Но за пръв път това изглежда толкова ясно, добре структурирано и лесно.

Тук отново звънва камбанката за синхронизация и сливане на различни онлайн платформи. Facebook купува най-големите за споделяне на съдържание. Ако не успее да ги купи (както стана със Snapchat), ги копира. Нещата се случват по-бързо и по-неусетно, отколкото предполагаме. Според проучване на Smart Insights за февруари 2017 година във всяка 1 минута във Facebook се случват следните неща:

·         360 души се регистрират

·         Разменят се 150 000 съобщения

·         Споделят се близо 50 000 линка

·         Над 136 000 души качват снимка/снимки

Сега си представи какво се случва за 1 час. Или за 1 ден. Или за година. Можеш да си сигурен, че това, което си си представил, е само прашинка от онова, което наистина ще се случи.

Пак ще си говорим.